מגדל: "המלצות טרכטנברג יורידו את מדד המחירים ב-1%"

הכלכלן הראשי של מגדל שוקי הון, יוסי שווימר: "אם יאומצו המלצות הועדה, הן ישפיעו על המדד בעיקר דרך סעיפי המזון, התחבורה והחינוך"

משמעות יישום המלצות ועדת טרכטנברג על מדד המחירים לצרכן בטווח הקצר היא ירידתו בכ-1%, שהם בין שליש לחצי מהאינפלציה הצפויה ב-12 החודשים קדימה. אם יאומצו המלצות הועדה, הן ישפיעו על המדד בעיקר דרך סעיפי המזון, התחבורה והחינוך. כך עולה מניתוח שערך יוסי שווימר, הכלכלן ראשי של מגדל שוקי הון לגבי השפעת המלצות הוועדה על רכיבי מדד המחירים לצרכן והאינפלציה.

לפי שווימר, תחזית האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים עומדת על 2.4%. שווימר מבקש לציין כי הניתוח מתבסס על ההשפעה הישירה מיישום המלצות ועדת טרכטנברג לטווח של כשנה מיום יישום ההמלצות, כמו כן, תוצאת הניתוח תלויה מאוד מהתנהגות סעיף הדיור אשר משקלו מהווה כרבע מהמדד הכללי.

יחד עם הדיור, צפויים להשפיע סעיפי המזון באמצעות הורדת המכסים והגדלת התחרות - דרך הורדת במחירי מוצרי החלב בכ-5% בממוצע, הורדת של כ-15% במחיר הבשר המיובא, ומהורדת הלחם, דגנים ומוצרי בצק בכ-1.5% בלבד.

בתחום התחבורה, המהווה כ-21% מהמדד הכללי, ביטול המס על הבנזין והסולר, הוזלת תעריפי הנסיעה לאוכלוסיות שונות (קשישים, סטודנטים וכו'), צפוי להפחית את המדד בכ-0.1% מהמדד הכללי.

מהניתוח שנערך במגדל שוקי הון עולה כי ביטול המס בסך של 40 אגורות לליטר בנזין תוזיל בכ-4% את מחיר הנסיעה ברכב פרטי. אולם המשך עליית מחירי הנפט בעולם עלולה לקזז ירידה זאת כך שהצפי הוא שמחירי הדלק דווקא יעלו, לכן, השפעתו של סעיף זה על מדד המחירים לצרכן נמוכה ביותר. הירידה הצפויה המדד הכללי תעמוד על כ-0.24%.

כאמור, בנושא דיור קשה לאמוד את ההשפעה הכללית שכן יש ריבוי המלצות בנושא אך לפי שווימר, יישום המלצות הועדה צפוי להוריד את מחירי השכירות באזורי הביקוש בכ-2% בטווח הבינוני, אך בטווח הקצר, הירידה תהיה קטנה יותר, דבר שיתרום לירידה של 0.3% במדד המחירים לצרכן. גם בסעיף אחזקת הדירה צפויה הוזלה באמצעות הורדת מחירי המים והחשמל, שיחד צפויות לתרום להפחתה של כ-0.13% במדד הכללי.

בסעיף חינוך תרבות ובידור (משקלו הוא 12.52%) הועדה המליצה על חינוך קדם יסודי (מהווה 14% מסעיף החינוך התרבות והבידור במדד), הצפוי להוביל לירידה משמעותית של כ-15% כבר בטווח המיידי ולתרום לירידה של 0.2% במדד המחירים לצרכן. גם מחירם של ספרי הלימוד שעלותם למשפחה היא כ-700 שקל בממוצע עשויים לרדת בכ-10%, אך ההוזלה הצפויה תתרום לירידה של 0.01% בלבד.

"יתכן ויהיו השפעות נוספות בטווח הארוך כתוצאה מיישום חלק מההמלצות כגון הגברת התחרותיות, בין היתר כתוצאה מעידוד יבוא מתחרה, הגדלת היצע הדירות והדירות להשכרה ויישום יום לימודים ארוך שיורידו, בהמשך את מדד המחירים לצרכן בצורה משמעותית יותר . מה שאנחנו בדקנו בניתוח שעשינו הוא את ההשפעות הישירות של יישום המלצות הוועדה בטווח הקצר", מסר שווימר.

השפעות אפשריות
 השפעות אפשריות