למרות הלחץ, ר"מ יוון הכריז: "משאל העם יתקיים כרגיל"

(עדכון) - מרקל וסרקוזי ניהלו שיחת חירום בעקבות החלטת ראש ממשלת יוון לערוך משאל עם על תוכנית החילוץ ■ למרות דיווחים בדבר ביטול ההצעה למשאל העם, הכריז ר"מ יוון פפנדריאו: "אנו דובקים בהחלטה"

מנהיגי אירופה מפעילים לחץ על יוון; נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ניהל שיחת חירום היום (ג') עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, באשר לכוונתה של יוון לערוך משאל עם על תוכנית החילוץ שעליה הגיעו מנהיגי אירופה להסכמה בשבוע שעבר בבריסל. "על אירופה ליישם את חבילת ההחלטות שהתקבלו בבריסל", הסכימו מנהיגי צרפת וגרמניה.

באותה העת, מסר הערב גורם בכיר במפלגת הסוציאליסטית היוונית, כי הצעתו של ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו לקיים משאל עם על תוכנית החילוץ "היא למעשה מתה". ההודעה מקלה מעט על הירידות החדות בוול סטריט. אולם, מאוחר יותר הערב נמסרה הצהרה ממשרדו של ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, בה הובהר: "אנו דובקים בהחלטתנו לקיים את משאל העם".

בהודעה משותפת של סרקוזי ומרקל שיצאה מברלין ופריז, הודיעו כי "התוכנית שהושגה לגבי יוון היא חיונית היום יותר מאי פעם". "גרמניה וצרפת משכונעות כי ההסכם שהושג מאשפר ליוון לשוב למסלול של צמיחה", כך הודיעו המנהיגים. הלחץ מפני החלטת ראש ממשלת יוון לערוך משאל עם ניכר היום בבורסות ברחבי אירופה ולאחר הדיון עם אנגלה מרקל, צפוי נשיא צרפת לקיים פגישת שרים דחופה.

עוד צפויים שני מנהיגי הכלכלות המשמעותיות ביותר באירופה להיפגש ביום רביעי הקרוב בקאן, צרפת, כדי לדון בחבילת החילוץ ליוון - הכוללת "תספורת" של 50% על האג"ח היווניות. זאת, כהקדמה לכינוס כלכלות פורום ה-G20 במדינה.

במסגרת הפורום, ידונו מנהיגי המדינות עם נציגי המוסדות הפיננסיים באירופה, כמו גם קרן המטבע הבינלאומית וממשלת יוון - בתוכנית החילוץ של האחרונה.

השווקים הגלובליים סוערים

השווקים ברחבי אירופה סערו היום והאווירה קודרת גם בוול סטריט ובכל השווקים הגלובליים על רקע ההודעה המפתיעה של ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, כי בכוונתו לקיים משאל עם בדבר התוכנית.

על פי בכיר בממשל סרקוזי, הנשיא צפוי להיפגש עם שרים בכירים בממשלתו ובהם שר האוצר ושר החוץ, עוד יפגש סרקוזי עם ראש הממשלה במדינה ועם נשיא הבנק המרכזי של צרפת במטרה לדון בהחלטתה של יוון. על פי גורם בממשלתו לא צפויה הצהרה אחרי פגישת השרים בצרפת.

ירידות חדות נרשמו היום במניות הבנקים בצרפת החשופים ליוון ולמדינות חלשות נוספות בגוש האירו. "הוספנו כנראה שמן למדורה ואנו בכלל לא מבינים את ההחלטה של ראש ממשלת יוון", אמר מארק טאוטי, כלכלן בכיר ב-Assya Compagnie Financiere בפריז.

"אם אכן יהיה משאל עם ביוון ה'לא' ינצח, יוון מובילה כאן משחק מסוכן שעלול להוביל ליציאתה של יוון מגוש האירו, כך שקיים חשש לבנקים בצרפת וכמובן גם למדינות גוש האירו", אמר.