העסקה הסינית הגדולה בישראל: הושלמה מכירת מכתשים

(עדכון) - השלמת מכירת מכתשים אגן תקטין את המינוף הפיננסי של קבוצת אי.די.בי ותגדיל את נזילותה ■ נשיא כמצ'יינה: "נשביח משמעותית את ערכה של מכתשים אגן"

במשרדי קבוצת אי.די.בי שחררו הבוקר (ב') אנחת רווחה, עם השלמת עסקת המכירה של מכתשים אגן - אחת מעסקאות המכירה הגדולות והמורכבות של חברה ישראלית לידיים זרות.

בעיצומה של תקופה לא קלה לקבוצה ולעומד בראשה, נוחי דנקנר, שלה חברו המפולת בשווקים, המחאה החברתית והמלצות ועדת הריכוזיות במשק, רשמה אי.די.בי אקזיט מוצלח שני בתוך פחות משבוע (לאחר מכירת השליטה בשופרסל).

מכירת מכתשים אגן, יצרנית חומרי ההדברה הגנרית הגדולה בעולם, לידי התאגיד הסיני כמצ'יינה, תמורת כ-2.4 מיליארד דולר, היא העסקה הגדולה ביותר אי-פעם בין חברה ישראלית לסינית.

לאחר 13 שנים שבהם הייתה חברה ציבורית, תהפוך מכתשים אגן החל ממחר לחברה פרטית בשליטת כמצ'יינה, שתחזיק 60% מהמניות (באמצעות החברה-הבת China National Agrochemical Corporation). ביתרת המניות, 40%, תמשיך להחזיק בעלת השליטה הקודמת, כור מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר.

במסגרת העסקה תעביר כמצ'יינה לכור 1.1 מיליארד דולר - מהם 168 מיליון דולר בתמורה למניותיה (7%) במכתשים אגן, והשאר כהלוואת נון-ריקורס המובטחת ביתרת מניות החברה (40%). בד בבד תשלם כמצ'יינה 1.27 מיליארד דולר עבור רכישת 53% ממניות מכתשים אגן שבידי הציבור.

למברכים על העסקה הצטרף היום גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאמר לדנקנר בשיחת טלפון: "זהו הישג גדול למשק הישראלי. העסקה מוכיחה את עוצמתה הכלכלית של המדינה".

השלמת המכירה תניב רווח משמעותי לקבוצת אי.די.בי, ובעיקר תקטין את המינוף הפיננסי ותגדיל את נזילות הקבוצה. כתוצאה ממנה תרשום כור ברבעון הרביעי רווח נקי של 582-674 מיליון שקל - מהם כ-177 מיליון שקל בגין מכירת מניות מכתשים אגן, והיתרה בגין הרישום החשבונאי של ההלוואה (הכולל גם פיצוי בסך 45 מיליון דולר שכור תשלם לבעלי המניות מקרב הציבור, עקב הפשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה על-ידי רו"ח דב כהנא). בהון העצמי של כור יירשם גידול בסך 655-747 מיליון שקל.

חלקה של החברה-האם של כור, דסק"ש, במכירת השליטה במכתשים אגן, כולל הפסד של כ-30 מיליון שקל בגין מכירת המניות על-ידי כור, תוספת של 33 מיליון שקל להון העצמי, ורווח הנאמד ב-262-321 מיליון שקל בגין הרישום החשבונאי של ההלוואה.

זינוקים באג"ח

העסקה בוצעה כאמור לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר ליצרנית חומרי ההדברה, ובמחיר של 5.57 דולר למניה (כ-20 שקל למניה) - דומה למחירה בפתיחת המסחר הבוקר. למרות מחיקתה מהמסחר, מכתשים אגן תמשיך לפרסם דוחות כספיים בגלל איגרות החוב שהנפיקה, אשר הגיבו היום לעסקה בזינוקים של עד 2.2%. גם האג"ח של כור וקבוצת אי.די.בי הגיבו היום בעליות, והן נסחרות כעת בתשואות של עד 6.1% לאחר שנסחרו ב"תשואות זבל" דו-ספרתיות באחרונה.

"אבן דרך משמעותית"

"ההסכם הינו אבן דרך משמעותית בהגשמת השאיפה של קבוצת אי.די.בי, להטות את פעילותה לחו"ל ולפתח את נוכחותה הגלובלית, בדגש על השוק הסיני", אמר היום דנקנר במעמד החתימה והוסיף: "אנו מאמינים שיש בכך כדי לתרום לבניית היחסים הכלכליים בין ישראל לבין סין - מדינה המהווה מנוע הצמיחה המרכזי בכלכלה העולמית".

במקביל לחתימת הסכם המכירה, נחתם גם הסכם בעלי מניות המסדיר את התנהלות החברה לאחר הפיכתה לפרטית: יאנג שינגקיאנג (סגן נשיא קבוצת כמצ'יינה) מונה ליו"ר דירקטוריון החברה; עמי אראל (נשיא דסק"ש) מונה לסגן יו"ר; וכדירקטורים בחברה מונו דנקנר עצמו, רענן כהן, מנכ"ל כור, רן ז'יאנ-שינג (נשיא קבוצת כמצ'יינה), לאי זיהונג (סגן נשיא בקבוצת כמצ'יינה ומנכ"ל חברת האגרוכימיה שלה), ורוס מקליסטר (CIO של קבוצת כמצ'יינה).

"היו לי הכבוד והזכות להכיר מקרוב את חברי הטוב רן ז'יאנ-שינג, מנהיג בעל חוכמת חיים וחוכמה עסקית נדירות", אמר היום דנקנר על עמיתו. האחרון התייחס לעסקה: "נוביל את מכתשים אגן להישגים בשוק המוצרים להגנת הצומח, שיתרמו לחיזוק מעמדה כמובילה עולמית בתחומה ולהשבחה משמעותית של ערך החברה".

כאמור, הרוכשת הינה חברה-בת בבעלות מלאה של כמצ'יינה - אחת הקבוצות העסקיות הגדולות שבבעלות ממשלת סין וחברת הכימיקלים הגדולה בסין.