הקאמבק של נוקיה? השיקה 2 סמארטפונים עם ווינדוס פון

נוקיה השיקה בלונדון 2 סמארטפונים הפועלים על-גבי מערכת ההפעלה של מיקרוסופט ■ החברה מציעה שירותי ניווט ומוזיקה בשביל לבדל את עצמה מהמתחרים

נוקיה נהפכה בשנים האחרונות לשק החבטות בתעשיית הסלולר, כפועל יוצא של הדשדוש מבחינת החדשנות וחוסר היכולת להציע מכשירים מפתים לעומת מכשירי אייפון ואנדרואיד. היום (ד') הציגה נוקיה בכנס השנתי שלה "נוקיה וורלד", שמתקיים בלונדון, את תוכניותיה לצאת מהבוץ.

בכנס - שאליו הגיעו 3,000 משתתפים מ-70 מדינות - הציג סטיבן אלופ, מנכ"ל נוקיה, את שני המכשירים הראשונים של החברה הכוללים את מערכת ההפעלה ווינדוס-פון 7.5 של מיקרוסופט.

"במשך השנה החלטנו לשנות את האסטרטגיה שלנו. הכיוון החדש שלנו הוא מכשירים מבוססי ווינדוס-פון", אמר אלופ. "אנחנו רוצים לתת חוויה ייחודית במכשירים שלנו, ולשנות את הכיוון שאנחנו פועלים".

לדברי אלופ, בחודשים האחרונים החברה התחילה לספק תוצאות. "השקנו חמישה מכשירים עם סים כפול, ושבעה מכשירים שלנו כוללים את טכנולוגיית ה-NFC, מה שהופך את נוקיה למובילה בתחום הזה", אמר מנכ"ל נוקיה.

טכנולוגיית ה-NFC משמשת להעברת מידה באופן אלחוטי ולתשלום סלולרי. "החודש השקנו את ה-N9 הפשוט מאוד לשימוש. ברוסיה - אחד השווקים הכי גדולים שלנו - הדגם אזל במלאי בתחילת המכירות שלו", הצהיר אלופ, אך לא ציין נתוני מכירה.

ממשק הקוביות

אלופ הציג את הווינדוס-פון הראשון של החברה - Lumia 800. בדומה לדגמים אחרים של נוקיה, למצלמה עדשה של קרל זייס. הממשק של הטלפון נשאר זהה למכשירי ווינדוס-פון של יצרניות אחרות, ובהן סמסונג. יש כאן ווידג'טים המאפשרים חיווי על מידע מבלי לבצע פעולה מסוימת בשביל לקבל אותו, למשל, מזג האוויר או מספר המיילים שממתינים בתיבה.

הממשק הראשי בנוי כקוביות. נוקיה מציעה עם המכשיר חיבור לשירותSky Drive של מיקרוסופט, המציע 25 ג'יגה לאחסון מידע בענן.

עם השירותים שנוקיה הוסיפה למכשיר נמנה שירות הניווט החינמי שלה - נוקיה דרייב. השירות מאפשר הורדת מפות למכשיר, כך שניתן להשתמש בהן ללא חיבור לאינטרנט; נוח במיוחד כשרוצים לנווט במקומות שונים בעולם.

שירות אחר הוא נוקיה מיוזיק - שירות חדש של החברה, המאפשר להאזין לפליילסטים שייצרה. כמו כן ניתן ליצור רשימות השמעה ממאגר השירים הקיים במכשיר בצורה עצמאית.

מעבר לכך, ניתן להוריד את השירים למכשיר ולהאזין להם גם שאין חיבור לאינטרנט. החברה לא דורשת להירשם לשירות והוא פועל מיידית.

פונים לצעירים

דגם 800 קיבל את העיצוב של מכשיר ה-N9 ומוצע בוורוד, בתכלת ובשחור. הדגם השני הוא 710, המוצע בשלל צבעים ועם אותן תכונות כמו ה-800.

Lumia 800 יעלה 420 אירו ויושק בנובמבר בכמה מדינות ובהן אנגליה, גרמניה וצרפת. דגם ה-710 יעלה 270 אירו ויצא לקראת סוף השנה, בין השאר בהונג קונג וברוסיה.

