תערוכת המחשוב ביפן: כל החידושים במוצרי האלקטרוניקה

תערוכת המחשוב השנתית של יפן, CEATEC, מאפשרת לצרכני המערב להציץ לטרנדים של 2013: טלוויזיה ניידת ומסכים חצי עגולים ■ טלוויזיות תלת-ממד ומסכים באיכות HD הם היסטוריה - היפנים כבר עובדים על הדור הבא

חיזוי העתיד, אפילו בטווח של כמה חודשים קדימה, הוא עסק בעייתי ועתיר סיכונים. אבל לפחות בתחום מוצרי הצריכה האלקטרוניים עומד לרשות הצרכנים הנבונים "כדור בדולח" לחיזוי מגמות עתידיות, שעד כה הוכיח רמה גבוהה מאד של דיוק.

אנחנו מדברים על השוק היפני, שלרוב מקדים את שאר העולם בכמה חודשים טובים ולעיתים אפילו בכמה שנים. יצרני האלקטרוניקה היפנים מובילים את החדשנות העולמית בשוק מוצרי הצריכה (למרות שרובם כבר מזמן עברו לייצר בסין והודו) והם משתמשים בשוק המקומי שלהם בתור "שדה ניסויים" ענק לפני השקות גלובאלית. לפיכך הטרנדים המרכזיים, שכובשים את השוק ביפן, יהיו הלהיט הגדול של 2012 ו-2013 בשווקי המערב.

חיזוי צלול ומרתק ביותר של העתיד לבוא מספקת תערוכת המחשוב והאלקטרוניקה השנתית של יפן, CEATEC, וגם התערוכה של 2011 שהתקיימה החודש לא אכזבה, במיוחד בתחום התצוגה.

טלוויזיה באיכות 4K: כ-11,000 דולר ביפן

4K: פי 4 מ-HD

טלוויזיות תלת-ממד באיכות תצוגה 4K מאיימות להפוך את ה-FULL HD לחידוש של אתמול. איכות התמונה במסכים האלה, שייצאו לשוק היפני בדצמבר, גבוהה פי ארבעה מ-HD מלא - 3480X2160 פיקסלים. נכון להיום אין שידורי טלוויזיה או סרטי בלו-ריי שתומכים ברזולוציה כזו, ולכן נאלצו היצרנים לפתח מעבדי תמונה סופר חזקים, שמסוגלים לקחת אות טלוויזיה דיגיטלי רגיל או סרט DVD מקובל, להגדיל את האיכות שלהם ל-HD מלא ואז להמיר אותם ל-4K מבלי לאבד איכות.

המחירים עדיין גבוהים מאד. הדגם החדש של טושיבה בגודל 55 אינץ', שיצא לשוק בקרוב, יעלה ביפן כ-11 אלף דולר. אבל בטושיבה, שארפ ושאר החברות, שהציגו בתערוכה מסכי 4K מוכנים לשיווק, לא בונים כרגע על לקוחות פרטיים אלא דווקא על בתי עסק וחברות, שיתייחסו למסכים החדשים בתור עזרי תצוגה שמטרתם למגנט קהל עם איכות צפייה מהפנטת.

הקלטה אינסופית

עם כל כך הרבה מסכים והסחת דעת ויזואלית, קשה להחליט באילו תכנים לצפות. אך אל דאגה: גם הקלטת תכני וידאו היא תחביב טכנולוגי יפני עתיק יומין, שמגיע כיום לשיאים חדשים. כך, למשל, הציגה טושיבה בתערוכה מכשיר הקלטת וידאו ביתי, שמצויד בדיסק בנפח של לא פחות מ-5 טרה-בייט - די והותר להקלטה סימולטנית של תוכניות משישה ערוצים שונים במשך 15 ימים. מכשיר ההקלטה תואם של דיסקים בפורמט בלו-ריי תלת-ממדי ויעלה ביפן כ-2,600 דולר.

מסכי LCD: יותר איכות, פחות משקל

מעבדות המו"פ היפניות עיצבו בשנים האחרונות מחדש את חוויית הצפייה הביתית: מסכי LED דקיקים, צפייה באיכות FULL HD, וכמובן הטרנד התלת-ממדי, שעדיין צובר תאוצה בעולם. אם להסתמך על CEATEC, אנחנו צפויים לשני טרנדים חדשים בענף: הטרנד הראשון הוא שינוי בהתייחסות למסך הטלוויזיה הביתי כ"רהיט" מקובע. המסך הביתי של 2012 יהיה מוצר נייד שמשנה את ייעודו ממסך צפייה בסלון הביתי למסך מתוחכם, שצמוד למחשב בחדר העבודה או למסך מזדמן במטבח.

חברת שארפ הציגה את הרעיון בסדרה של טלוויזיות ממשפחת AQOUS שלה, שמכונה פרי-סטייל. כדי לאפשר את השימוש הנייד במסכים החדשים, בגודל של 20 אינץ' עד 40 אינץ', הוקטנו הממדים החיצוניים והעובי שלהם לאלה של תמונה ביתית ממוסגרת, והופחת המשקל. מסך 32 אינץ' שוקל כ-5 קילו בלבד. במקביל הוטמע במסכים חיבור אלחוטי באיכות שמע וצפייה גבוהה מאוד, שחוסך את הצורך לחבר את המסך באמצעות כבלים לרמקולים, למחשב או ל-DVD.

