מוזי ורטהיים על המחאה החברתית: "זה גל מכוער שיעבור"

בעל השליטה במזרחי-טפחות ובקוקה-קולה ישראל תוקף בראיון ל"מעריב" את בנק ישראל על העלאת יעד הלימות ההון: "אף אחד לא ישקיע בבנקים" ■ ומה יש לו לומר על זהבית כהן?

"גל מכוער שיעבור" - כך מתאר איש העסקים מוזי ורטהיים, השולט בין היתר בבנק מזרחי-טפחות ובקוקה-קולה ישראל, את המחאה החברתית בראיון שהעניק היום (ב') ל"מעריב". בראיון תוקף ורטהיים את בנק ישראל על ההחלטה להגדיל את יעד יחס הלימות ההון הראשוני של הבנקים מ-7.5% ל-11%, כפי שנחשף ב"גלובס".

"בנק ישראל פועל מתוך פחדים לא מבוססים", אומר ורטהיים. הוא הזהיר ממצב שבו "אף אחד לא ישקיע בבנקים", ושיגר עקיצה לבנק ישראל: "לא צריך להתפרע".

החלטת בנק ישראל תפגע בחלוקת הדיבידנדים של הבנקים למשקיעים ולבעלי השליטה בשנים הקרובות. לפי ניתוח "גלובס", כ-80% מרווחי הבנקים יילכו להגדלת הלימות ההון, מה שיפגע בחלוקת הדיבידנדים. אך ורטהיים טוען בראיון כי לא הדיבידנדים עומדים לנגד עיניו: "אני לא מוטרד מעניין חלוקת הדיבידנדים, וזה לא קריטי מבחינתי. זה לא משפיע עליי. ההנחיות החדשות פשוט מחמירות מדי".

ורטהיים התייחס גם לאווירת העליהום בציבור על אנשי העסקים והעשירים, ואמר כי "העליהום באופנה, וזה לא במקום. בסופו של דבר את ההון יוצרים יזמים פרטיים".

כאשר נשאל על המחאה על יוקר המחיה בישראל, אמר ורטהיים: "מדובר בגל. אנשים יתפכחו ויעברו הלאה. ראיתי את הגיליוטינה ברוטשילד, ולא ידעתי אם לצחוק או לבכות. מדובר בגל מכוער שיעבור".

כזכור, זהבית כהן התפטרה בשל המחאה מתפקידה כיו"ר תנובה ופסגות, וכאשר ורטהיים נשאל על ההתפטרות הוא לא נחלץ להגנתה: "זהבית כהן לא באה מהענף. אנחנו תעשיינים שמשקיעים בפיננסים, והיא פיננסיירית שמשקיעה בתעשייה. זה כל ההבדל".