יזמי החשמל הסולארי: הפחתת התעריפים - פגיעה אנושה

הנימוק הוא הירידה החדה שחלה מאז פורסם התעריף במחיר הפאנלים הסולאריים, ירידה שתביא לגידול בלתי צפוי ברווחי היזמים

יזמי החשמל הסולארי מזהירים מפני פגיעה אנושה בענף, אם תתקבל היוזמה הממשלתית להפחית את התעריפים שהובטחו למתקנים סולאריים בינוניים. "שומר נפשו ירחק מייצור חשמל פרטי בישראל אם ישונו תעריפים שעליהם הסתמך ענף פעילות שלם", כך הזהיר היום (א') איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל, במכתב דחוף לעו"ד אורית פרקש-הכהן, ממלאת מקום יושב רשות החשמל.

מליאת רשות החשמל אמורה לדון מחר בהצעה לפרסם שימוע להפחתת התעריף המתמרץ שנקבע לפני שנתיים למערכות סולאריות (PV) בינוניות לייצור חשמל. הנימוק הוא הירידה החדה שחלה מאז פורסם התעריף במחיר הפאנלים הסולאריים, ירידה שתביא לגידול בלתי צפוי ברווחי היזמים.

פיצויים? לא לכולם

מנגד, טוענים היזמים כי הרשות לא הביאה בחשבון את ההוצאות הרבות שנגרמו להם במהלך השנתיים האחרונות, שבהן כמעט ולא חולקו רישיונות בגלל עיכובים ביורוקרטיים שונים.

הירידה באה על רקע מיתון חריף בענף הסולארי בעולם והצטברות מלאי ענק של פאנלים במפעלים בסין. גורמים במשק החשמל מציינים כי מספר מדינות מערביות בולטות בתחום הסולארי, כמו גרמניה, איטליה, וספרד נקטו במהלכים של הפחתת סובסידיות ותעריפים ליצרני החשמל, על רקע המשבר העולמי.

ל"גלובס" נודע כי בידי רשות החשמל חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, הקובעת כי הפחתת התעריפים אפשרית מבחינה משפטית, אך מחייבת תשלום פיצויים ליזמים. הפיצויים יהיו עבור הוצאות שהיזמים הוציאו לצורך עסקאות שטורפדו כתוצאה מההפחתה, אך לא על הרווחים שהיזמים ציפו לקבל מהתעריף המקורי.

הזכות לתבוע פיצויים עומדת רק לבעליהם של כ-188 רישיונות להקמת מערכות בינוניות שחולקו, בעוד שבעליהם של כ-600 בקשות שעדיין נדונות ברשות לא יוכלו ככל הנראה לתבוע פיצויים.

עו"ד אמנון אפשטיין ממשרד ERM המתמחה בתחום הסולארי אמר כי "רשות מנהלית לא יכולה לשנות חד צדדית וכלאחר יד הסדרה תעריפית קיימת ושרירה תוך פגיעה באינטרס ההסתמכות של יזמים אשר עמלים על הקמת פעילות סולארית כבר כמעט שנתיים וחצי ואשר השקיעו בה מאות רבות של אלפי שקלים כאשר ההחלטה להסתכן ולהיכנס לפעילות זו התקבלה על בסיס תעריפים שהתפרסמו כדין".

אפשטיין ציין כי לא ניתן לשנות את התעריפים לאחר קבלת אישור תעריפי מותנה אך אמר כי "בשל הסחבת ברשות, עברו כבר כמעט 30 חודשים מאז שההסדרה יצאה לדרך ואילו הוצאו רק אישורים תעריפיים בהיקף של כ-15 מגהוואט בלבד וזאת חרף העובדה שקיימים למעלה מ-300 מגהוואט רישיונות מותנים אשר חלקם מחכים לאישורים תעריפים. בהתבססה על עיכוב שהיא גרמה לו, נוהגת רשות החשמל בחוסר סבירות ואף חוסר הגינות ותוך התעלמות מהעובדה שהחלטות הממשלה מחייבות הפחתה של 10% מפליטות גזי החממה עד 2020".