נעילה שלילית בוול סטריט בצל יוון; נאסד"ק צלל 2.9%

לקראת נעילת המסחר בארה"ב, הכריז ר"מ יוון: "המשאל ייערך כמתוכנן" ■ מדד מנהלי הרכש הפתיע לרעה ■ חקירה נגד MF גלובל לאחר שפשטה רגלאינטרקליק טסה לאחר שנרכשה ע"י יאהו ■ פייזר זינקה לאור דוחות טובים

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') בירידות שערים חדות בהמשך לירידות שנרשמו אתמול, ולאור החשש מהחרפה במשבר החוב באירופה בצל הכוונה לערוך משאל עם ביוון על תוכנית החילוץ לממשלה המקומית. שני עניינים ריכזו את תשומת לב המשקיעים היום, הראשון - הקריסה של חברת ההשקעות MF Global, שאתמול הגישה בקשה לפשיטת רגל. הנושא השני הוא החדשות הרעות מאירופה, כאמור, בדגש על הודעת ממשלת על קיום משאל העם. בסיום המסחר, השיל הנאסד"ק מערכו 2.9%, בעוד ה-S&P500 ירד בכ-2.8%, ואילו הדאו ג'ונס נפל ב-2.5%.

"חוסר הוודאות הוא בהחלט הסיפור של היום", מסביר תומאס בראון, אנליסט ב-Curve Capital. "יש המון חשש שהפיתרון באירופה הולך לקרוס ואנחנו הולכים להיכנס לעוד תקופה של מיתון גלובלי".

במרכז החדשות מכיוון אירופה, ריכזה עניין הודעתו של ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, כי הוא מתכוון לערוך משאל עם על תוכנית החילוץ של יוון - הכוללת "תספורת" של 50% לבנקים ביוון. משאל העם צפוי להתקיים בחודש ינואר, והכלכלנים חוששים כי עד אז תפקוד את השווקים תקופה ארוכה של חוסר וודאות וטלטלות. כך, סקר שנערך לאחרונה מראה כי 60% מהיוונים חושבים שתוכנית החילוץ שגובשה היא "שלילית", או "ככל הנראה שלילית".

לאורך הערב ניסו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי להפעיל לחץ על ממשלת יוון שלא לקיים את המשאל, והתבטאות של בכיר במפלגה הסוציאליסטית ביוון כי הרעיון לביצוע המשאל "למעשה מת", קיזזה מעט את הירידות החדות. אולם, לקראת הנעילה בוול סטריט נמסרה הצהרה ממשרדו של ר"מ יוון, גיאורג פפנדריאו, שלא הותירה מקום לספק: המשאל יתקיים כמתכונן.

(מה חושבים האנליסטים על משאל העם הצפוי ביוון?)

גם איטליה מדאיגה

בצל החדשות הרעות, בורסות אירופה רשמו היום ירידות שערים חדות והאירו צנח לרמת שפל של כחודש. גם באיטליה נרשמו ירידות חדות והתשואות על האג"ח הממשלתיות הרקיעו שחקים - וחצו את רף ה-6.3%. בתוך כך, דיווחים באשר לפגישה חשאית של ר"מ איטליה ברלוסקוני עם מנהיגי גרמניה וצרפת, תרמו לחשש הגובר בשווקים כי התוכנית הכוללת לפיתרון המשבר - שגובשה בשבוע שעבר - אינה מספקת.

דירוג ארה"ב בטוח

ובחזרה לארה"ב, בסוכנות הדירוג מודי'ס מעבירים היום מסר מרגיע בנוגע לדירוג של ארה"ב ומודיעים כי היעדר הסכם פוליטי בנוגע לקיצוץ הגירעון ב-1.5 טריליון דולר לא ישנה את הדירוג של ארה"ב.

"אני לא מבין את זה", אומר מייקל מולאני (Michael Mullaney), מנהל השקעות מבוסטון. "משאל עם ביוון הוא סיכון אמיתי. כולם חשבו בשבוע שעבר שהמשבר היה מאחורינו, אבל אירופה שוב חוזרת למוקד העניינים".

מדד מנהלי הרכש הפתיע לרעה

בזירת המאקרו, פורסמו היום מספר נתוני מאקרו משמעותיים, כשהנתון המשמעותי ביותר מדד מנהלי הרכש לחודש אוקטובר.

■ מדד מנהלי הרכש בארה"ב לאוקטובר רשם ירידה לעומת החודש שעבר ונקבע על רמה של 50.8 נקודות, לעומת התחזיות לעלייה לרמה 52.1 נקודות. בחודש ספטמבר המדד עמד על רמה של 51.6 נקודות.

■ עוד פורסם גם מדד הוצאות הבנייה לחודש ספטמבר, שרשם עלייה של 0.2%, לעומת צפי לעלייה של 0.3%. המדד בחודש אוגוסט רשם עלייה של 1.4%.

