התעשיינים לאוצר: "'דוח המכסים' לא תואם את המציאות"

מנכ"ל טמבור: "הנתונים הכספיים שהוצגו בדוח שגויים לחלוטין" ■ שרגא ברוש: "פקידי האוצר ניצלו את ועדת טרכטנברג ומצאו הזדמנות להוציא מהמגירות חומרים ישנים"

דוח פנימי שהכין משרד האוצר לצוות יוקר המחיה והתחרותיות בוועדת טרכטנברג ונחשף אתמול (ג') ב"גלובס" עורר זעם בקרב בכירי התעשיינים בישראל. "הטיעונים המופיעים במסמך של האוצר אינם תואמים את המציאות העסקית בשוק הצבע", אמר היום (ד') מיכאל דיין, מנכ''ל טמבור. החברה שהוא עומד בראשה הובאה במסמך האוצר כדוגמה לחברה הנהנית מהמכסים הגבוהים. לדברי דיין, טמבור פועלת בשוק "תחרותי מאוד", ו"עוצמת התחרות בשוק הצבע גבוהה מאוד, לתועלת הצרכן, והחדשנות בו מתמדת".

עוד ביקש דיין להבהיר כי טמבור מוגדרת מונופול רק בתחום קירות פנים ואחזקה כבדה, ובכל יתר התחומים הוסרה הצהרת המונופול, בין השאר עקב ריבוי המתחרים. עוד הוסיף כי ייבוא צבע לישראל מרוב המדינות פטור כבר היום ממכס, ובשוק הצבע הישראלי פועלים יבואנים רבים המביאים לארץ מגוון גדול של צבעים מאנגליה, ארה"ב, טורקיה, איטליה, הודו, סין ועוד.

ביחס למחירי המוצרים של טמבור, טוען דיין כי "מחירי הצבע בישראל נמוכים לעומת ארצות הברית ואירופה". עוד הוסיף כי הנתונים הכספיים שהוצגו בדוח האוצר "שגויים לחלוטין", והרווח הנקי של טמבור ב-2010 עמד על 35 מיליון שקל, המהווים כ- 5% בלבד מהמחזור.

"חומרים ישנים מהמגירות"

"פקידי האוצר ניצלו את ועדת טרכטנברג ומצאו הזדמנות להוציא מהמגירות חומרים ישנים", מאשים שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, "הם מנסים לשכנע את הציבור שבחשיפה כזו ייתנו תשובה למחירים הגבוהים בשווקים, בעוד שלפי בדיקה שעשו במשרד התמ''ת, החיסכון מחשיפה כזאת לא יהיה גדול מ-55 שקל בחודש בסל ההוצאה המשפחתית. לעומת זאת הדבר יעורר בעיה קשה של אובדן מקומות עבודה, לרבות בפריפריה".

לדברי ברוש, "גם במסמך שפורסם ב'גלובס' אתמול, נטען כי בתוכנית החשיפה הגדולה, נפרסה חשיפת התעשייה הישראלית ליבוא מתחרה על פני תקופה של חמש עד עשר שנים, ולכן ההתאחדות מקבלת תמיכה לעמדתה כי יש להוריד מכסים באופן הדרגתי ועל פני זמן, בדומה לתוכנית שיושמה מ-1991 עד 2000".

ברוש מצטרף למנכ"ל טמבור וטוען כי ניתוח רווחי החברות המופיע בדוח אינו נכון. "אחוז הרווח הקיים בתעשייה הוא בין 6% ל-10% וזהו אחוז רווח סביר, האופייני לרוב ענפי התעשייה. ברור לחלוטין שהורדה מיידית של המכסים, הנעים כיום בין 8% ל-12%, עלול להכניס יבוא זול, דבר שיחייב את התעשייה המקומית להוריד מחירים בשיעור דומה, יעביר אותן להפסד ויביא לסגירת קווי ייצור לא רווחיים, לפיטורי עובדים ולהעדפת פעילות יבוא".

לדברי ברוש, יש לחשוף באופן מיידי רק ענפים שאין בהם ייצור מקומי, ובענפים האחרים, במקביל לחשיפה הדרגתית, יש לאפשר למשרד התמ"ת לחתום על הסכמי סחר עם מדינות כמו סין, הודו, צ'ילה ואחרות , כדי להבטיח את היצוא הישראלי אליהן.