קרדיט סוויס: "השקל משעמם; שער 3.6 שקלים - הוגן ונכון"

ג'ו פרנדרגסט מקרדיט סוויס מחלק ציונים ומנפק תחזיות למטבעות מסביב לעולם

התנודתיות בשווקים הביאה לעלייה ניכרת בכמות המזומנים המוחזקת בידי משקיעים, ויש לכך משמעות רבה בכל הנוגע למטבעות שבהם אלו מוחזקים". כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" ג'ו פרנדרגסט, דירקטור-מנהל בבנק קרדיט סוויס העולמי ואחראי על מחקר מטבעות, סחורות והשקעות אלטרנטיביות.

השבוע כתבו כאן מאיר מזוז ושלמה מעוז מאקסלנס, כי 2012 תהיה שנת הדולר, בעוד לאירו צפוי עתיד עגמומי. פרנדרגסט חולק עליהם: "דווקא המגמה של הדולר האמריקני מאוד צפויה - שקיעה עקבית ובת שנים רבות. ב-40 השנים האחרונות הוא ירד מול הפרנק השוויצרי ב-3% בממוצע לשנה". לדעתו מגמה זו צפויה להימשך, והסיבות לכך ברורות. "ארה"ב עם גירעון גבוה בחשבון השוטף, הבנק המרכזי מדפיס כסף והריבית אפסית. למרות זאת אנו בהחלט עשויים לחזות השנה בכיסים קצרי טווח של התחזקות ובריחה לדולר, כאשר הפאניקה מושלת בכיפה. אנו כנראה נמצאים בכיס כזה כעת.

"לאנשים תפיסה שגויה ביחס להשפעת המשבר באירופה על האירו. למרות מה שאנו חווים, המטבע נמצא ברמות הגבוהות שלו מול הדולר". לכך הוסיף: "החששות מירידת ערך האירו כבר מגולמים במחירו. מי שרצה למכור אירו עשה זאת כבר".

לדבריו, ככל שרמת הריבית בארה"ב תמשיך להיות נמוכה והפד ימשיך להדפיס כסף, "האירו יתריס כנגד הציפיות ממנו". פרנדרגסט צופה שב-12 החודשים הקרובים ינוע האירו בטווח של 1.3-1.45 דולר.

ומה באשר לשקל? "מטבע משעמם", מכנה אותו פרנדרגסט בחיוך. לדעתו השער הנוכחי של כ-3.60 שקל לדולר הוא השער ההוגן והנכון, וסביבו ינוע הצמד דולר-שקל ב-12 חודשים הקרובים. אך הוא מציין, כי התחזקות הפאניקה הגלובלית בשווקים עשויה להביא את הדולר לכיוון מחיר של 4 שקל. בטווח היותר רחוק הוא צופה שהדולר ירד מתחת ל-3.5 שקל, לעבר 3.2 שקל.

כידוע, חולשת הדולר באה לידי ביטוי ברור במחיר הזהב השובר שיאים. אך פרנדרגסט אינו סבור כי מדובר בבועה, ולדעתו המומנטום החיובי של הזהב יימשך: "איני מסכים שרוב המסחר בזהב הינו ספקולטיבי. מרבית הרוכשים הם בנקים מרכזיים. הזהב מציע בנצ'מרק מהימן ביותר, והוא מקובל בעולם אלפי שנים כתחליף למטבעות. צריך לזכור שרק לפני מאה שנה 95% מרזרבות המט"ח העולמיות היו בזהב, וכיום זה רק 5%". פרנדרגסט סבור שהזהב עשוי להגיע ל-2,000 דולר לאונקיה ב-2012, ורק עליית ריביות משמעותית במטבעות המובילים תעצור את הראלי - דבר שהוא אינו צופה בעתיד הקרוב.

המלצות ואזהרות

פרנדרגסט ממליץ ביתר שאת לבצע פיזור מטבעי ולהפחית חשיפה לדולר. "אני נתקל בשאלה הזו באופן יומיומי, שכן מרבית לקוחותינו מחזיקים פוזיציות גדולות, מעל 90%, בדולר אמריקני. הדבר נעשה מסיבות היסטוריות וזו טעות". באופן כללי, המלצתו למשקיעים, בפרט הישראלים, היא לשמור על מרבית הכסף במטבע המקומי שבו הם חיים, מאחר שככל הנראה מצבו יהיה טוב יותר מול הדולר.

המטבעות המומלצים של פרנדרגסט הם אלו של השווקים המתעוררים, בעיקר באסיה ואמריקה הלטינית. "הם ימשיכו להפגין עוצמה מול השווקים המפותחים. הכלכלות המתפתחות נהנות מטרנד צמיחה ארוך טווח ונתונים פיסקאליים טובים, והן יתמודדו בהצלחה עם הלחצים האינפלציוניים". באסיה, מלבד היואן הסיני, מציין פרנדרגסט לטובה את המטבעות של סינגפור, קוריאה, הודו ואינדונזיה; ובאמריקה הלטינית את הריאל הברזילאי והפזו המקסיקני.

מנגד, הוא ממליץ להתרחק ממטבעות של מדינות עם גירעון גבוה ומדיניות מוניטארית אנטי אינפלציונית אגרסיבית, העשויה להפחית את המטבע, כמו למשל הלירה הטורקית ומטבעות מדינות מזרח אירופה, למעט הזלוטי הפולני.