ביידן מתקפל? הסכים לדון על פולארד עם מנהיגים יהודיים

בפגישה קודמת עם רבנים, גילה סגן נשיא ארה"ב, כי אובמה שקל לחון את פולארד, אך הוא, ביידן, אמר לנשיא: "רק על גופתי המתה"

ג'וזף ביידן, סגן נשיא ארה"ב, מוכן להיפגש עם מנהיגים יהודיים כדי לדון על גורלו של ג'ונתן פולארד, שהורשע בריגול למען ישראל ב-1986 ונדון למאסר עולם. פולארד מוסיף לרצות את עונשו בבית-כלא בקרוליינה הצפונית למרות בקשות חוזרות ונשנות של ישראל וגורמים יהודיים לחון אותו. גם מחוקקים אמריקנים רבים הצטרפו לבקשות במרוצת השנים.

זו הפעם הראשונה שבכיר בבית הלבן, בכל הממשלים שחלפו מאז ההרשעה, מוכן לקיים דיון עם אזרחים על פרשת פולארד, נושא טעון שמהווה סלע מחלוקת גדול בין ישראל לארה"ב. ביידן השמיע את הבטחתו אמש (ד') בקבלת פנים לרגל ראש השנה במעונו הרשמי בוושינגטון, שבה השתתפו ראש הקהילה היהודית.

מלקולם הוהנליין, סגן יו"ר אקזקוטיבי של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, דיווח על כך לכתבים של אמצעי תקשורת יהודיים.

הבטחת ביידן נועדה כנראה לשכך את הסערה שעוררה התבטאות שלו על פולארד בשבוע שעבר, בפגישה עם רבנים בפלורידה. הוא אמר באותה פגישה,לדברי "ניו-יורק טיימס", כי ברק אובמה בחן אפשרות לשחרר את פולארד, אך הוא, ביידן, התנגד למחווה זו בתקיפות.

הפגישה בפלורידה, שהיתה חלק ממאמץ לחזק את מעמדו של אובמה בקרב יהודי ארה"ב בעקבות מאמצי המפלגה הרפובליקנית לצייר אותו כנשיא עוין לישראל, קיבלה תפנית בלתי צפויה כאשר ביידן אמר, בתשובה לשאלה: "הנשיא אובמה בחן אפשרות של חנינה, אך אני אמרתי לו, 'רק על גופתי המתה אסכים לשחרר את פולארד לפני תום עונשו הקצוב'. לו הדבר היה תלוי בי, הוא היה נשאר בכלא כל חייו".

זו היתה בעליל פליטת פה, מפני שהדברים חיבלו במטרה המוצהרת של הפגישה. דברי ביידן פורסמו בתקשורת היהודית בארה"ב והגבירו עוד יותר את הספיקות של יהודים רבים לגבי יחסו של ממשל אובמה לישראל. אמש ניסה ביידן למזער את הנזק האלקטורלי של שליפתו מהמותן בפלורידה.

הוהנליין סיפר, כי ביקש מביידן לתת למנהיגים יהודיים הזדמנות לשטוח לפניו טיעונים בזכות מתן חנינה לפולארד. סגן הנשיא הסכים להיפגש עם קבוצה קטנה של מנהיגים ל"דיון פתוח וגלוי לב... בקרוב מאוד".

"ביידן מתייחס לעניין ברצינות ומבין שהנושא הוא מקור לדאגה בקהילה היהודית", אמר הוהנליין. "אני מקווה שהפגישה תתקיים זמן קצר לאחר יום כיפור".

דיון אוטומטי על חנינה לפולארד צפוי להיערך בנובמבר 2015, אך גורמים יהודיים מביעים חשש לבריאותו. הוא עבר באחרונה ניתוח בכליות.

יהודי ארה"ב נוטים להצביע בעד הדמוקרטים בבחירות לבית הלבן ולקונגרס, אך סקרים הראו באחרונה, כי מסתמנת שחיקה בשיעור התמיכה באובמה בקרב היהודים, מגמה שגברה בעקבות הכרזתו במאי השנה כי גבולות 1967 צריכים לשמש בסיס להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים, עם חילופי שטחים מוסכמים.

בעקבות זאת, הגביר הבית הלבן את מאמציו למנוע סחף בתמיכה היהודית באובמה וגייס פקידים בכירים כדי לשכנע קהלים יהודיים באהדת הנשיא לישראל. את המאמץ מוביל, או לפחות הוביל עד עתה, ביידן. הוא נבחר לשמש כשליח הנשיא למניעת זליגה יהודית לרפובליקנים מפני שהוא שוחה בכל העניינים שקשורים בישראל בפרט וביהודי ארה"ב בפרט, לפי ה"טיימס". הוא חש בנוח בקרב יהודים וישראלים ולהם נוח בחברתו. אובמה עצמו אינו יכול להקרין תחושה כזו של נוחות, כפי שמודים אנשי הממשל בעצמם.

"ג'ו ביידן היה סנטור במשך כ-30 שנה, ובעוד שאובמה הצביע כפי שהיה צריך להצביע בכל ההצבעות שקשורות בישראל, הוא פשוט לא היה מספיק זמן בשטח", הסביר ציר לשעבר בבית-הנבחרים, רון קליין.