משרד התקשורת יפסיק לטפל בתלונות שהגיעו עד 2010

זאת על רקע מחסור בכוח-אדם ■ במשרד הוחלט להפנות את המשאבים הקיימים לטיפול בתלונות חדשות יותר שהתקבלו מתחילת 2011, אך מדגישים כי התלונות הישנות לא יימחקו

משרד התקשורת יפסיק לטפל בתלונות ישנות שהועברו לו על-ידי הציבור - כך הוחלט במשרד לאחרונה, על רקע מחסור בכוח-אדם. על-פי ההערכות, מדובר במאות תלונות שהגיעו עד שנת 2010 וטרם טופלו.

במשרד הוחלט להפנות את המשאבים הקיימים לטיפול בתלונות חדשות יותר שהתקבלו מתחילת 2011, אולם מדגישים כי הן לא יימחקו, וכי פנייה חוזרת בנושא ישן תקודם מיידית לטיפול.

משרד התקשורת, יש לציין, הוא אחד המשרדים בעלי הרלבנטיות הגבוהה ביותר לצרכנים, וככזה הוא מטפל בטווח רחב של בירורים, פניות ותלונות מול חברות התקשורת השונות, המשמשות לא רק כלי לפיקוח ומעקב אחר התנהלות הגופים המפוקחים, אלא גם כסמן דרך בכל הנוגע לכשלי שוק ולליקויים הדורשים פתרון או התערבות רגולטורית.

אלא שההתמודדות עם היקף הפניות, כנראה, אינה תואמת את היקף המחלקה המטפלת בהן - בה פועלים כיום 4 אנשים בלבד. התוצאה לא פשוטה: ויתור על טיפול בתלונות שהוגשו עד סוף 2010 - פחות משנה קודם לקבלת ההחלטה, מה שיאכזב בוודאי לא מעט צרכנים ששמו מבטחם במשרד ובזרועות הפיקוח שלו.

ברקע מהדהדת גם בדיקה שערך לאחרונה מבקר המדינה במשרד תוך התמקדות בפעילות אגף הפיקוח. הבדיקה הסתיימה והועברה טיוטת דוח להתייחסות.

במשרד התקשורת מסבירים את ההחלטה: "משנת 2006 גדל מספר פניות הציבור המגיעות למשרד בצורה יוצאת דופן, מהיקף של 2,000 פניות בשנה - להיקף של 8,902 בשנת 2010.

"מן הצד האחר, היקף העובדים המטפלים בפניות לא גדל - בסך-הכול 4 עובדים. עד כה, אוקטובר 2011, למשרד הגיעו 11,711 פניות. העלייה הבלתי רגילה בפניות הציבור נובע מהפעילות הצרכנית העניפה שמוביל ומקדם משרד התקשורת, לצד הפעילות העיקרית שלו שהיא אסדרה רגולטורית של הענף.

"בדיון מקצועי שהתקיים במשרד התברר כי קיימים צווארי בקבוק בטיפול בפניות ציבור, הנובעים מהיקף הפניות שגדל בצורה אסטרונומית. לכן החליט מנהל אגף הפיקוח, לאחר בחינה מעמיקה, להקפיא מינהלית תלונות שהגיעו בשנת 2010. הרציונל שעמד מאחורי ההחלטה היה לקבוע סדר עדיפויות של טיפול בפניות רלבנטיות ככל שניתן.

"במצב הקיים, המשך הטיפול באמצע 2011 בפניות שהגיעו במהלך 2010 יביא למתן תשובות לא רלוונטיות, וגרוע מכך - להצטברות בלתי סבירה של פניות שהגיעו ב-2011.

"הציפייה ממשרד ממשלתי או ממנהל לקבוע סדרי עדיפויות ולפעול כדי לנצל ולמצות באופן מיטבי את המשאבים הקיימים ואת השימוש באמצעי הפיקוח והאכיפה, מתוך כוונה לשמור על האינטרס הציבורי.

"יחד עם זאת, הייתה גם תוספת להנחיה שכל פנייה חוזרת של צרכן תזכה לטיפול מיידי ותעלה לראש סדר העדיפויות. זאת מתוך הבנה כי הבעיה נותרה אקוטית ולא באה לפתרונה בדרכים אחרות בהן יכול היה הצרכן לבחור".