יזמי RF Dynamics: "שלמה בן-חיים נישל אותנו מההמצאה"

יזמי RF Dynamics תובעים את יזם הביוטק שלמה בן-חיים וטוענים כי השתמש ב"מעשי תרמית והונאה" כדי להוציא מהם חברה ששווה 311 מיליון דולר ■ בן-חיים: "תביעת-שווא סחטנית"

תביעה שהוגשה היום (ב') לבית המשפט המחוזי של פתח-תקווה מעלה האשמות חמורות כלפי התנהלותו של אחד היזמים הישראלים הבולטים בתחום הביוטק, פרופ' שלמה בן-חיים.

התביעה הוגשה על-ידי שני היזמים של חברת RF Dynamics - ערן בן-שמואל ואלכס בילצ'ינסקי, המיוצגים בידי עורכי הדין יריב קסנר, אמיר קדרי, אמיר עדיקא ואיתם לוי ממשרד גלעד שר.

על-פי התביעה, התנהלותו של בן-חיים הביאה לכאורה ל"נישולם של התובעים מכל חלק בהמצאה", תוך כדי "מעשי תרמית והונאה מתוחכמים על-ידי אדם רב-עוצמה ועתיר-ממון".

התביעה אינה נוקבת בסכום ספציפי שאותו דורשים התובעים, אלא מתמקדת בהחזרת השליטה והקניין הרוחני בחברה לידיהם, ובפיטוריו של בן-חיים מדירקטוריון החברה.

"שני עובדים שפוטרו מהחברה"

על-פי התביעה, הכנסות החברה ל-7 השנים הקרובות מוערכות ב-500 מיליון דולר. 50 מיליון דולר כבר הועברו לחברה על-ידי חברת ITW האמריקנית מתוקף עסקה ביניהן, מה שמשקף לה שווי של 313 מיליון דולר על-פי הערכות שבוצעו לפני כשנתיים וחצי.

בן-חיים, המיוצג בידי עו"ד דורי קלגסבלד, מסר בתגובה כי "מדובר בתביעת-שווא סחטנית של שני עובדים לשעבר, שפוטרו מן החברה לפני 10 חודשים. הוגשה נגדם תביעה שמתבררת בבית הדין לעבודה, משום שהתגלה כי הם נטלו שלא כדין כספים מהחברה וביצעו בהם רכישות פרטיות. התביעה שהגישו העובדים מכוונת להפעיל לחץ על החברה בניסיון לאלץ אותה לוותר על תביעתה נגדם".

בן-חיים נחשב כבר שנים ארוכות לאחד מאנשי העסקים הפעילים ביותר בתחום הביוטכנולוגיה בישראל. לצד שותפו לואיס פל, הוא היה מעורב במספר חברות מצליחות ובהן InStent , Biosense, DiscOTech ואקס-טכנולוג'יס, שנמכרו בסכום כולל של יותר ממיליארד דולר. השווי של החזקותיו בחברות השונות נאמד במאות מיליוני דולרים. כיום הוא מנהל פורטפוליו של חברות ביומד בקרן MedInvest וכן ממשיך להשקיע בחברות צעירות.

הטכנולוגיה שהמציאו התובעים בן-שמואל ובילצ'ינסקי עוסקת בתחום חימום על-ידי גלי רדיו, והיא יכולה לשמש בתחומי הבישול, הביטחון, הייבוש והרפואה. על-פי התביעה, ישנן 400 בקשות לפטנטים שהגישו השניים.

טיסות פרטיות ב-250 אלף דולר

הקשר של התובעים עם בן-חיים נוצר בתחילת דרכה של RF Dynamics, כאשר בן-חיים השקיע בה את ההשקעה הראשונית. בשורה התחתונה נטען בכתב התביעה כי הממציאים נשארו ללא (או כמעט ללא) מניות בחברה.

על-פי התביעה, החל מאותה התקופה מימש בן-חיים "מהלכים מתוחכמים וארוכי-טווח", שנועדו לגזילת "קניינם הרוחני, המצאותיהם, זכויותיהם ומניותיהם של התובעים".

התביעה מאשימה את בן-חיים גם במימון באמצעות כספי החברה "הוצאות מיותרות", כגון טיסות פרטיות ב-250 אלף דולר, דמי ניהול עבור חברת ההחזקות שלו, העסקת שתי מזכירות בעלות של עשרות אלפי דולרים ורשימת הוצאות בסך 50 אלף דולר בכרטיס האשראי של החברה. נטען כי בן-חיים "נתן לעצמו חשבון הוצאות אסטרונומי פתוח למימון אורח חיים ראוותני ובזבזני".

התביעה מייחסת לבן-חיים התנהלות של גנגסטר בכל הקשור ליחסי העבודה עם היזמים, כולל אריזת חפציו של בן-שמואל "בשקיות זבל" וזריקתן ליד ביתו, איסור על התובעים להיכנס למשרדי החברה והעברת מסרים לעובדים "כאילו התובעים הינם גנבים ולכן הועברו מתפקידם".

התובעים מתארים כי מאז שהורחקו מהחברה "הוצמדו להם ולקרוביהם מעקבים על-ידי חוקרים פרטיים, כדי למצוא עילה שתשמש תירוץ למעשים קיצוניים כלפיהם". בפברואר האחרון RF Dynamics הגישה כנגד התובעים תביעה בסך 5 מיליון שקל.

שיטת העבודה של בן-חיים, טוענים בן-שמואל ובילצ'ינסקי, לא באה לידי ביטוי רק ב-RF Dynamics. חברה אחרת שבה התפתח סכסוך בין בן-חיים לבין היזמים היא רדיאנסי, שפיתחה מכשיר להסרת שיער.

לפי התביעה, בחברה, שהתמזגה לפני 3 חודשים עם חברת PhotoMedex לפי שווי של 174 מיליון דולר, "היזמים נושלו מהחברה, תוך שטופלים עליהם האשמות על מעילה בכספי החברה והטרדה מינית של עובדות". ההבדל בין המקרה הנוכחי לבין רדיאנסי, שבה התרחש הסכסוך בשנים 2004-2005, הוא ש"לא היו לתובעים ברדיאנסי האסמכתאות הנדרשות", מציינת בתביעה.

לפי התביעה, בן-חיים הזרים לחברה 5.2 מיליון דולר, ו-15 מיליון דולר נוספים הושקעו על-ידו ועל-ידי משקיעים נוספים "רק כדי לדלל את יתר בעלי המניות". במקרה זה התובעים טוענים כי בן-חיים החזיר את הסכום.