האוצר לתעשיינים: התוכנית לבטל מכסים לא תגביר אבטלה

האוצר מגיב לטענות כי המלצות טרכטנברג להפחתת מכסים יהיו הרות-אסון למשק ויגבירו את האבטלה ■ האוצר: הטענה משוללת יסוד; המכסים שומרים על החברות הגדולות

משרד האוצר מגיב לטענות התאחדות התעשיינים, שלפיהן להמלצה של ועדת טרכטנברג להפחית מכסים יהיו השלכות הרות אסון על המשק והיא תביא להגברת האבטלה. במסמך פנימי שהוצג בפני חברי הצוות והגיע ל"גלובס", נאמר כי טענת התעשיינים משוללת יסוד וכי אותם מכסים מיועדים לשמור על חברות תעשייה גדולות הנהנות מרווחי עתק ונוהגות לחלק דיווידנדים שמנים. במסמך מוצגות שתי דוגמאות בולטות: ענקית התרופות פריגו וענקית הצבעים טמבור.

לפי המסמך הפנימי של האוצר, בעת חשיפת המשק ליבוא בשנים 1991-2000, האבטלה במשק דווקא הצטמצמה בשיעור משמעותי - מ-10.6% ל-8.8%. "גם אם לפתיחת המשק לתחרות ישנה השפעה שלילית על התעסוקה, השפעתה היחסית תהיה פחותה בהרבה במצבו הנוכחי של המשק, ביחס למצבו בעת יישום תוכנית החשיפה", סבורים באוצר. תוכנית החשיפה אז כללה הפחתות מכסים גדולות לאין שיעור ביחס לתוכנית המוצעת - מכסים בגובה מאות אחוזים ירדו עד לשיעורים של 12% ושל 8%", נטען במסמך.

הגנה מכסית

במסמך של האוצר מובאות דוגמאות לחברות הנהנות מהגנה מכסית, וביניהן פריגו וטמבור. פריגו, אשר רכשה את האגיס, היא "דוגמה לחברת ענק גלובלית, שעיקר פעילותה בישראל מיועדת ליצוא ועדיין, פעילותה בשוק המקומי מוגנת באמצעות מכסי מגן. המשמעות: ההגנה על החברה מפני תחרות בשוק המקומי תורמת אך ורק להגדלת הרווחיות של בעלי המניות - במחיר ייקור המוצרים לצרכן הישראלי, והיא לא מסייעת להבטחת מקומות התעסוקה. פעילותה של פריגו בישראל (פיתוח וייצור) משרתת את החברה בשוק העולמי ומכירותיה בישראל הן בהיקף זניח ביחס לכלל מכירותיה בעולם", נטען במסמך.

ביחס לטמבור, המוגדרת מונופול בתחומה, נכתב כי היא "דוגמה למונופול שלא די בכך שהוא נהנה מכוח שוק מופרז, הוא גם נהנה מהגנה מפני תחרות בצורת מכסי מגן על יבוא צבעים לישראל". עוד נטען במסמך כי הרווח הנקי של טמבור ב-2010 מפעילותה המקומית בלבד עמד על יותר מ-55 מיליון שקל והיא מוגנת במכס של 6%. דוגמה נוספת שנותנים באוצר היא חברת המצברים שנפ, שהיא וחברת וולקן שולטות על כ-75% משוק המצברים לרכב. החברה, שחילקה דיווידנד בסוף 2010 בסך 14 מיליון שקל, נהנית מהגנת מכסית בשיעור של 12%.

מכסי מגן על חברות חזקות במשק
 מכסי מגן על חברות חזקות במשק