בקרוב יצחק תשובה יבין שאין ברירה

במקרה הטוב האשראי התייקר פלאים לפתע וברע - הוא פשוט לא קיים. לא מוכנים להלוות

מה המשותף לדלק נדל"ן וליוון? מה המשותף למדינה אירופית השוכנת לחופי הים התיכון ולחברת נדל"ן ישראלית החובבת השקעות במערב אירופה, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה? הרבה יותר משנדמה במבט ראשון.

השתיים, יוון וגם דלק נדל"ן, סוחבות על גבן חובות גדולים שהן אינן מסוגלות לפרוע. הצדדים המעורבים, ממשלת יוון וממשלות האיחוד האירופי במקרה אחד, תשובה ונושיו במקרה השני, מתקשים לגבש החלטה כיצד לפעול. בשני המקרים במשך תקופה ארוכה מאוד, ביוון כבר שנתיים ובדלק נדל"ן יותר משלוש שנים, כל הצדדים מנסים בכל מחיר להימנע מהכרזה על חדלות פירעון.

בעשור הקודם, העולם כולו - יחידים, פירמות ומדינות, התמכר לאשראי זול. בספטמבר 2008 החלה הגמילה, וכדרכן של גמילות היא קשה וכואבת. הכלכלות עוברות כעת תהליך של Deleveraging, ירידת מינוף בעברית. זהו מונח בנקאי סטרילי אבל משמעותו פשוטה - הקטנת האשראי.

בצד השני ניצבות פירמות ומדינות שגילו לפתע, כי במקרה הטוב האשראי מתייקר פלאים, ובמקרה הרע פשוט אין אשראי כי לא מוכנים להלוות להן. זו בדיוק הבעיה של יוון ושל דלק נדל"ן, אף אחד לא מוכן להלוות להן או למחזר את חובותיהן.

לפני חודשיים צצה משום מקום קרן CIM האמריקנית, והגיעה עם תשובה להבנות שמהותן רכישת דלק נדל"ן ללא "תספורת" תוך הזרמת 600 מיליון שקל. כתבנו אז שעל הנייר הכול נראה נהדר, אבל זה נשמע יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי.

עברו כמה שבועות והעסקה בוטלה (ותרשו לנו לא להתייחס ברצינות להודעה על המשך המגעים בין הצדדים). התברר שאם עסקה נראית טוב מכדי להיות אמיתית, היא באמת לא אמיתית. עכשיו חזרנו לנקודת ההתחלה. תשובה הרוויח ארבעה חודשי שקט, אבל בינואר 2012 הוא יהיה בדיוק באותו מקום - עם חובות של מיליארדי שקלים שאותם עדיין צריך לשרת ומחזיקי אג"ח שמצפים לכספם.

ומה קורה ביוון? ביולי התכנסו מנהיגי האיחוד האירופי, וסיכמו על "תספורת" של 21% באג"ח היווניות. זה לא ממש עזר - לפני כמה שבועות התמוטט בנק דקסיה, הלחץ גבר, וכעת מתכנסים מנהיגי האיחוד לעוד ועידת פסגה, כשעל הפרק הגדלת "התספורת" ביוון לשיעור של 60%.

במקביל יוזרמו עשרות מיליארדי אירו, כדי לחזק את ההון של הבנקים באירופה המחזיקים באג"ח יווניות ואג"ח מדינות בעייתיות אחרות. צעדים אלו, שעד לאחרונה כולם התנגדו להם, הפכו לבלתי נמנעים. הסכמות שנראו לחלוטין בלתי מתקבלות על הדעת ביולי, יהפכו בנובמבר לקונצנזוס.

תום שלב ההכחשה

ומה עוד משותף ליוון ולדלק נדל"ן?

בעלי החוב של תשובה ומנהיגי מדינות אירופה. מדובר בשתי קבוצות שונות מאוד, אבל כאלו שנמצאות באותו מצב של הכחשה, ויציאה איטית ממנה להכרה במציאות העגומה - הסדר חוב ביוון וגם בדלק נדל"ן הוא בלתי נמנע. אפשר לקרוא לזה "פריסת חוב מחדש לטווח ארוך", "ויתור מרצון על חוב", או כל שם מכובס שימציאו. אבל זה יקרה.

מועד פירעון אחד בדלק נדל"ן חלף עבר לו והכסף לא הגיע, רוכש אחד כבר בדק וויתר. מחזיקי האג"ח מתחילים להתרגל לאט-לאט לרעיון שכספם לא יוחזר להם בזמן. בקרוב יסביר תשובה למחזיקי האג"ח שהוא ניסה הכול, אבל אין ברירה, באמת אין ברירה, עכשיו הם צריכים ללכת לקראתו ו"לפרוס את החוב מחדש". רק אל תקראו לזה "תספורת".