6. השידור החי של LiveU

המוצר של לייב-יו שימש כדי לשדר לעולם את המרתון באולימפיאדת בייג'ין, החתונה המלכותית בלונדון והשחרור של גלעד שליט * מנכ"ל החברה שמוליק וסרמן מעביר מסר בשידור ישיר: האקזיט יכול לחכות

רוב חברות הטכנולוגיה העילית מפתחות מוצרים שאינם מיועדים למשתמש הקצה. לייב-יו (LiveU) היא עוף מוזר בתחום ההיי-טק: הטכנולוגיה שלה מאפשרת שידור חי ואיכותי על גבי רשת סלולר, כך שלמוצר שלה יש קשר הדוק "לחיים האמיתיים".

הרגעים הקטנים והקטנים פחות של החיים הם בדיוק הרגעים שבהם הטכנולוגיה של לייב-יו נכנסת לתמונה. הדוגמה האחרונה קשורה לסיקור חזרתו לישראל של פדוי השבי גלעד שליט. כל רשתות הטלוויזיה הישראלית וחלק מהרשתות הזרות נעזרו במכשירים של החברה כדי להציג תמונות מכל פינה בארץ - ממעבר הגבול בכרם שלום, עבור בבסיס תל נוף וכלה ברחובות הצרים של מצפה הילה.

ההטמעה של המוצרים אפשרה לשדר את החתונה המלכותית של ויליאם וקייט וכעבור כמה חודשים גם את המהומות ברחבי לונדון.

ערוצי טלוויזיה ואתרי אינטרנט עשו שימוש בטכנולוגיה כדי לשדר צילומים מטקסי האוסקר והגראמי, מהפגנת הענק בכיכר המדינה בתל אביב ומצמד הפיגועים המזוויעים בנורבגיה.

בתחילת אוקטובר הודיעה רשת NBC על כך שתעשה שימוש במכשירים של לייב-יו כדי לכסות את מערכת הבחירות הקרובה בארה"ב. גם הרשתות המתחרות - בהן CNN, פוקס ניוז ו-AP, מצטיידות.

במשפט אחד, אם אתם צופים באירוע בין לאומי, יש סיכוי לא רע שיש ללייב-יו חלק בהעברת השידור החי ממוקד האירוע.

שידורים מהאולימפיאדה

לייב-יו הוקמה ב-2006, על-ידי אביחי כהן ושמוליק וסרמן. בשנתיים הראשונות עסקה החברה בפיתוח אינטנסיבי של הטכנולוגיה. המוצר הראשון של החברה הושק ב-2008 ו-NBC נעזרה בו כדי לשדר צילומים מהאולימפיאדה בבייג'ין. הדור המתקדם של המכשיר של לייב-יו נמצא כיום בשימוש אצל מאות תחנות טלוויזיה בכל רחבי העולם.

וסרמן, שמשמש גם מנכ"ל החברה, מספר על החזון שהוביל להקמת הסטארט-אפ. "פיתחנו טכנולוגיה ומוצר שמאפשרים שידור חי. המכשירים שלנו עוזרים להעביר שידורים שמחים אבל גם עצובים. אלה החיים".

למוצר של לייב-יו יש שני יתרונות בולטים: העלות שלו נמוכה באופן משמעותי בהתחשב באלטרנטיבה (שידור לווייני), ולמרות זאת מדובר בשידור איכותי, ללא דיחוי (Delay).

לייב-יו גייסה מאז הקמתה 23 מיליון דולר, מקבוצת משקיעים פרטיים בראשות יגאל יעקובי וקרנות ההון סיכון קיינן פרטנרס, כרמל ופיטנגו. מדובר בסכום צנוע יחסית, בהתחשב בתהליך הפיתוח הארוך. ההצלחה הכלל עולמית מקרבת את החברה, שמעסיקה כ-70 עובדים, לעבר איזון תפעולי. למרות זאת, וסרמן מספר שההנהלה מעדיפה להתמקד בהאצת הצמיחה, גם על חשבון פגיעה - בטווח הקצר - בשורה התחתונה.

המשקיעים בלייב-יו מעדיפים להתייחס לעצמם כאל רצים למרחקים ארוכים. הם לא רוצים למכור אותה במהירות, בזול יחסית, אלא שואפים להקים חברת ענק, בעיקר בהתחשב בכך שהשוק אליו פונה החברה הוא עצום ומגוון.

