דיווח: גוף טרור איראני תכנן לבצע פיגוע בשגרירויות ישראל

רשת אי.בי.סי: שגרירויות ישראל בוושינגטון ובבואנוס-איירס סומנו כמטרות לפיגועים ע"י כוח קודס, חטיבה במשמרות המהפכה האיראניים ■ אמש נחשפה בארה"ב מזימה של ארגון הטרור האיראני לרצוח את שגריר סעודיה בוושינגטון

שגרירויות ישראל בוושינגטון ובבואנוס-איירס סומנו כמטרות לפיגועים ע"י כוח קודס, חטיבה במשמרות המהפכה האיראניים, שמשמשת זרוע לפעילויות טרור במדינות זרות וחוליית הקישור של שלטונות איראן לחיזבאללה ולחמאס. הפיגועים המתוכננים היו חלק ממזימה איראנית רחבת היקף לרצוח את שגריר סעודיה בוושינגטון, בפיגוע המוני, ולבצע פיגוע בשגרירות הסעודית בוושינגטון. כך מסרה אמש (ג') רשת אי.בי.סי.

מכל מקום, החלק הישראלי של הקשר האיראני לא נכלל בהתבטאויות פומביות של שר המשפטים האמריקני, אריק הולדר, וראש אף.בי.איי., רוברט מולר, שהודיעו אתמול על חשיפת הפרשה במסיבת עיתונאים בוושינגטון. דבריהם התמקדו במזימה לרצוח את השגריר, עדל אל ג'ובאייר, בפיגוע במסעדה בבירה, ובקשר לפוצץ את השגרירות הסעודית. הם לא השמיעו אף מילה על מזימה לפגוע בשגרירויות ישראליות. גם בכתב האישום שהוגש נגד אחד משני החשודים, אזרח אמריקני-איראני, שנעצר במקסיקו ב-29 בספטמבר והוסגר לארה"ב, אין שום סעיף על תכנון פיגועים נגד שגרירויות ישראל בוושינגטון ובבואנוס-איירס.

נכון לבוקר יום ד', שעון ישראל, אין שום אישור רשמי לדיווח ששתי השגרירויות הישראליות סומנו כמטרות לפיגועים. האיראנים, או שלוחיהם, חשודים בשני מעשי טרור נגד מטרות יהודיות בבואנוס-איירס בשנות ה-90: בפיגוע בשגרירות ישראל ב-1992 נהרגו 29 אנשים, ובפיגוע במרכז הקהיליה היהודית ב-1994 נהרגו 95.

במסיבת העיתונאים אמר הולדר, כי המזימה לרצח השגריר החלה לקרום עור וגידים במאי במקסיקו-סיטי, בפגישה שערך החשוד מנסור ארבאבסיאר עם חבר ברשת מקסיקנית לסחר בסמים, או כך האמין ארבאבסיאר. לפי כתב האישום, הבטיח ארבאבסיאר למבריח הסמים 1.5 מיליון דולר תמורת חיסולו של השגריר, גם אם החיסול יביא למות עשרות אנשים חפים מפשע בזירת הפיגוע, מסעדה באזור בוושינגטון ששמה לא נמסר. "שכולם יזדיינו", אמר החשוד, בתגובה על הערת המבריח לגבי המוות המיותר של אנשים שאין להם כל קשר לשגריר הסעודי.

ארבאבסיאר לא ידע, שמבריח הסמים היה בעצם מלשין, ששיתף פעולה עם הסוכנות הפדרלית לאכיפת חוקי סמים (DEA). המלשין דיווח על המזימה האיראנית למפעיליו בסוכנות ואלה הכניסו את אף.בי.איי. לתמונה. משתף הפעולה הצטווה להקליט את כל שיחותיו עם ארבאבסיאר. מההתבטאויות הרשמיות ומכתב האישום לא ברור אם משתף הפעולה הוא אכן מבריח סמים שמלשין לאמריקנים תמורת שכר, או סוכן מקצועי של הרשות לאכיפת חוקי סמים.

