שרי האוצר באירופה יאשרו "תספורת" של 60% לבנקים

ה"תספורת" נחוצה למימוש תוכנית החילוץ שגובשה ליוון ביולי, בהיקף של 109 מיליארד אירו ■ ה"פיננשל טיימס": במידה והבנקים לא יספגו ההפסדים - יוון תזדקק לחילוץ של 440 מיליארד אירו ■ ברקע: מרקל וסרקוזי ייפגשו היום כדי לדון במשבר

שרי האוצר של גוש האירו רומזים הבוקר (שבת) כי הגיעו להסכמה באשר להפסדים נוספים אותם יספגו הבנקים באירופה במסגרת ה"תספורת" על האג"ח היווניות - זאת, בהמשך לחשיפת ה"פיננשל טיימס" מסמך "סודי ביותר", הגורס כי יישומה של תוכנית החילוץ שגובשה ליוון ביולי, יחייב את הבנקים והמשקיעים הפרטיים ב"תספורת" של 60%.

"המחקר קובע כי כדי לאפשר להביא את תוכנית החילוץ השנייה של יוון לכדי יישום, ייאולצו נושיה לספוג 'תספורת' של 60% על החזקותיהם", כתבו ה"פיננשל טיימס". מדובר, כזכור, ב"תספורת" גדולה משמעותית מזו שאוזכרה במהלך גיבוש התוכנית החילוץ השנייה המקורית של יוון, שעמדה אז על היקף של 21% בלבד. היקף התוכנית, נזכיר, עמד על כ-109 מיליארד אירו.

גם במקרה של מימוש התוכנית על בסיס ה"תספורת" הרחבה, יש לציין, צופים ב"טרויקה" (המורכבת מהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי) כי חובותיה של יוון יהוו "רק" 110% מהתמ"ג עד שנת 2020.

"הסכמנו על הגדלת הפסדי הבנקים"

"אתמול הגענו להסכמה כי נדרשת הגדלה משמעותית של ההפסדים שיספגו הבנקים", אמר היום (שבת) ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, אשר ינצח גם על פגישת שרי האוצר של אירופה מחר, בבריסל. המשמעות היא שיישומה של תוכנית החילוץ שגובשה ביולי, יוביל להפסדים כבדים - והאופציה בהחלט מונחת על השולחן.

"מונה נציג מו"מ בכיר מטעם האיחוד האירופי", אמרה שרת האוצר של אוסטריה, מריה פטקר (Maria Fetker), היום בריאיון לכתבים. "הוא יקיים מו"מ מול הבנקים" לטובת מימוש התוכנית.

גם שר האוצר היווני, אוונגלוס ווניזלוס, אישר כי "מובילי המדיניות הפיננסית באירופה בוחנים דרכים לבצע 'מחיקות' כבדות יותר בקרב הבנקים, כדי להוציא לפועל את התוכנית מיולי". עוד סיפר כי "כעת הפוקוס יהיה על קבלת החלטות רחבה והולמת יותר, באשר לגוש האירו כולו".

במסמך שנחשף על ידי ה"פיננשל טיימס", נזכיר, עולה עוד כי במידה ונושיה של יוון יסכימו ל"תספורת" של "רק" 50% - שיעור שכבר עלה בדיווחים קודמים - יש להגדיל את תוכנית החילוץ השנייה ליוון לכ-114 מיליארד אירו. מדובר ב-5 מיליארד אירו נוספים על התוכנית שגובשה ביולי.