לצד הלקוחות המובנים מאליהם - רשתות התקשורת המסורתיות - לייב-יו מתמקדת בתקופה האחרונה באתרי התוכן ברשת. בספטמבר השיקה החברה מוצר שמותאם לשוק המדיה המקוונת ומאפשר להעביר שידורי וידאו חיים באיכות HD. מבחינת החברה, מדובר בצעד נוסף בדרך אל החזון - לאפשר לכל אחד להעביר שידור חי מכל אירוע - חדשותי, קהילתי ואפילו משפחתי.

הטכנולוגיה של לייב-יו מסובכת ורב שכבתית, אך המוצר הסופי פשוט וידידותי למשתמש. הוא מתחבר לכל מצלמת וידאו, ומסוגל לשדר את התכנים לכל מקום, על גבי רשת הסלולר, באיכות גבוהה שיכולה לאפשר שידור טלוויזיוני.

עדות נוספת לכך שמדובר בחברה שרצה למרחקים ארוכים ניתן למצוא בשידור החי הראשון. "רשת NBC הציעה שנשדר את המרתון באולימפיאדה בסין", מספר וסרמן, "שלחנו טכנאים מהחברה לאולימפיאדה כאנשי תמיכה ועשינו ניסיונות על רטוב ויבש, לפני האירוע עצמו.

"כל החברה פתאום התעניינה באולימפיאדה. אני זוכר את ההתרגשות בשריקת הפתיחה. עד שהמרתון עבר, למזלנו ללא תקלות, היינו במתח. אחרי השידור המוצלח הזה, NBC חתמה איתנו את ההסכם הראשון שלנו".

"היו רגעים קשים"

כמו בכל תהליך מורכב, גם לייב-יו התמודדה עם לא מעט משברים. "במשך כמעט שנתיים", נזכר וסרמן, "פיתחנו את הטכנולוגיה שמשלבת סלולר ווידאו.

"בהתחלה, בשלב הניסויים, השידורים הלכו למקום שלא הייתה בו קליטה והיינו צריכים להוסיף אנטנה. היו לנו גם בעיות עם מיקומים שלא היה בהם כיסוי סלולרי ולא יכולנו לשדר מהם. היו בהחלט רגעים קשים, עד שהיינו בטוחים שהמערכת עובדת".

היום, וסרמן מרגיע, היקף הכיסוי הסלולרי הוא רחב מאוד, לפעמים 100%. בנוסף, הוא מצהיר, "המערכת הבאה שנשיק בקרוב תהיה מותאמת לשידור מאזורים מבודדים".

עד להשקה הזו, החברה ממשיכה להרחיב את עסקיה, בין השאר באמצעות הסכם עם ענקית האלקטרוניקה פנסוניק. "בפעם הראשונה בעולם", אומר וסרמן, "אנחנו נאפשר שידור חי בתלת ממד. כבר בדקנו את המוצר, ובקרוב נוכל להראות את זה עובד".

* איך חברת סטארט-אפ קטנה מהוד השרון חודרת לרשתות הטלוויזיה הגדולות?

"מדובר במוצר שמדבר בזכות עצמו. בנוסף, המודל של ההתקשרות לא עושה מהפכות. בחרנו לא לשנות את האופן שבו הרשתות רגילות לעבוד ואנחנו מספקים את המכשיר בעלות נמוכה, ולעיתים בחינם. הגופים משלמים על השימוש ונמנעים מקניית המכשיר עצמו".

* מה השלב הבא?

"במקביל להעמקת הפעילות בשוק התוכן המקוון, נפנה בעתיד גם לצלמים מקצועיים, כמו צלמי אירועים. יש לנו הסכם עם איגוד צלמי החתונות האמריקנים. מי שירצה יוכל לבחור לשדר את החתונה שלו באינטרנט לקרובים מרוחקים".

באחרונה השתתפה לייב-יו בניסוי עם חברת אמבולנסים אמריקנית. "שידור מתוך האמבולנס יכול להציל חיים, הודות לכך שהפרמדיק שנמצא בשטח יוכל להתייעץ עם רופא, מספר וסרמן, "בניסוי אחר התקנו מצלמה באוטובוס שמסיע תלמידים".