■ מאוחר יותר פורסמו נתוני המכירות של יצרניות הרכב בארה"ב, לחודש אוקטובר: ג'נרל מוטורס , פורד וקרייזלר, שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב, דיווחו על מכירות נמוכות מהצפוי בארה"ב בחודש זה. ג'נרל מוטורס הציגה מכירות של 187 אלף כלי רכב בארה"ב בחודש שעבר, עלייה של 1.7% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת.

■ גם פורד, היצרנית השנייה בגודלה במדינה, דיווחה על מכירות של 167 אלף כלי רכב, עלייה של 6.2% לעומת המכירות באוקטובר אשתקד. קרייזלר, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בארה"ב, דיווחה על זינוק של 27% במכירות בחודש שעבר ל-114 אלף כלי רכב. תחזיות האנליסטים היו לגידול של לפחות 6.6% במכירות ג'נרל מוטורס ופורד, וצמיחה של 28% במכירות קרייזלר.

MF Global במוקד לאחר פשיטת הרגל

כאמור, אתמול הודיעה חברת ההשקעות MF Global על פשיטת רגל, כשעל פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", החברה תמכור את נכסיה לחברת Interactive Brokers Group. מהמסמכים שהגישה לבית המשפט עולה שהיקף החובות של החברה עומד על 39.7 מיליארד דולר לעומת נכסים בשווי 41 מיליארד דולר. בשלושת החודשים האחרונים צנחה מניית החברה ב-84% לאחר שהימורים שלקחה על איגרות חוב של מדינות אירופאיות לא צלחו.

וכשהצרות באות הן באות בצרורות. הרגולטורים בארצות הברית פתחו בחקירה נגד חברה בעקבות דיווחים שנעלמו סכומי כסף מחשבונות הלקוחות. אנשים המקורבים לחקירה טוענים שמדובר בסכומים שמגיעים עד כדי מאות מיליוני דולר.

עונת הדוחות נמשכת

ענקית התרופות פייזר העלתה את תחזיות הרווח שלה לשנת 2011 ואישרה את התחזיות לשנת 2012. הכנסות החברה גדלו פי 4 ברבעון השלישי השנה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשברבעון הנוכחי החברה רשמה רווח של 3.74 מיליארד דולר, לעומת 866 מיליון דולר בשנה שעברה. פייזר גם העלתה תחזית הרווח שלה למניה ל-2.24-2.29 דולר למניה לעומת תחזיות קודמות שדיברו על רווח של 2.16-2.26 דולר למניה.

גם הבנק השוויצרי קרדיט סוויס פרסם היום תוצאות מאכזבות לרבעון השלישי, הבנק הציג עלייה של 12% ברווח לרמה של 683 מיליון פרנק שוויצרי, לעומת צפי אנליסטים לרווח של כ-1.1 מיליארד פרנק שוויצרי.

בנק אוף אמריקה , הבנק השני בגודלו בארה"ב, הודיע הערב על ביטול תוכניתו לבצע גבייה חודשית של 5 דולר מלקוחותיו, עבור שימוש בכרטיסי חיוב. זאת, לאור מחאה ציבורית שפרצה לאחר הצהרת הבנק בדבר כוונתו לבצע את המהלך.

הבנק הודיע גם על פיטורי 1500 עובדים, לאחר שביולי האחרון הודיע הבנק על פיטורים של 2000 עובדים. המהלך צפוי לחסוך כ-2 מיליארד פרנק שוויצרי בהוצאות. הפיטורים האחרונים מהווים 3% מכוח העבודה של הבנק שמעסיק בסביבות ה-50 אלף עובדים.

אחרי שפרשה סופית מהמירוץ לרכישת שירות הווידיאו המקוון הולו (Hulu) לפני כשלושה שבועות, הודיעה החברה היום יאהו על רכישת חברת Interclick (אינטרקליק) בסכום המוערך ב-270 מיליון דולר. החברה תשלם 9 דולר למניה, מחיר גבוה ב-21% ממחיר הסגירה שלה אמש בוול-סטריט.

בתחום הישראליות הנסחרות בוול סטריט, פרסמו היום מספר חברות את דוחות הרבעון השלישי שלהם. חברת אלוט פרסמה את הדוחות שלה, ומהם עולה שההכנסות ברבעון השלישי של 2011 הסתכמו ב-20.1 מיליון דולר, זינוק של 37% לעומת הכנסות של 14.76 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2010, וצמיחה של 9% לעומת הכנסות של 18.5 מיליון דולר ברבעון השני של 2011.

גם חברת נובה פרסמה דוחות היום מהם עולה שהחברה רשמה רווח נקי של 5.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2011 לעומת רווח נקי של 7.3 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2010, ורווח נקי של 9.2 מליון דולר ברבעון השני השנה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]