פיצוץ במגעים בין האוצר לתמ"ת על הסרת מכסים ליבוא

המגעים בדבר הסרת מכסי המגן על תוצרת מיובאת התפוצצו ■ משרד האוצר חזר לדרישה כי הסרת המכסים תיעשה בשתי פעימות עד ינואר 2013 ■ התמ"ת: "מדובר באסון לכלכלה"

מגעים שהתקיימו בשבועות האחרונים בין אגף התקציבים באוצר לבכירים בהתאחדות התעשיינים ובמשרד התמ"ת, הסתיימו היום (ג') בלי תוצאות. המגעים בין המשרדים נגעו לניסיון להגיע להסכמות בדבר הסרת מכסי המגן על תוצרת מיובאת, והסתיימו כאמור ללא תוצאות.

גורמים במשרד התמ"ת טענו כי חרף הסכמות שהושגו בימים האחרונים בין הצדדים לגבי ולפיכך הסרת המכסים, שנועדה לאפשר ייבוא נרחב של מוצרים מחו"ל כדי להוזיל עלויות של מוצרים בארץ על פי המלצת ועדת טרכטנברג, משרד האוצר חזר והתבצר בדרישה לפיה הסרת המכסים תיעשה בשתי פעימות - כך שבחודש ינואר 2013, הייבוא יתאפשר בלי מכס.

במשרד התמ"ת דרשו מנגד כי הסרת המכסים תיעשה בתהליך מדורג שיימשך כ-5 שנים, וזאת בין השאר כדי לאפשר את הכנת המשק למהלך, ואת ראשי התעשייה למדיניות החדשה. וכן, גם כדי להשלים הליכים כמו חתימה על הסכמי סחר עם מדינות שמהן ייעשה הייבוא, דוגמת דרום קוריאה, סין והודו.

במשרד התמ"ת אמרו כי בתקופה זו יש להותיר את החסמים על כנם, וזאת כדי לאפשר לישראל "כלי מיקוח" מול אותן מדינות במסגרת המשא ומתן על גיבוש הסכמי הסחר. כך, גורם בתמ"ת אמר כי משרדו הציע לאפשר הסרת מכסים בצורה מבוקרת כדי לא לפגוע בייצור הישראלי, ולאורך המשא ומתן שהתנהל בשבועות האחרונים משרד האוצר תמך בגישה זו.

עם זאת, לטענת הגורם בתמ"ת, האוצר חזר בו מסיכומים אלה, והיום הודיע כי למשרד התמ"ת ולהתאחדות התעשיינים כי בישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון, הוא יביא הצעת החלטה המתבססת על הסרת המכסים בשתי הפעימות עד ינואר 2013.

גורם בכיר במשרד התמ"ת הגדיר את המהלך כ"אסון לכלכלה הישראלית" וכ"התעקשות מיותרת מצד משרד האוצר", ואמר כי ינסו עד ישיבת הממשלה לעשות מאמצים לסכל את הבאת הסוגייה להצבעת השרים.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שהשתתף בדיונים, הגיב היום בזעם, ובשיחה עם "גלובס" אמר: "מדובר בהתעללות מופרעת וברוע לב. הצלחנו לשכנע את אגף התקציבים, הסברנו לאנשיו שהתעשייה צריכה להתארגן לקראת הסרת המכסים, ופתאום בגלל שטויות וגחמות הם נשוגו לנקודת ההתחלה".

ממשרד האוצר עדיין לא נמסרה תגובה.