דוד מטלון, לשעבר מנהל בתנובה, ימונה למנכ"ל אייס דיפו

דוד מטלון, לשעבר מנהל בקר תנובה, יזכה לצד היו"ר החדש, משה שמש, לאופציות הניתנות למימוש בעד 15% ממניות החברה

גאון אחזקות ושלמה זבידה הורידו את רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו מהמדף, וכעת הם פועלים לחיזוקה. הבוקר (ה') דיווחה גאון אחזקות כי בעלי השליטה בחברת הקמעונאות שנקלעה לקשיים החליטו לפעול להכנסת משקיע לצדם, באמצעות הקצאה של עד 33.3% ממניות החברה.

במסגרת המהלך המתגבש לחיזוקה של אייס , מונה משה שמש, לשעבר המשנה למנכ"ל שטראוס גרופ ומנכ"ל אלקו תעשיות, ליו"ר החברה, ואילו דוד מטלון נכנס לתפקיד המנכ"ל. לשניים הובטחה עצמאות ניהולית מלאה, ללא כל התערבות של בעלי השליטה, גם בנוגע להעסקת עובדים ופיטוריהם.

ל"גלובס" נודע עוד כי למטלון ושמש הובטחו אופציות לעד 15% ממניות אייס אוטו דיפו. על רקע מצבה העגום של הרשת, שהפסידה בשנה וחצי האחרונה קרוב ל-40 מיליון שקל, סיים במאי השנה המנכ"ל הקודם, ליעד כהן, את תפקידו בחברה, שמאז מנוהלת על-ידי מנכ"ל גאון אחזקות, אבי הוכמן.

המנכ"ל הנכנס, מטלון, מגיע לאייס מקבוצת תנובה, שבה שימש עד לאחרונה כמנכ"ל בקר תנובה (אדום אדום), חברה שידעה הפסדים כבדים טרם הגיעו של מטלון, והצליחה להגיע תחתיו לאיזון.

המנכ"ל הקודם של אייס, ליעד כהן, שימש כמנכ"ל קונצרן החלב. מטלון אינו הרכש הראשון של אייס אוטו דיפו מתנובה. ליעד כהן, שהיה מנכ"ל תנובה, מונה בפברואר 2010 למנכ"ל אייס, אך סיים את תפקידו במאי האחרון, על רקע הפסדי החברה.

רק בהסכמה הדדית

גאון וזבידה, בעלי השליטה באייס, הסכימו שלא למכור מניות בגרעין השליטה בחברה בשנתיים הקרובות, אלא בהסכמה הדדית בלבד. לכל צד תהיה זכות למכירה כפויה. במקרה שצד שלישי ירצה לרכוש את מניות מי מהם, הוא יתנה זאת ברכישת המניות כולן.

ההסכם החדש בין גאון וזבידה יספק לצדדים גמישות ניהולית, וגם אפשרות נוחה יותר לצאת מהחברה, אם יחפצו בכך.

כיום מחזיקים גאון וזבידה בקרוב ל-90% מהונה של אייס, בחלקים שווים, לאחר שהשקיעו יחד כ-20 מיליון שקל בהנפקת זכויות שביצעה החברה לאחרונה. בשל ההפסדים הכבדים שאליהם נקלעה הרשת, נכנסה הנהלת החברה לפני חודשים ספורים לדיונים מול מחזיקי האג"ח.

בעקבות דיונים אלה הגיעה החברה להסכמות עם הבנקים המממנים את פעילותה, על תיקונים שונים בכתבי ההתחייבויות כלפיהם, והבטיחה תשלום של כ-31 מיליון שקל למחזיקים, הצפוי בסוף החודש. לאייס אג"ח הנסחרות בתשואת זבל של 25%, שסך ההתחייבויות בגינן מגיע ל-123 מיליון שקל.

לאחר צניחה של יותר מ-60% בערכה מתחילת השנה, שווי החברה עומד על כ-40 מיליון שקל בלבד - צלילה של יותר מ-90% מאז ההנפקה ב-2007.

אייס אוטו דיפו, הפועלת בעיקר בשוק ה-DIY, נתונה לתחרות קשה בכל קטגוריה שבה היא פועלת. נוסף לכך, שני סניפים חזקים של הרשת בפתח-תקווה, אייס והיפר רוזנפלד, צפויים לתחרות קשה מצדה של הום סנטר, שפתחה בעיר סניף דיסקאונט ראשון מסוגו, שבו היא מבטיחה מחירים הנמוכים ב-15% בממוצע מיתר סניפי הרשת.

פורמט זה צפוי להקשות על אייס את הפעילות באזור זה. נוסף, לרשת יש סניף בגן-שמואל, שהיא עתידה לאבד אותו בתוך כשנתיים כיוון שהנדל"ן נמצא בבעלות קבוצת פישמן, ותחתיו, ככל הנראה, ייפתח סניף של הום סנטר.

"עצמאות ניהולית"

"יש לנו עצמאות ניהולית מלאה. הסמכויות אצלנו. אם הייתי חושב שהסיכוי לא טוב, לא הייתי לוקח את התפקיד. אני חושב שהסיכוי מצוין", אומר מטלון. "זו הזדמנות וההזדמנויות קיימות בשוק קשה".

אתמול (ד') דיווחה גאון כי דירקטוריון החברה אישר הארכת התקשרותה בהסכם שירותי ניהול עם משה גאון, יו"ר גאון אחזקות, לתקופה של 3 שנים, תמורת דמי ניהול חודשיים של 114 אלף שקל בצמוד לעליית המדד. ב-2010 עלות השכר של גאון עמדה על 1.7 מיליון שקל.

במקביל לאישור הדירקטוריון, גאון הודיע על ויתור של 30% ברוטו מהשכר למשך שנה, והדירקטורים ויתרו על 10% מהגמול ברוטו למשך שנה.