הוצאות על חילופי מאמנים באנגליה אשתקד: 99 מיליון ליש"ט

92 המועדונים הבכירים בממלכה הוציאו את הסכום הנ"ל בגין פיצויי פיטורים והוצאות נוספות הקשורות בהחלפת מנג'רים; זמן הישרדות ממוצע של מאמן בפרמיירליג בתפקיד שלו: 2.07 שנים

מועדוני כדורגל ברחבי העולם כמעט אף פעם לא מצליחים למצוא מודל עסקי יציב או רווחי. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הנטייה שלהם לבזבז ללא אבחנה כספים על שינויים בצוות המקצועי: על-פי נתונים שמפרסם ה-‏LMA‏, ארגון המאמנים של ארבע ליגות הכדורגל הבכירות באנגליה, הוציאו 92 הקבוצות הבכירות בממלכה ב-2010/11 סך של כ-99 מיליון ליש"ט בגין פיטורי מאמנים.

סכום זה כולל בתוכו דמי פיצויים למנג'רים המפוטרים, הוצאות משפטיות שונות, וכמו כן מקרים של "חוזים כפולים" - מקרים בהם קבוצה ממשיכה לשלם כרגיל את משכורתו של המאמן המפוטר שלה, אבל ממנה במקביל מנג'ר חדש שמקבל שכר משלו. הסכום אינו כולל בתוכו עמלות שונות לסוכנים, וגם לא דמי פיצויים לאנשי הצוותים המקצועיים של המנג'רים (יותר מ-100 עוזרי מאמנים ובעלי תפקידים נוספים בצוותים המקצועיים איבדו את מקום העבודה שלהם בארבע הליגות הבכירות באנגליה אשתקד).

‏מה הם החודשים הכי מועדים לפורענות מבחינת המנג'רים במהלך העונה? בין אוקטובר 2010 לפברואר 2011 איבדו 25 מנג'רים בליגות הבכירות באנגליה את מקום עבודתם.

‏נתונים נוספים שהוציא היום ארגון המאמנים האנגלי מבהירים עד כמה עבודה כמאמן יכולה להיות מלחיצה: זמן ההישרדות הממוצע של מנג'רים בתפקיד שלהם הוא קצר במיוחד. בפרמיירליג מצליחים מאמנים להישאר 2.07 שנים בממוצע בתפקיד, אבל ככל שיורדים במדרג הליגות, הנתון הזה מידרדר: בצ'מפיונשיפ (ליגת המשנה) אורך החיים בעבודה עומד על פחות משנה.

‏ולא רק שסכנת פיטורים מרחפת כמעט תמיד מעל ראשם של המאמנים, גם קשה להם אחר-כך למצוא ג'וב חדש: הזמן הממוצע שלוקח למנג'ר מפוטר למצוא קבוצה חדשה לאמן בכדורגל עומד על 1.63 שנים.

מי שלא סובל מהבעיה הזאת הוא סר אלכס פרגוסון, מאמן מנצ'סטר יונייטד כבר כמעט 25 שנים רצופות. "זאת אחת הבעיות הכי קשות של הכדורגל המודרני", התייחס הסקוטי לנתוני המפוטרים של ה-‏LMA‏ בראיון ל-‏BBC‏. ריצ'ארד בוואן, מנכ"ל ה-‏LMA‏, אמר: "הגיע הזמן שבעלי הבית יפסיקו לשפוט מאמנים לפי שלוש תוצאות לא טובות".