העיתונאית המצרית שראיינה את שליט: כבוד להיות אויבת המדיה הישראלית

שאהירה אמין, שראיינה את גלעד שליט עם שחרורו, בראיון לעיתון המצרי "אל-אהראם": "אם הוא לא היה רוצה לדבר או להתראיין, הוא היה יכול לומר זאת בהתחלה. לא הכריחו אותו לדבר"

העיתונאית המצרית שאהירה אמין, שראיינה את החייל החטוף גלעד שליט רגע לפני שהוחזר לישראל, התראיינה היום (ה') לעיתון המצרי "אל אהראם" ואמרה כי השאלה הראשונה שלה הייתה איך גלעד מרגיש, מכיוון שהיא הייתה מודאגת בנוגע למצבו, פשוט כאדם אל אדם.

השאלות הבאות של אמין הפכו אותה, לדעת חלק מהפרשנים בישראל, לאויבת העם היהודי, מכיוון שהיא לחצה על שליט על נושאים כגון חזרתו לשירות בצה"ל, למשל. "התשובות שלו נגעו לתהליך השלום באזור, וראו שהוא חלש. היו שהאשימו אותי בכך שהשאלות נכתבו מראש על-ידי המודיעין המצרי".

"נראה לי שהישראלים היו רוצים לכתוב את השאלות בעצמם ולא שיוצגו על-ידי מתרגם מצרי".

"הם אמרו שהראיון לא אושר על-ידי הרשויות הישראליות מול המצרים, אבל אני לא חשבתי שצריך לבקש מהם אישור. מצרים שיחקה תפקיד מרכזי בעסקה, אז למה צריך לבקש אישור? אם הוא לא היה רוצה לדבר או להתראיין, הוא היה יכול לומר זאת בהתחלה. לא הכריחו אותו לדבר".

והיא ממשיכה: "זה לכבודי שהמדיה הישראלית מציגה אותי כאויבת של ישראל. אני ניסיתי להיות מאוזנת בין כל הגורמים: הטרגדיה של העם הפלסטיני, מצרים והצד הישראלי. אלה שמאשימים אותו בתעמולה למען הטלוויזיה המצרית חייבים לזכור שעזבתי אותה בזמן ההפיכה נגד שלטון מובארק".

כזכור, עוד לפני שהגיעה ההודעה הרשמית על כך שגלעד שליט נמצא בידי כוחות צה"ל בישראל, פרסמה הטלוויזיה המצרית ראיון בו נראה ונשמע לראשונה החייל החטוף מחוץ למקום השבי שבו הוחזק במשך למעלה מ-5 שנים, ובו הוא נדרש לענות לשאלות חלולות ומיותרות ("מה אתה מתכנן לעשות בעתיד?" ו"האם אתה מתכוון לפעול למען שחרור אסירים פלסטינים?"), כאשר לראשונה מזה 5 שנים הוא רואה אור שמש ונפגש לפתע עם כל-כך הרבה אנשים.

הביקורת כלפי אמין רק הלכה והתגברה במהלך השבוע האחרון, ואפילו גרמו לה להסיר את פרופיל הפייסבוק שלה מהרשת בעקבות תגובות ופניות רבות של גולשים ישראלים כועסים.

בעקבות פנייה של חברי 'קבוצת פרופיל' בפייסבוק, שאחראים על דפי הפייסבוק הפיקטיביים של בכירים במשק ובפולטיקה הישראלית, הגיבה אמין לביקורת הקשה כלפיה ובעיקר לשאלה שרבים מהישראלים לא הצליחו למצוא לה תשובה הגונה: מדוע היה כל-כך חשוב לראיין את גלעד שליט בדיוק באותו רגע?

אמין סיפרה כי היא אכן זיהתה שגלעד נראה עייף ורזה מאוד, והוא התקשה מאוד להתרכז. קולו היה חלש, אך הוא סיפר לה כי הוא מתרגש מאוד מכך שהוא בדרך הביתה לפגוש את משפחתו.

היא גם סיפרה כי ספגה לא מעט ביקורת גם מהצד המצרי: "רבים במצרים זעמו על הבמה שנתתי לו (לגלעד) וטענו שהפכתי אותו לסוג של גיבור", כותבת אמין. "היה חשוב לי להפיג את המתח (בין הישראלים לעולם הערבי), בכך שהעולם הערבי יראה שאנשים משני הצדדים משלמים מחיר בעקבות הסכסוך. חשבתי שזה יביא לשליט המון חמלה".

אמין המשיכה וכתבה: "המניע השני שלי היה לאפשר לשליט לדבר לעולם, כיוון שהמון אנשים דאגו לשלומו". אמין מספרת כי היא פגשה את גלעד רק לאחר שעבר בדיקה רפואית ראשונה על-ידי הצלב האדום, ובשלב הזה כבר לא היו סביבו חמושים, והוא כבר היה משוחרר. רק לאחר מכן היא נכנסה איתו לחדר, בו התקיים הראיון, ושאלה אותו אם הוא מוכן לספר לעולם על שיחרורו.

אם הוא היה מסרב, לא הייתי לוחצת עליו. אם היה משהו אחר מאחורי הקלעים - לא הייתי מודעת אליו", כותבת אמין. "כל מה שאני יודעת זה שקצין מצרי אמר לי שהראיון איתו זו בקשה ממצרים ולא תנאי לשחרורו".

בניגוד לטענות שהראיון נערך כאשר בחדר נכחו אנשי חמאס רעולי-פנים עם נשקים כתבה אמין: "הוא כבר היה משוחרר, ולא היה אף חייל חמאס בחדר. היחידי שנשאר היה אחד החיילים בגדודי אז א-דין אל-קאסם שצילם את הראיון, וביקשתי אפילו ממנו לעזוב את החדר כי הוא הלחיץ את שנינו".