הדולר היציג צנח בכ-0.8%, האירו התחזק בשיעור קל

הדולר נחלש לרמה של 3.73 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.3% לרמה של 4.975 שקלים ■ קרן המטבע הבינלאומית ל-ECB: לפעול ביתר נחישות לפתרון המשבר

הדולר נחלש והאירו מתחזק במהלך יום המסחר (ד') במטבעות. זאת, לאחר הזינוק בחצי השעה האחרונה של המסחר בוול סטריט אתמול ועל רקע עליות חדות בשוקי המניות של אירופה.

הדולר היציג נחלש בכ-0.8% לרמה של 3.73 שקלים והאירו התחזק בכ-0.3% לרמה של 4.97 שקלים. בעולם מתחזק האירו בכ-0.2% לרמה של 1.335 דולרים לאירו.

מנכ"ל קבוצת פריקו יוסי פריימן מציין היום כי "כל זמן ששאלת החוב ביוון, איטליה ומדינות נוספות אינה זוכה לטיפול שורש הרי שמדובר בדחייה ולא בפתרון המשבר. להערכתנו, תנודות השערים החריפות טרם מוצו ושער הדולר עשוי להמשיך ולנוע בטווח שערים רחב. חולשת הדולר מול היורו אל עבר רמת 1.3050 תתמוך בהתחזקותו אף אל מול השקל והדולר עשוי לנוע לרמות שיא חדשות- גם מעבר ל-3.8 שקלים לדולר. בראייה לטווח הארוך, ועל רקע החשש הגלובלי מגלישה למיתון, ניתן לצפות למהלך חריג ומשמעותי מצד מדינות ובנקים מרכזיים שיפעלו למניעת משבר פיננסי גם במחיר של הכרה בחדלות פירעון כזו או אחרת והתאמת פרמיות הסיכון לדירוג המעודכן של המדינות והמוסדות השונים".

נציגים בקרן המטבע הבינלאומית קוראים היום שוב לבנק המרכזי האירופי (ECB) להגביר את צעדיו לטיפול במשבר החובות הריבוניים באירופה, אשר מאיים על המשך הצמיחה והטלטלות בשווקים הגלובליים. בקרן המטבע טוענים כי הבנק המרכזי האירופי "צריך להוריד את רמת הריבית המרכזית, אם הסיכונים להאטה בצמיחה והתגברות האינפלציה יתגברו". עוד נמסר בהצהרה מהקרן כי הבנק המרכזי ייתכן וייאלץ להתערב בשנית בשוקי האג"ח המקומיים באירופה "כל עוד המצב מצריך זאת" וכן לנקוט בצעדים נוספים לתמרוץ השווקים.

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו כאמור בעליות שערים חדות בתום יום מסחר תנודתי ברקע הודעה שפרסמו שרי האוצר של האיחוד האירופי, לפיה הם בוחנים, בין היתר, תוכניות להזרמת הון לבנקים, וכן צעדים נוספים עליהם עדיין לא החליטו סופית - בכדי לטפל במשבר.

מאידך, סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה אמש כי היא מורידה את דירוג האשראי של האג"ח האיטלקיות ברמה אחת, ל-"A2" מרמה קודמת של "Aa2", עם אופק "שלילי" - המעניקה סיכוי של הורדת דירוג נוספת לאיטליה ב-90 הימים הקרובים. מהסוכנות נמסר כי הורדת הדירוג התבצעה על רקע החובות התופחים של הממשלה האיטלקית.

"עדיין לא רואים את סוף התנודתיות. עוד אין פתרון למשבר החובות באירופה ולכן הדולר ימשיך ככל הנראה לשמור על עוצמה בטווח הקצר", אמר לבלומברג Hitoshi Asaoka, אסטרטג מטבעות בטוקיו.

בזירת המאקרו, ב-10 בבוקר שעון ישראל התפרסמו נתוני מדד מנהלי הרכש למיגזר השירותים בגוש האיר, שרדם ירידה ל-48.8% לעומת צפי ל-49.1%. ב-11 התפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות בגוש בחודש ספטמבר (ירידה של 0.3% לעומת צפי לירידה של 0.2%) ונתוני הצמיחה הכלכלית לרבעון השני (עלייה של 0.2%, בהתאם לצפי).

בזירת המאקרו האמריקנית התפרסם היום בשעה 14:15 (שעון ישראל) נתוני סקר ה-APD, המציג נתונים ראשוניים של כמות המשרות שנוצרו בסקטור הפרטי בשוק האמריקני בחודש ספטמבר - וזאת, לקראת דוח התעסוקה שעתיד להתפרסם ביום ו' הקרוב. על פי הסקר, נוצרו בארה"ב בחודש ספטמבר כ-91 אלף משרות חדשות - לעומת צפי ליצירה של 76 אלף משרות חדשות בלבד במשק האמריקני, ובהשוואה ל-91 אלף משרות חדשות שנוצרו בחודש החולף.

ב-16:00, כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר, יתפרסמו נתוני מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים, כשהצפי הוא ל-53%.