כלל פיננסים: במקרה הרע - תחילת עליות בחודש הבא

כמה זמן עוד נחווה ירידות בשווקים? ■ מדד ת"א 100 השלים בספטמבר 6 חודשים רצופים של ירידות ■ הדבר קרה רק עוד פעם אחת מאז השקתו ב-1991 - במשבר 2008 ■ כלל פיננסים: "ברור שיש בעיית חובות, אבל יש גם דרכים לרכך אותן"

כמה זמן עוד נחווה ירידות שערים בבורסה המקומית? מבדיקת ההיסטוריה של מדד ת"א 100 , עולים נתונים מעניינים, המצביעים על סבירות גבוהה לכך שנחווה תיקונים כבר החל מחודש הנוכחי (אוקטובר). במקרה הגרוע ביותר, צפויות הירידות להימשך עד חודש נובמבר - כך מעריכים היום (ג') כלכלני כלל פיננסים בסקירה השבועית.

על פי ניתוח שבוצע בכלל פיננסים על מדד ת"א 100 מאז השקתו בסוף שנת 1991, נראה כי המדד חווה 91 חודשים של תשואה שלילית (מתוך 237 חודשים בסך הכל).

רק פעמיים מאז שנת 1991, הגיעו אותם חודשי ירידה ברצפים של מעל 6 חודשים - בשנת 2008 (אז חווה המדד רצף ירידות שנמשך 7 חודשים), וכן השנה: הירידות החלו השנה בחודש אפריל, ומאז ירד המדד ללא הפסקה תוך שהוא משלים בחודש ספטמבר 6 חודשים רצופים של ירידות.

מכאן, ניתן להניח כי במקרה הנפוץ יותר - בו הירידות הסתיימו תוך 6 חודשים, אנו צפויים לחוות עליות כבר באוקטובר. במקרה החמור יותר, הירידות בשווקים צפויות להימשך רק עד חודש הבא, נובמבר, בדומה למשבר 2008.

מספר חודשים של ירידות רצופות במדד תא 100 / מתוך: כלל פיננסים
 מספר חודשים של ירידות רצופות במדד תא 100 / מתוך: כלל פיננסים

נציין כי גם בדיקה של מדד ה-S&P500 האמריקני מציגה תמונה דומה בשווקים בארה"ב, כאשר מאז שנות ה-50 המדד ירד למשך 5 חודשים ברציפות רק ב-7 מקרים שונים, ובמקרה החריג ביותר למשך 9 חודשים (במהלך שנת 1974).

"גם במשבר הירידות לא צריכות להימשך זמן ארוך"

"על פניו, גם במשבר חמור ככל שיהיה לא צריכות הירידות להימשך זמן ארוך ויכולות להתממש גם בזמן קצר", נכתב בסקירה של כלל פיננסים. "מה מאפיין משברים בהם הירידות היו ממושכות?", בכלל פיננסים מסבירים כי הגורם העיקרי הוא הוודאות לגבי תרחישים עתידיים.

"במידה וקיימת ודאות לקטסטרופה, מגיב שוק המניות בירידות פתאומיות וקצרות, וכאשר אין ודאות וכאשר המשבר הוא מסוג משבר מתגלגל, מתארך זמן הירידות", מסבירים כלכלני בית ההשקעות.

עוד מציינים כי במשבר של היום, "די ברור שיש בעיית חובות באירופה, אך גם ברור למשקיעים שיש דרכים לרכך אותו מאד ואולי אפילו להתאושש, אלא שאותו ריכוך תלוי בהחלטות פוליטיות, הן של המדינות המסייעות והן של המדינות הבעייתיות. מכאן, שכל יום שעובר ומועד תשלום החובות מתקרב, ובמקביל לא מתקבלת החלטה פוליטית משמעותית, המשמעות היא שהמצב מחמיר ומצדיק עוד ירידות".