סורוס נגד קרן החילוץ האירופית: "מעט מדי - מאוחר מדי"

סורוס העביר את הביקורת במהלך ארוחת ערב בבריסל בסוף השבוע האחרון ■ "התספורת של 50% ליוון, תביא בפועל למחיקה של 20% בלבד מהחוב של יוון"

כנראה שבאמת אי אפשר לרצות את כל הצדדים: המשקיע הנודע ג'ורג' סורוס תקף בחריפות את קרן החילוץ האירופית שאושרה ביום רביעי האחרון בבריסל במאמץ משותף של מנהיגי האיחוד האירופי להצלת היבשת ממשבר החוב. "התספורת של 50% שאושרה ליוון במסגרת קרן החילוץ תביא בפועל לקיצוץ של 20% בלבד בחוב היווני", אמר סורוס בסוף השבוע.

את הדברים הללו אמר סורוס במהלך ארוחת ערב שאורגנה על ידי Pi Capital בבריסל, וטען שהמהלך הזה היה "מעט מדי ומאחור מדי". סורוס גם הביע ביקורת על התנהלות השווקים שכל הודעה קטנה יוצרת תנודות גדולות בשווקים, "התוכנית תביא להקלה בלחץ רק מכיוון שהיבשת סבלה מהעדר מנהיגות, רק עצם העובדה שמשהו הושג היוותה הקלה עבור השווקים".

הדברים שלו באו על רקע סקפטיות הולכת וגוברת מצד המשקיעים לגבי היכולת של קרן החילוץ להוציא את אירופה מהמשבר. בגולדמן זאקס אמרו בסוף השבוע האחרון שאירופה תיכנס למשבר "מתון", לאחר שמדד האמון בכלכלה האירופית הצביע על נסיגה משמעותית.

"לצערי, זה לא יהיה המשבר האחרון שיפקוד את אירופה מכיוון שהסוגיות הבסיסיות עדיין קיימות ואף אחד לא טיפל בהן", אמר סורוס במהלך ארוחת הערב. "זה ברור שהחובות שיוון צברה ועדיין צוברת, בלתי ניתנים לכיסוי, וזה אומר ששבפועל יוון נמצאת במצב של חדלות פירעון כבר עכשיו".

עוד טען סורוס שהבנקים לא ימהרו להצטרף לתספורת על החוב של יוון מכיוון שהם יעדיפו להמתין לבטחונות של חוזי ה-CDS שבבעלותם. כרגע, מכיוון שמדובר בצעד אופציונאלי, המנהיגים באירופה לא ממהרים להכריז על פשיטת הרגל של יוון כ"אירוע אשראי", דבר שעלול להביא לתשלומים על חוזי ה-CDS ויוביל למשבר כלכלי נוסף באירופה.