זוכות פרס נובל לשלום: נשיאת ליבריה ופעילות חברתיות

שלוש הזוכות השנה בפרס הן נשיאת ליבריה ופעילה חברתית מהמדינה, אליהן הצטרפה פעילה חברתית מתימן ■ בין המאוכזבים: ג'וליאן אסאנג', והרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר

אחרי ארבע הכרזות על זוכי פרסי נובל, חשפה הוועדה בשוודיה את שמותיהן של שלוש נשים אפריקניות ככלות פרס נובל לשלום לשנת 2011. הזוכות הן אלן סירלאף ג'ונסון, נשיאת ליבריה בת ה-72 שהייתה לאישה הראשונה שנבחרה להנהיג מדינה אפריקנית בהליך דמוקרטי, ליימה גבוואיי, פעילה למען זכויות אדם וזכויות נשים בליבריה. גבוואיי פועלת למען השלום במדינתה, ומאגדת סביבה נשים מוסלמיות ונוצריות שיוצאות לשיחות עם מנהיגי המיליציות במדינה.

יחד איתן תזכה בפרס טוואקול קרמן, פעילה חברתית מוכרת בתימן וחברה במפלגה המוסלמית התימנית. קרמן בת ה-32, אם לשלושה, עומדת בראש תנועה למען זכויות אדם של עיתונאיות. בנוסף לכך, היא מובילה את המחאה נגד נשיא תימן עלי עבדאללה סאלח, ומלווה את ההפגנות מאז החלו בחודש ינואר האחרון. בתגובה ראשונה לזכייתה אמרה קרמן: "הפרס ניתן להפגנות נגד הנשיא סאלח, זהו הפרס למחאה בתימן".

מההכרזה של ועדת הפרס ניתן ללמוד כי השנה החליטה הוועדה לשים דגש על העברת מסר של קידום נשים וקידום זכויות האדם - במיוחד במדינות העולם השלישי המתפתחות. כמו כן, אחרי הביקורת שעלתה נגד מתן הפרס לברק אובמה ולפעיל זכויות אדם סיני, נדמה כי רבים רואים בעין יפה את הבחירה בשלוש הפעילות, מכיוון שהסוגייה שהן עוסקות בה היא כלל עולמית.

בנימוקי מתן הפרס אמרו חברי הוועדה: "אנו רוצים להכריז כי נשים צריכות להיות מעורבות ביצירת מציאות דמוקרטית סביב העולם. הנשים האלה מוכיחות שאנו צריכים לשים לב לא רק למצבן של נשים בזמן קונפליקט, אלא גם למעמדן ותפקידן החשוב לנשים גם בימי יציבות ובניית ממשל חדש"

בין המועמדים המאוכזבים ניתן למצוא את מייסד אתר "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנג', שחשף מאות אלפי מסמכים סודיים שהודלפו לו. יחד איתו היו מועמדות הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר, על חלקן הרב במהפיכת "אביב העמים" בעולם הערבי. סך הכל היו מועמדים השנה 241 אישים וארגונים לפרס היוקרתי.