גאון שיווקי ולא גאון טכנולוגי

ג'ובס הצליח לגרום למכשירים שהוציאה אפל תחת ידיו להפוך לסקסיים ולנחשקים במיוחד

כשאדם הולך לעולמו, לרוב קשה למצוא מישהו שיגיד עליו מילה רעה. ההספדים נוטים לספר על מעלותיו וסגולותיו של האיש, ובמקרים מסוימים אף מנסים ליפות את המציאות בדיעבד.

זה לא המקרה של סטיב ג'ובס, שזכה לאורך כל חייו המקצועיים לשבחים על כך ששינה את העולם. באופן טבעי, מותו הטרגי של ג'ובס, בגיל צעיר ורגע אחרי השקת האייפון 4S, גורם לטובי הכותבים לכתוב הספדים נרגשים.

לפעמים צריך להסתכל על דברים גם בפרספקטיבה הנכונה. ג'ובס לא שינה את העולם. הוא לא אלכסנדר בל ולא תומס אדיסון. מי שיסתכל היום בעיתונים ובאינטרנט על ההמצאות הגדולות של אפל בכל הזמנים יכול להתבלבל לרגע.

ג'ובס לא המציא את המחשב האישי כי עשו זאת לפניו. גם הטלפון הסלולרי הומצא הרבה לפני האייפון, וכך גם הטלפון הראשון בעל מסך המגע. גם את המוזיקה הדיגיטלית ג'ובס לא המציא, ואפילו לא את נגן המוזיקה הנייד הראשון. אפילו את האייפד, שמשך את תשומת-הלב לקטגוריית מחשבי הלוח, ג'ובס לא המציא. הרעיון לטאבלטים היה קיים כבר קודם.

ג'ובס לא המציא את כל הדברים הללו, אך בכל זאת פריצות הדרך בקטגוריות לעיל נזקפות לזכותו. הוא כן שיפר, שדרג ויצר מוצרים מושכים ופופולריים בתחום המחשבים האישיים, המוזיקה, הסלולר ומחשבי הלוח, אך הוא לא זה שברא אותם.

אפל היא לא גוגל

ג'ובס הוא לא גאון טכנולוגיה - הוא גאון שיווקי. היכולת להפוך את האייפון לטלפון המדובר בעולם והיכולת להפנות את תשומת-הלב של כל התעשייה לאירוע השקה של טלפון סלולרי אחד היא גאונות. היכולת לגרום לאנשים לחשוק כל-כך במכשיר סלולרי - על אף שהוא מוגן במערכות סגורות ובחוקים וכללים דורסניים - היא גאונות.

היכולת לגרום לאנשים לחכות לילות כימים בתור לרכישת אייפון חדש, על אף שהוא מציע שדרוגים מעטים בהשוואה לדגם הקודם, היא גאונות. אבל הגאונות הזו היא גאונות שיווקית ופחות גאונות טכנולוגית.

ג'ובס הצליח לגרום למכשירים שהוציאה אפל תחת ידיו להפוך לסקסיים ולנחשקים במיוחד. הוא השקיע בעיצוב ובאריזה החיצונית של המוצרים של אפל, אבל הוא לא הפך את חיי האנושות לשונים לגמרי.

אף שכיום היא חברת הטכנולוגיה בעלת שווי השוק הגדול ביותר, אפל היא לא גוגל וגם לא מיקרוסופט. היא לא שינתה את האופן שבו אנשים מחפשים ומוצאים מידע באינטרנט וגם לא את הדרך שבה אנחנו משתמשים במחשב האישי שלנו. מנוע החיפוש של גוגל או מערכת ההפעלה של ווינדוס יצקו תפיסה אחרת לתוך המציאות של חיינו.

גם ג'ובס שינה דברים, אך לא שינה עולמות. מי שמשווה אותו היום לבל או לאדיסון חוטא למציאות.