הסטירה שקיבלה נוקיה מאז השקת האייפון ב-2007 מורגשת טוב מאוד בחברה. נראה שעם קצת מאמץ, נוקיה לא תדשדש בתחום הסמארטפונים אחרי מרבית היצרניות הגדולות.

"אנחנו מאמינים שההזדמנות שלנו לחבר את מיליארד המשתמשים הבאים לאינטרנט דרך המכשירים שלנו מצויה במדינות מתפתחות ובקהל צעיר", אמר אלופ.

בשביל לעשות זאת, החברה השיקה היום ארבעה מכשירים חדשים. סדרת מכשירי נוקיה Asha, המציעים שילוב של טלפון בסיסי עם סמארטפון.

Asha 200 הוא מכשיר הכולל סים כפול ומקלדת מלאה. מדובר במכשירים הפועלים על מערכת ההפעלה סדרה 40, כאשר נוקיה מציעה על-גביו את אפליקציית שליחת הודעות הטקסט Whatsapp, המאפשרת לשלוח הודעות בחינם.

דגם אחר הוא Asha 303, המציע מקלדת מלאה ומסך מגע. מכשיר זה בעל מעבד במהירות 1 ג'יגה הרץ וחיבור לאינטרנט אלחוטי.

גם כאן מדובר במערכת ההפעלה סדרה 40. בנוקיה דאגו לציין שהמשחק אנגרי בירדס יהיה זמין להורדה גם במערכת ההפעלה הזו.

השקת ה-Lumia בישראל - רק במחצית הראשונה של 2012

ההכרזה על מכשירי הווינדוס-פון החדשים של נוקיה לא אמורה לרגש יותר מדי את השוק הישראלי - לפחות לא בחודשים הקרובים. לדברי אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום - נציגת נוקיה בישראל, החסם המרכזי להשקה המיידית הוא העברית. "אני מאמין ומקווה שנוכל להשיק את ה-Lumia במחצית הראשונה של 2012", אמר גרינבוים. את מכשירי Asha, הפשוטים בהרבה, יורוקום מתכוונת להשיק בארץ עד סוף השנה.

מבחינת סדרת Lumia, לדברי גרינבוים, מדובר בקפיצת מדרגה לעומת המתחרים. "מדובר בעיצוב יוצא דופן ובממשק ייחודי שאין לאף חברה בעולם כיום".

בעיית העברית לא נשמעת מדבריו של גרינבוים בעייתית, אבל עומדת ללוות אותו בחודשים הקרובים. בשנה האחרונה לא היה לנוקיה מה להציע לשוק הישראלי, ודגמי N8 ו-C7 שלה לא היוו תחרות אמיתית לאף סמארטפון מבוסס אנדרואיד או אייפון.

אם יורוקום רוצה להתחיל למכור סמארטפונים, היא חייבת להשיק את מכשירי הווינדוס-פון של נוקיה מיידית, לפני שיהפכו למכשירים ישנים, שלא יציבו חלופה לדגמים הבאים של סמסונג, מוטורולה ו-HTC. שלא לדבר על כך שהשקת האייפון 4S בישראל ממתינה ממש מעבר לפינה.

רק דברים טובים

קשה להבין מדברי גרינבוים מה מצבה של נוקיה בישראל; כמעט תמיד הוא מספר רק דברים טובים על החברה. "בעולמות הפיצ'ר-הפון (מכשירים בסיסיים, צ.ה) שמרנו על מעמדנו כמספר אחת והתחזקנו. בסמארט-פונים, הייתה ירידה בנתח השוק", אמר גרינבוים.

יורוקום מתכננת להשיק בישראל את הנוקיה701 עם מערכת ההפעלה המשודרגת של סימביאן, בל, עד סוף השנה. החברה מתכננת להשיק דגם נוסף, E6, עם אותה מערכת הפעלה. יורוקום תצטרך להתאמץ מאוד לשכנע לקוחות לקנות מכשיר עם סימביאן, כאשר מערכת ההפעלה הזו נמצאת בשלביה האחרונים, והחברה מציבה בראש סדר העדיפויות את ההשקעה בווינדוס-פון.

"סימביאן בל נפלאה והושקה בעולם בהצלחה מרובה", אמר גרינבוים. "ההתייחסות של נוקיה לסיבמיאן בל היא כהתייחסות למערכת הפעלה חדשה".

הכותב הוא אורח חברת נוקיה בכנס