הבית הלבן מטיל האחריות על איראן

החשוד השני בפרשה הוא גולאם שאקורי, דמות מרכזית בכוח קודס בטהראן, שנותר חופשי באיראן ומוגדר עתה כמבוקש נמלט. הוא מצטייר כאיש הקשר האיראני שגייס את ארבאבסיאר לפרויקט חיסול השגריר והפיגוע בשגרירות הסעודית (ואולי גם בשגרירויות הישראליות). לדברי שר המשפטים, סכום כסף למימון המבצע הועבר באמצעות בנק בניו-יורק, אך ארבאבסיאר טרם השיג חומרי נפץ.

הבת הלבן מטיל את האחריות לתכנית הטרור על איראן. הולדר אמר, שהמזימה היא הפרה גסה של החוק האמריקני והבינלאומי ושטהראן תישא בתוצאות הקשר שסוכל. "לא ניתן למדינות זרות לנצל את אר"ב כזירת קרב לחיסול חשבונות", הכריז שר המשפטים.

פקידים בכירים בממשל אובמה אמרו אמש, כי לארה"ב אין מידע שמצביע על כך שהמנהיג הרוחני העליון של איראן, האייתאללה עלי חאמייני, או נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, ידעו על תכנית החיסול. הם הדגישו, עם זאת, שאין גם שום ראיה שהמנהיגים האיראניים לא ידעו. "המזימה הזו עולה בקנה אחד עם תמיכת איראן בטרור, והיא מהווה עליית מדרגה של תמיכה זו", אמר פקיד בכיר בממשל לאי.בי.סי.

איראן מכחישה בתוקף את ההאשמות האמריקניות. שגריר איראן באו"ם אמר, כי מדובר ב"חרחור מלחמה" ודוברים איראניים טענו שארה"ב היא מומחית בכתיבת תסריטים בדויים.

חשיפת הקשר חוללה תדהמה בוושינגטון. תכנית לחיסול דיפלומט במדינה זרה היא עילה להכרזת מלחמה (קזוס בלי). אך פקידי הממשל אמרו, שהתגובה האמריקנית תשרת את האינטרסים של ארה"ב, והסתבכות בפעולות עוינות נגד מדינה מוסלמית שלישית, אחרי עיראק ואפגניסטאן, לא תשרת את האינטרסים האלה. מכל מקום, פקיד בבית הלבן חזר אמש על התגובה הסטנדרטית של ממשל אובמה: "שום אופציה אינה מורדת מהשולחן".

בשלב זה מסתפק הממשל בהטלת סנקציות נוספות על איראן, שממוקדות במקורבים לממשל, ובכללם החשוד שאקורי, ובימים הקרובים ידונו דיפלומטים אמריקניים במרכז או"ם עם נציגי מדינות אחרות על הכבדה נוספת של העיצומים.

פרשן ב"וושינגטון פוסט" ציין אמש, שפרוייקט הטרור האיראני בארה"ב משקף שינוי רדיקלי בהתנהלותה של איראן, שבדרך כלל מעדיפה להשאיר את העבודה המלוכלכת לשליחים, בלי להשאיר עקבות. גורמים בממשל מציינים, שמזימת הטרור מצביעה על עזות מצח שגובלת בחוצפה. "לדעתי, כל העסק הזה מריח מיאוש", אמר מתיו לוויט, לשעבר סגן עוזר שר האוצר לענייני מודיעין וניתוח. "המסקנה שלי היא, שהאיראנים חשים שהם לכודים בפינה".

גורמים אחרים ציינו, שאיראן איימה באחרונה לשלוח ספינות קרב למים הטריטוריאליים של ארה"ב. כמה פרשנים אמרו, שמדובר אולי בתכנית נקם איראנית על חיסולים של מדעני גרעין והחדרת תלעת "סטאקסנט" למחשבי תכנית העשרת האוראניום של איראן.