שלום שלמה - יועץ פוליטי או יועץ לענייני דרוזים?

דוח מבקר המדינה: שלום שלמה, שפרש מהלשכה לטובת ייעוץ לחזי בצלאל במכרז הסלולר, לא הוחתם גם על הסכם ניגוד עניינים המתאים למשרה בה נשא

במערכת הפוליטית מכירים היטב את שלום שלמה, שכיהן כיועצו הפוליטי של בנימין נתניהו וליווה אותו עוד מימיו כיו"ר האופוזיציה והמשיך עימו גם כשנבחר לראש ממשלה. בין היתר הופקד שלמה על הניסיונות - שלא צלחו לבסוף - לפצל את קדימה.

אולם, מבדיקת מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס עולה כי שלמה, שעזב בינתיים את הלשכה, הוגדר ברישומי המשרד כיועץ ראש הממשלה לענייני דרוזים ולא כיועץ פוליטי.

בפגישה עם מבקר המדינה הודה שלמה כי אין כל קשר בין המשרה אליה שובץ לבין התפקיד שהוא ממלא בפועל: סיוע לראש הממשלה במינוי נושאי תפקידים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות ובמועצות של מספר תאגידים, שראש הממשלה מוסמך על-פי חוק למנותם. כמו כן, לדבריו, הוא כיהן כיו"ר ועדת נציגי השרים ליישוב חילוקי דעות בעניין מינוי חברים למועצות דתיות.

על אף הגדרתו של שלמה כיועץ לענייני דרוזים, מצא המבקר כי במצגת שהכין יועץ ראש הממשלה לאירועים וטקסים, גיל שפר, ובה נזכרים בעלי תפקידים אחרים בלשכה, אכן מוצג שלמה כיועצו הפוליטי של ראש הממשלה.

שלמה עזב לפני פחות משנה את לשכת נתניהו (ללא צינון) ועבר לשמש יועצו של איש העסקים חזי בצלאל, הבעלים של חברת אקספון, שהתמודד ואף זכה במכרז להפעלת מפעיל סלולרי נוסף. אי-הבהירות בעניין תפקידיו של שלמה הובילה לכך שהסכם ניגוד העניינים שעליו הוחתם לא תאם את המשרה שבה כיהן בפועל.

כמה ימים לאחר כינון הממשלה, הופנה שלמה ליועצת המשפטית לבחינת הצורך בניסוח הסדר למניעת ניגוד עניינים.

מתכתובת פנימית בין היועצת המשפטית ובין לשכת ראש הממשלה עולה כי באותה עת נקבע תפקידו כיועץ לראש הממשלה, ותחומי פעילותו לא הוגדרו. היועצת המשפטית הודיעה ללשכת ראש הממשלה כי כל עוד לא הוגדרו תפקידיו היא אינה יכולה להשלים את בחינת הצורך להסדר למניעת ניגוד עניינים.

ביוני 2009 הודיעה יחידת משאבי אנוש ליועצת המשפטית כי שלמה יועסק בתפקיד "יועץ ראש הממשלה לעניינים מיוחדים לעניין הקשר עם הציבור". נוכח הודעה זו קבעה היועצת המשפטית הסדר למניעת ניגוד עניינים בהתאם לתואר המשרה שנמסר לה.

עם זאת, בתגובותיו על טיוטות דוח הביקורת, מסר שלמה למשרד מבקר המדינה כי הוא לא היה יועץ פוליטי לראש הממשלה ולא עסק בעניינים פוליטיים, וכי "העניינים הפוליטיים מנוהלים במפלגת הליכוד, ומשרדו היה "צינור" להעברת החומר למפלגה מטעמי נוחות".

לדבריו, ייתכן כי היועצים האחרים קיבלו את הרושם שהוא היה יועץ פוליטי, משום שפניות בנושאים פוליטיים המתקבלות במשרד ראש הממשלה הועברו למפלגה באמצעותו, ומאחר שבתחילת הקדנציה של הממשלה הוא טיפל בנושאים אשר התחיל לטפל בהם כשהיה היועץ הפוליטי של נתניהו בזמן שהלה כיהן כראש האופוזיציה.

על אף כל זאת, העניק ראש הממשלה גיבוי לשלמה וטען בפני משרד המבקר כי שלמה לא הועסק כיועצו הפוליטי.

מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "במטרה להסדיר ולטפל בסוגיה שלא טופלה במשך שנים רבות, הנחתה נציבות שירות המדינה להימנע לעת הזו מעריכת שינויים בתיאורי התפקיד הכתובים ולהמתין עד לסיומה של עבודת המטה, כאשר בינתיים שובצו העובדים על תיאורי תפקיד קיימים, אשר היה ידוע היטב לנציבות שהם בלתי מעודכנים".