100 מ' ד' ירדו לטמיון: מנהל מיוחד לאקספנד

חילוקי דעות בין בעלי המניות: קרן פלנוס ביקשה מינוי כונס, אולם קרן תמיר פישמן, בעלת המניות הגדולה באקספנד, התנגדה ■ החברה: "יש הצעות רכישה ב-6 מיליון דולר"

אחרי 13 שנה של פעילות, השקעה של יותר מ-100 מיליון דולר, שינויים ארגוניים ואסטרטגיים ומספר ניסיונות למכירתה, מגיעה חברת הסטארט-אפ אקספנד לסוף דרכה, בעקבות אי הצלחה בהחזר חובותיה.

ל"גלובס" נודע כי ביהמ"ש מחוזי בחיפה אישר את מינויו של עו"ד פז רימר, ככונס נכסים זמני שיפעל כמנהל מיוחד לחברה לצורך הפעלתה כ"עסק חי" וקידום מכירתה. המבקשת במקרה זה היא קרן פלנוס, שהילוותה לחברה לאורך השנים סכום המוערך בכ-10 מיליון דולר, חוב שאקספנד הייתה אמורה להחזיר בשנתיים האחרונות, ללא הצלחה.

אקספנד, שהוקמה בשנת 1998, מפתחת טכנולוגיית שמיועדת לספק גישה מהירה ויעילה מרחוק ליישומים ארגונים באמצעות האינטרנט (WOC). הסיפור של החברה הוא טרגי בכל קנה מידה. בתחילת דרכה היא נחשבה למובילת השוק, אולם התמונה השתנתה בחצי הראשון של העשור הקודם, כאשר ענקיות ציוד התקשורת נכנסו לתחום ואקספנד החלה להתחרות בשוק רווי.

פיגור משמעותי

למרות שאקספנד מוגדרת כמובילה טכנולוגית, היא בפיגור משמעותי בנתח השוק לעומת ריברבד, Blue Coat, סיסקו וסיטריקס בשוק שהיקפו כמיליארד דולר. כדי להתמודד טוב יותר גייסה החברה סכומים גבוהים ממגוון משקיעים ביניהם הקרנות תמיר פישמן עם 15%, אתגר, ורטקס, אינטל קפיטל, טכנופלס, וכן יורוקום, דסק"ש ותאגיד המדיה טיים וורנר.

אלא שכל זה לא עזר לחברה להתרומם. אקספנד רושמת הפסדים של כרבע מיליון דולר בחודש, והוצאותיה הסתכמו ב-14 מיליון דולר בשנה, על הכנסות של כ-11 מיליון דולר ב-2010. מן הסתם, המשקיעים, שבינתיים הפסיקו לתמוך בה, ימחקו את הכסף שהושקע.

פלנוס, שביקשה למנות כונס במקרה זה, מעניקה בדרך כלל "חבל ארוך" לחברות הישראליות להן היא מספקת מימון. הקרן הלוותה לאקספנד בסוף 2007 כ-7 מיליון דולר, אותם הייתה החברה אמורה להחזיר עד סוף 2009. אקספנד לא פרעה את החוב. על פי הפירוט בהחלטת בית המשפט, בפלנוס דחו מספר פעמים את החזר ההלוואה לאורך השנתיים לאחר מכן, עם תקופת חסד עד ספטמבר 2011. כאשר החברה לא עמדה בכך, החליטה פלנוס לבקש מינוי כונס.

רוב ההשקעה נמחקה

החלטת ביהמ"ש חושפת חילוקי דעות בין קרן ההון סיכון תמיר פישמן, המשקיעה המובילה באקספנד, לבין פלנוס. אקספנד ותמיר פישמן טוענות כי יש לחברה שתי הצעות רכישה בסך של 6 מיליון דולר וכי "אם תתקבל בקשת כינוס הנכסים, יסוכל תהליך המכירה". בפלנוס לא מסכימים לקביעה הזו. "לפעמים רוכשים פוטנציאלים מוכנים לתת הצעות לחברה שיוצאת נקייה מחובות מבית משפט", טוענת רותי שמחה, מייסדת ומנהלת קרן פלנוס.

נכון לסוף הרבעון השני, העריכו בתמיר פישמן את החזקות הקרן הציבורית שלהם - המחזיקה בשליש מהיקף ההשקעה של הקרן כולה - בשווי של קרוב למיליון דולר, מה שמשקף מחיקה של כ-87% מכלל ההשקעה שביצעה הקרן בחברה. בסך הכול השקיעה תמיר פישמן כ-63 מיליון שקל באקספנד (כ-17 מיליון דולר). קשה להניח שהקרן תראה החזר כלשהו על השקעתה בעקבות מכירה אפשרית של פעילות החברה.

בחודשים הקרובים יתבצע מו"מ אינטנסיבי למכירת פעילות ונכסי אקספנד. כרגע, יש בחברה 100 עובדים, 60 מתוכם בישראל, אולם יתכן וכבר בשבועות הקרובים תפחית החברה את היקף המועסקים בכדי להתייעל, וכן תבצע שינויים בהנהלה.

הרוכשות הפוטנציאליות הן ענקיות ציוד התקשורת, לרבות סיסקו, ג'וניפר, וריברבד, שיהיו מעוניינות לשפר את מעמדן בתחום, ספקיות טכנולוגיה לייעול העברת תכנים באינטרנט כגון אקמאי או Limelight, ספקיות מחשוב עם רלוונטיות לעולם התקשורת הארגונית, ואף חברות ישראליות.

אקספנד

שנת הקמה: 1998

מנכ"ל: אלי בר

תחום פעילות: מפתחת טכנולוגיה לציוד תקשורת

מכירות 2010: כ-11 מיליון דולר

הפסד 2010: כ-14 מיליון דולר

סכום שהושקע: 100 מיליון דולר

משקיעים: תמיר פישמן (15%), אתגר, ורטקס, אינטל קפיטל, פלנוס, טכנופלס, יורוקום, דסק"ש, טיים וורנר