מהיום ניתן לבטל עסקה לטיסות היוצאות והחוזרות לישראל

מדובר בטיסות שהוזמנו במשרדי הנסיעות ולא בעסקאות אינטרנטיות או טלפוניות ■ התקנות אינן מאפשרות לבטל עסקה של שירותי תיירות חוץ המתחילים ומסתיימים במלואם מחוץ לישראל

בשורה לצרכנים: מהיום ניתן לבטל עסקה בתחום התעופה לטיסות היוצאות והחוזרות לישראל. מדובר על טיסות שהוזמנו במשרדים ולא במסגרות עסקאות מכר מרחוק (אינטרנטיות או טלפוניות).

למרות הלחצים מצד חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות, היום (ג') נכנסו לתוקפן תקנות שיזמה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, הקובעות בין היתר כי ניתן לבטל עסקה של טיסה הלוך ושוב לישראל, כאשר הרכישה נעשתה באופן פרונטאלי (במשרדי החברה).

הביטול מתאפשר בטווח של עד 14 ימים ממועד הרכישה ועד 18 ימים שאינם ימי מנוחה, לפני הטיסה (מועד זה הושג לאחר פשרה לאור התנגדות סוכני הנסיעות).

התקנות מאפשרות בנוסף לבטל טיסת המשך הנרכשת מישראל וחזרה אליה, ובתנאי שטיסת ההמשך ניתנת על-ידי אותה חברת תעופה היוצאת מישראל.

התקנות אינן מאפשרות לבטל עסקה לרכישת שירותי תיירות חוץ המתחילים והמסתיימים במלואם מחוץ לישראל - כך למשל מלון בחו"ל או טיסה מחו"ל, לרבות טיסת המשך הניתנת על-ידי חברת תעופה אחרת. הסיבה לכך היא היעדר היכולת לחייב את העוסקים בחו"ל לחוקי המדינה או להחיל עליהם את החובה להשיב לצרכן הישראלי את כספו.

כאמור, התקנות מתייחסות רק לעסקאות שנעשו פיזית במשרד הנסיעות. באשר לעסקאות מכר מרחוק שנעשו באמצעות האינטרנט או טלפונית, מאפשר חוק הגנת הצרכן את ביטולן תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה ועד 7 ימים לפני מתן השירות.

תיקון נוסף שנכנס לתוקפו מהיום מתייחס לאפשרות לבטל עסקאות חוגים וקורסים. הביטול מתאפשר עד 14 יום ממועד ביצוע העסקה ועד 14 יום לפני מועד תחילת החוג (בכדי לאפשר למסגרת לאייש את המקום לפני תחילת הפעילות).