סגן נשיאת המחוזי בת"א, השופט יהודה זפט, פרש לגמלאות

פרישתו של זפט, מבכירי השופטים המחוזיים, מתקבלת ברגשות מעורבים בקהילה המשפטית ■ זפט נחשב לשופט מיומן וענייני - אך גם לשופט קשוח שלא עשה חיים קלים לעורכי הדין

הבוקר (א') הקריא סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט יהודה זפט, את פסק דינו האחרון, לפני פרישתו לגמלאות. בטקס הפרישה, שהתקיים בנוכחות שופטי בית המשפט המחוזי, בני משפחתו ואנשי תקשורת, נפרד זפט מכס השיפוט ויצא ל"אזרחות" לאחר 35 שנות שירות כסיביל-סרבנט.

זפט (70) מונה לשפיטה ב-1976 לאחר כ-9 שנות עבודה כעורך דין עצמאי. בתחילת דרכו כשופט כיהן כשופט שלום, ובהמשך כסגן נשיא השלום בנתניה. כשמונה למחוזי עסק תחילה בענייני משפחה. בהמשך עבר לעסוק בעניינים אזרחיים, ובעיקר בבקשות לסעד זמני ולצווי מניעה בתיקים אזרחיים ומנהליים.

בין היתר דן לאחרונה זפט בסכסוך המתוקשר בין ראשי שותפות חיפושי הנפט רציו, יגאל לנדאו וליגד רוטלוי, לבין חברת גלובוס שבבעלות הקבלן שלומי שוקרון, וקבע כי פסק הבוררות שניתן במחלוקת בין הצדדים יבוטל, בשל מעורבות גורמים פליליים בהליך הבוררות.

עוד קבע זפט לפני חודשים מספר כי פסק הבוררות של השופטת בדימוס, גבריאלה (דה-ליאו) לוי, שבו חויבה חברת צ'רלטון לשלם להתאחדות לכדורגל עשרות מיליוני שקלים, בגין הסכסוך סביב זכויות השידור של משחקי ליגת-העל, לא יבוטל. בית המשפט העליון דחה את בקשת הערעור על ההחלטה.

פרישתו של זפט, מבכירי השופטים המחוזיים, מתקבלת ברגשות מעורבים בקהילה המשפטית. זפט נחשב לשופט מיומן וענייני, אך גם לקשוח, שלא עשה חיים קלים לעורכי דין, וכמי שלא היסס "לחנך" עורכי דין וצדדים שמתנהגים באופן לא ראוי באולמו, ולפסוק הוצאות משפט ושכר-טרחה גבוהים נגד מי שמגיע אליו לדבריו ללא "ניקיון כפיים".

"פרש בודד שלא ישב בהרכבים"

לדברי עורך דין תל-אביבי, שהופיע בפני זפט רבות, "זפט נהג כשריף. הוא היה צועק על עורכי דין, היה חסר סבלנות והיה שופט מאוד-מאוד קשה".

עורך דין ידוע אחר מוסיף כי זפט היה מאוד לא צפוי. "בקרב עורכי הדין מסתובבת אמירה, שאם יש לך תיק טוב - אל תגיע אליו, אבל אם יש לך תיק זוועה - עדיף להגיע אליו, כי אולי בטעות זה יצליח לך. הוא מאוד לא צפוי, ותמיד פחדנו להגיע אליו גם עם תיק ממש טוב וחזק מבחינה ראייתית".

עורך דין בעל ותק של 10 שנים, שהופיע בפני זפט לפני כחודש, מתאר חוויה לא נעימה. "הוא צעק עליי במהלך כל הדיון, לא נתן לי לדבר, ואמר לי 'עוד מילה אחת, ועל כל מילה אפסוק לך 2,000 שקל הוצאות'. זה היה נורא. הייתי בטוח שאני מפסיד. יצאתי מהאולם, ועורכי הדין מהצד השני השתתפו בצערי, בסימפטיה, ואמרו לי 'אל תיקח את זה קשה, זה לא אישי, הוא כזה'. באותו ערב קיבלתי החלטה שניצחתי. אף אחד לא אוהב את אי-הוודאות הזאת, במיוחד כשיש לו טענות טובות".

שופט שעבד לצד זפט שנים רבות מתאר אותו כ"משפטן בעל יכולת החלטה ובעל כושר להתגבר על תיקים מסובכים", אך מוסיף כי "אישיותו שנויה במחלוקת. לדבריו, זפט היה מחליט לעיתים בלי לתת לעורכי הדין לנהל דיון ובלי לשמוע את הטענות, וגם בהוצאות המשפט הכביד עליהם. הוא ישב בלשכה כמו שריף, ובקושי קיים דיונים באולם. זו שיטה לא מקובלת על כל השופטים. זה אולי היה יעיל, אבל התחושה לא טובה".

מעבר לכך, מוסיף השופט, גם יחסיו עם הקולגות לכס השיפוט היו לא תקינים. "יחסיו עם השופטים שישבו לצידו על כס השפיטה היו לא טובים, בלשון המעטה. הוא היה פרש בודד. לא עבד טוב כל-כך בצוות. זפט לא ישב בהרכבים כי הוא לא רצה לשבת עם שופטים אחרים. הוא חשב שהוא חכם וטוב יותר, ולא התאים למסגרת".

לא מפחד מאיש ולא מחפש פופולריות

זפט היה מודע לשם שיצא לו, ולא אהב זאת. בכנס שארגנה לשכת עורכי הדין, שבו הסביר זפט לעורכי דין צעירים איך צריך להופיע בבתי המשפט, אמר לקהל באולם: "חבר אמר לי פעם בשיחת חולין: 'אתה אימת עורכי הדין בתל-אביב'. לא ראיתי בזה מחמאה. אשתי דווקא אומרת שאני נחמד, וכך גם הילדים שלי. מעולם לא חיפשתי עימות עם עורכי דין. אני לא תמיד מקבל בקשות, אבל זה לא הופך אותי ל'אימת עורכי הדין', ואני לא רוצה שיתייראו מפניי".

מנגד, יש לזפט גם אוהדים. דווקא ההתנהלות הנחרצת באולם, שאיימה על עורכי דין מסוימים, מצאה חן בעיני אחרים. אלה ראו מול עיניהם שופט יעיל, "מבין עניין", שמגיע מוכן לדיונים ומכיר את התיקים לפניי ולפנים, שלא אוהב לבזבז זמן על טיעונים מיותרים.

לדברי עו"ד אילן בומבך, "זפט היה שופט יעיל מאוד, בעל חוש מסחרי מפותח. הוא ידע לפתור את הסכסוך בצורה יצירתית והיה חד כתער. היה יעד לתפוס את השור בקרניו, להגיע לשורשו של הסכסוך ולפי זה לתת את הסעדים המתאימים".

בומבך מוסיף כי זפט "הוא חלומו הרטוב של כל שר משפטים", משום "שהיה מאוד מהיר במתן פסקי דין ולא היה אצלו עינוי דין, שזה הרעה החולה של מערכת המשפט. כל שר משפטים צריך הרבה שופטים מהזן שלו - מהירים וגם נותנים פסקי דין קצרים בלי לבזבז זמן".

עוד אומרים עליו עורכי דין כי בבית המשפט העליון מאוד מעריכים את ההחלטות שלו, הוא לא מפחד מאיש ולא מחפש להיות פופולרי.

בפסק דינו האחרון מהיום, ביטל זפט את החלטת משרד ראש הממשלה לפסול הצעה של חברת טנסור מערכות במכרז לאספקת והתקנת מערכות אל פסק במשרד ראש הממשלה.