ספר הבז': הכלכלה האמריקנית המשיכה לצמוח בקצב "מתון"

מחוזות רבים בארה"ב מדווחים על צמיחה "צנועה" או "מזערית" בנוסף לתחזית חלשה ■ הצמיחה האיטית של הכלכלה ממשיכה באותו הקצב שהחל לפני חודשיים ■ נקודות האור בכלכלה: סקטור הרכב, האנרגיה והתיירות

ספר הבז', הדיווח התקופתי של הפדרל ריזרב שפורסם הערב (ד'), מצביע על המשך הצמיחה הכלכלית האיטית בארה"ב: לפי הנתונים שפירסם הפד, ברוב המחוזות בתקופה שבין ה-27 באוגוסט ל-7 באוקטובר הכלכלה התרחבה אך בקצב "מתון" או "מזערי". עם זאת, יש לציין כי מדובר בשיפור לעומת התקופה הקודמת.

"הפעילות הכלכלית המשיכה לגדול בקצב מתון, אך מספר מחוזות ציינו כי הפעילות הכלכלית הייתה מעורבת ואף נחלשה", נכתב בדוח.

עוד עולה מהדוח כי בכירים בפד חלוקים בדעותיהם לגבי מדיניות הפד: חלק מהבכירים מודאגים מחוסר ההתקדמות בשיעור האבטלה האמריקני שעומד על 9.1%, וסבורים כי על הפד לנקוט באמצעים אגרסיביים ופולשניים יותר כדי להתמודד עם המצב ולתמוך בצמיחה. מנגד, אחרים מאמינים כי כלכלה האמריקנית תחלים לאט במשך 14 החודשים הבאים, ושהבנק המרכזי כבר התערב יותר מדי.

עם זאת לא הכל שחור: בדוח הפד נכתב כי הוצאות הצרכנים עלו בשיעור קל ברוב המחוזות, וסקטור האנרגיה, סקטור הרכב וסקטור התיירות גם כן המשיכו להתחזק.

אחת מהסיבות לעלייה בהוצאות הצרכנים היא שאמריקנים רבים רכשו רכב חדש, בין היתר בגלל המבחר הרב יותר של דגמי הרכבים. כמו כן, גם הייצור התאושש, במיוחד ייצור רכבים. עוד סייע לסקטור הרכב, התאוששות יפן שסייעה להגדיל את ייצור הרכבים והמכירות.

מלבד הסקטורים שצויינו, הפעילות הכלכלית נראתה מעורבת וחסרת מרץ. מחוזות רבים דיווחו כי הוצאות הצרכנים ללא סקטור הרכב היו חלשות ואף נרשמה בהם ירידה. כמו כן, רשתות קמעוניות רבות לא חידשו את המלאים לקראת החגים בגלל הוצאות הצרכנים החלשות.

בנוסף, רוב המחוזות דיווחו על ירידה בביקוש להלוואות מהבנקים, וחלק אף ציינו כי הבנקים הקשיחו את תנאי מתן ההלוואות. עם זאת, נרשמה התאוששות בלקיחת משכנתאות.

למרות הצמיחה הצנועה בלבד, מספר מחוזות דיווחו על עלייה בשיעור האינפלציה. רוב המחוזות דיווחו כי המחירים ברשתות הסיטונאיות עלו בעקבות העלייה במחירי הסחורות. כמו כן, נרשמה עלייה במחירי המזון והבגדים מכותנה.