תלת-ממד מחוץ למסך

גם היטאצ'י הציגה טכנולוגיית תצוגה מתקדמת, עם פוטנציאל להפוך למגנט קהל. מדובר במקרן ייחודי, שמקרין תמונות וסרטי תלת-ממד על עצמים אמיתיים בסביבה - אפילו על גופם של אנשים - כדי לאפשר לצופים בסביבה לראות תמונה תלת-ממדית על אותם העצמים ללא צורך במשקפיים מיוחדים.

ההקרנה מתבצעת בצורה אקטיבית באמצעות חיישן שעוקב אחרי התזוזה והזווית של העצם עליו מוקרנת התמונה ומתאים אותה בזמן אמת.

מסך תצוגה חצי-כדורי

דוגמה אחת הוא מסך תצוגה חצי-כדורי, שאינו חייב להיות צמוד לקיר. למרות צורתו הייחודית התמונה מוצגת עליו בצורה חדה וברורה בזכות 696 יחידות של מסכים קטנים בטכנולוגיית OLED, שכל אחת מהן בגודל 32 על 32 מילימטר. מעבד מתוחכם מאחד את התמונה בכל האלמנטים ליחידה אחת בקוטר 2.7 מ' ובעומק 68 סנטימטרים עם רמת בהירות כפולה כמעט מזו של מסך LCD מקובל. היחידה הראשונה נמכרה למוזיאון טוקיו לחידושים טכנולוגיים, אבל אנחנו מכירים טייקונים שהיו מוכנים לשלם הרבה כדי להציב אותה בחדר הקולנוע הביתי.

ובינתיים בישראל - טלוויזיה שהיא מערכת אודיו

מוצרי האלקטרוניקה הבידוריים הכי חדשים נמצאים אולי בתערוכות מעבר לים, אבל גם בישראל לא חסרים גאדג'טים ומכשירים משוכללים שיגרמו לצרכנים רבים להוציא אלפי שקלים, לפעמים עשרות אלפי שקלים.

בתחום המסכים אפשר למצוא היום גם טלוויזיות מקטגוריית הסמארט טי.וי. המסכים הללו, המגיעים כרגע בארץ בעיקר משתי היצרניות הדרום-קוריאניות LG וסמסונג, מאפשרים למשתמשים להתקין עליהן אפליקציות ישירות מחנות ייעודית לכך, בדומה להתקנה של אפליקציה על טלפון סלולרי.

נכון לעכשיו בישראל מציעות הטלוויזיות האלו גישה יחסית מוגבלת לתכנים, בעיקר וואלה ב-LG ו-ynet בסמסונג, אבל בעתיד הקרוב המבחר צפוי לגדול. בחו"ל המשתמשים יכולים להיכנס בחלק מהטלוויזיות לחנויות כמו נטפליקס להשכרת סרטים ישירות ממסך הטלוויזיה באמצעות אפליקציה שלהן.

יכולת אחרת במסכי סמארט טי.וי היא גלישה באינטרנט עם דפדפן ייעודי למסך, כולל תמיכה בעברית ותצוגה של פלאש. את השליטה במסך ואת ההקלדה ניתן לבצע באמצעות אפליקציה ייעודית לסמארטפונים. LG מציעה אפליקציה כזו דרך מכשירי אנדרואיד וסמסונג מציעה גם אפליקציה במכשירים של אפל.

VideoWave של Bose: מסך ומערכת

חברת מוצרי האודיו Bose מציגה בימים אלו בתערוכת הקולנוע הביתי דיגיטאון מסך טלוויזיה, שהפלוס שלו הוא היכולת לשמש גם כמערכת אודיו כאשר צופים בסרטים. מערכת VideoWave של החברה כוללת מסך LCD בגודל 46 אינץ' עם תמיכה ברזולוציית Full HD. בתוך המסך משולבת מערכת סאונד פרי פיתוח של Bose הכוללת שישה וופרים האמורים לייצר באס איכותי ומערך של שבעה רמקולים מובנים במסך המפזרים את הצליל לימין, למרכז ולשמאל באופן כזה שיגיע אל הצופה מכל כיוון.

סמסונג 900X3A: לפטופ מנצח

בתחום הלפטופים, דגם הדגל בישראל היום הוא עדיין 900X3A - מחשב נייד דקיק שמתחרה ישירות במקבוק אייר של אפל. מדובר בלפטופ של סמסונג עם מסך 13.3 אינץ' בטכנולוגיית LED ובמשקל שעומד על 1.31 ק"ג ועובי של רק 16 מ"מ. מדובר באחד המחשבים היפים בשוק עם נתוני חומרה לא פחות טובים.

מתאם אלחוטי בין המחשב לטלוויזיה

מוצר מענין המאפשר חיבור בין המחשב לטלוויזיה בטכנולוגיה אלחוטית הוא EZ View של חברת Wisair הישראלית. המוצר הזה כולל שני מתאמים המתחברים מצד אחד למחשב ומצד שני לטלוויזיה, כאשר כל מה שמוצג בלפטופ מוקרן בזמן אמת על המסך הגדול, מה שמאפשר גישה נוחה מהמחשב לתוכן אינטרנטי בטלוויזיה (500 שקל).