G20 במסר חד לאירופה: תהיו החלטיים ב-23 באוקטובר

פורום ה-G20 החל להכין את הקרקע לקראת פסגת האיחוד האירופי בשבוע הבא, שם תוצג התוכנית הגדולה של גרמניה וצרפת שמתיימרת לפתור את משבר החוב

שרי האוצר של פורום מדינות ה-G20 שיגרו היום (שבת) מסר חד לאיחוד האירופי לקראת כינוס פסגת האיחוד בסוף השבוע הבא: יש להיות "החלטיים" בכל הנוגע לדרכי הטיפול במשבר החוב באירופה, שמאיים על כלכלת העולם כולו. ההודעה פורסמה בתום יומיים של דיונים בקרב שרי האוצר של ה-G20 ועל רקע דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לפיו גרמניה וצרפת קרובים להשלמת תוכנית כוללת לטיפול במשבר, שתוצג בפסגה בשבוע הבא.

בכינוס של ה-G20 בפריז השתתפו גם הבנקאים המרכזים של מדינות הפורום. בהודעה שיצאה מטעמם הם דוחקים באיחוד האירופי להגדיל את קרן הסיוע (EFSF) בסך 440 מיליארד אירו, שרק לאחרונה אושרה הגדלתה מ-220 מיליארד אירו.

הנציגים האירופיים "עזבו את הכינוס היום בפריז בתחושה שיש מהם ציפייה גדולה ומופעל עליהם לחץ גדול לספק פתרון למשבר החוב", אמר ג'ורג' אוסבורן, בכיר במשרד האוצר הבריטי, לסוכנות בלומברג. הוא הוסיף כי לקראת הפסגה בשבוע הבא בבריסל ישנה "ציפייה למשהו מרשים".

האופטימיות בדבר גיבוש תוכנית כוללת לפתרון משבר החוב באירופה הזינה את העליות בשוקי המניות ב-10 הימים האחרונים. מאחורי הקלעים ישנם דיבורים על "תספורת" למחזיקי האג"ח של יוון, "תספורת" גדולה של אף 60% ויותר. מול ההפסדים הצפויים לבנקים, האיחוד האירופי ככל הנראה יזרים הון לבנקים כדי לחזקם ולמנוע משבר אשראי. לפי בלומברג, גורמים המקורבים לדיונים מסרו כי ה"תספורת" ביוון תעמוד על 50% מהחוב.

"אנו מצפים לעבוד על הגדלת קרן הסיוע האירופית כדי למנוע התפשטות משבר החוב, וכן אנו מצפים לתוצאות פסגת האיחוד האירופי ב-23 באוקטובר, שם אנו מצפים לתוכנית החלטית שתענה על האתגרים הנוכחיים", נכתב בהצהרת פורום ה-G20 היום. הפגישה הבאה של הפורום נקבעה ל-3-4 בנובמבר, גם כן בצרפת, לאחר חשיפת התוכנית הגדולה של גרמניה וצרפת.