שאמה-הכהן בדיון: "המערכת הבנקאית חמקה מתחת הרדאר של המחאה. זה נגמר. עכשיו זה על המפה"

דיון בוועדת הכלכלה על עמלות הבנקים בעקבות תחקירי "גלובס" ■ דודו זקן: "פעילות הבנקים עולה כסף" ■ דב חנין: "הבנקים מפקחים על המפקח; לא משנה אם יש מיתון או אין - רווחי הבנקים תמיד עולים, הם לא צריכים לובי"

"אני רואה את המושב את זה כמושב מיועד לטיפול בצרכנות פיננסית. הדיונים הללו הם רק יריית פתיחה. יוזמות פרטיות נחסמו בוועדת השרים לענייני חקיקה, וזה לא סוד שזה קרה בחלקו בגלל בנק ישראל. אבל ברור לכל שזה לא מספיק, ויהיה צורך לתת תשובות אמיתיות. הטענה שלכם לפיה 'הכול בסדר', פשוט לא מקובלת עלינו".

כך אמר היום (ג') יו''ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בדיון מיוחד, שהועבר בשידור חי באתר "גלובס", שזימן על מרוויחי הבנקים בוועדת הכלכלה של הכנסת, בעקבות סדרת כתבות בנושא שהתפרסמו ב"גלובס" על-ידי עירן פאר.

"אני מברך על הבדיקה. הבדיקה היא חשובה והיא מתמדת. חשוב לזכור כי פעילות הבנקים עולה כסף - ויש להן הוצאות שהן גבוהות מההכנסות. זה כמו להסתכל על גבינת הקוטג', מבלי להסתכל על האריזה ועל עלויות שווק. צריכים להסתכל על תמונה שלמה", אמר המפקח על הבנקים, דודו זקן, שפתח בנאום סנגוריה על הבנקים.

אלא שדברי ההגנה של זקן נקטעו אחרי שניות ספורות לאחר מכן, על-ידי חברי הכנסת נחמן שי (קדימה) ודב חנין (חדש):"נמאס לנו מהלובי שלך לטובת הבנקים. אתה הרגולטור. הרוח ברחוב הפוכה לגמרי. הבנקים לא צריכים לוביסטים, הנה יש כבר את הלוביסט הגדול שלו כבר כאן".

"אני מטפל בסוגיה הזו כבר הרבה שנים. ואני מבחין בתופעה מעניינת שמעוררת תמיהה כל פעם מחדש ואני אומר את זה באופן ברור ואני מקווה שאת הדוד תעשה שינוי: המפקח על הבנקים לא פועל בצורה ראויה. הבנקים מפקחים על המפקח והעמדות המקצועיות שלהם נקבעות לפי רצון הבנקים. אני אומר דבר קשה ואני עומד מאחוריו. אתם מגנים על האינטרסים של הבנקים. המגזר הבנקאי של ישראל נהנה מרווחיות נהדרת, לפעמים יותר, לפעמים פחות, אבל תמיד היא גבוהה. יש צמיחה, יש מיתון, לא משנה, הרווחים של הבנקים נמשכים ועולים", ציין חנין.

"כאשר אנו משווים את רווחי הבנקים לעומת מצוקות המשק, יש כאן נתק בין העולם המופלא, הזוהר, והוורוד של הבנקים, לבין העולם הקודר. את הפער הזה חייבים לסתום. נושא עמלות הוא שערורייה שאין לה הסבר והקהל שבוי לגמרי כי הבנקים פועלים בחזית אחידה. תמיד הם ימצאו את הדרך לקחת ממך יותר כסף. לכן, אנו חייבים להתמודד עם הסוגיה הזו - הגיע הזמן. חייב שיהיה פיקוח על המפקח. ועדת הכלכלה היא זו שחייבת לפקח. אני רוצה להביא את מחאתי לנסות לגלגל את האחריות לעובדיהם. הנה, המפקח מצא את האשם: העובדים, הועדים החזקים. אז אולי נפרק את האיגוד ואת הוועד, ניקח עובדי קבלן גם לשם וזהו. זו דמגוגיה", הוסיף חנין.

"אנו לא מתעלמים ממה שקרה בקיץ האחרון"

עמיר פרץ (עבודה): "הדיון הזה מתקיים בזמן הראוי ביותר. חלק ניכר מעלויות משקי הבית קשורות למימון. עלות הכסף למשפחה - זו הוצאה עיקרית. ככל שהמשבר גדול יותר, העלות גדולה יותר. כי הדרישה לאשראי הולך ועולה. ברור שהוצאות התפעול גדלות, אבל זה פשוט הניתוח שלך מעוות. להגיד מפיקים רווחים גדולים יותר מול אנשי עסקים זה לא נכון. הבן שלי טס לחו''ל אחרי הצבא והלך לבקש הלוואה עם חבר שלו. אני יצאתי כערב ונתנו לו פריים פלוס 2%. לחבר שלו ביקשו פריים פלוס 12%. למה? ברור לי שיהיה ניסיון להסית את העניין לרעת העובדים. חייבים להפסיק עם זה".

שי פנה לזקן: "אני רואה בך אחת התקוות הגדולות של הציבור הישראלי. יש לך יכולת להשפיע על כל אזרח ואזרח. אני מצפה ממך שבמצב הנוכחי ואחרי המחאה, התפקיד יגדל בהתאם. ניתן להסתכל על ההיבט הצר שאתה צריך לשמור על יציבות. אני מבין את זה ואני גם רוצה יציבות אבל אי אפשר להתעלם לזעקת הציבור. יש לך אפשרות להשפיע על הציבור הרחב ולהרגיע את הרצון הקולקטיבי. שמעתי את דבריך והרגשתי אכזבה כי לא שמעתי דברים חדשים אלא את הדברים ששמעתי מקודמך. אתם לא יכולים לשבת במגדל השן ולהתנתק. בנק הוא מקום אטום כי אין תחרות. חייבים לתת את התחושה שלא הכול בכיס שלהם. האחריות על כתפיך, ובבקשה תעשה את העבודה שלך. הפקדתי 100 דולר ולקחו ממני עמלה של 13 דולר. למה? זה לא סביר"

"אנו לא מתעלמים ממה שקרה בקיץ האחרון. יש לנו אגף שלם שמטפל ביחס בנק לקוח, זה רק בבנק ישראל. זה בה לידי ביטוי גם באכיפה. יש החזר כל שנה של מיליוני שקלים ללקוח. התחלנו במערכת הסברה. אין התעלמות. אם יש בעיה מסוימת, אז נטפל בכלים ובסמכויות שלנו", הסביר זקן.

זקן הודה כי בנק ישראל לא בדק את סוגיית "ריבית פריים" לעומת חו"ל, סוגיה שנחשפה גם בתחקירי "גלובס". "

לא יעלה על הדעת שהפריים יישאר ללא שינוי כאשר ריבית בנק ישראל עומדת על כ-3%. לא יכול להיות שתוספת הסיכון שקולה לריבית בנק ישראל - זה פשוט לא סביר וזה לא יעלה על הדעת", ציין עו"ד דב אבן-אור.

"אני מאוד מוטרד שאנו לא מצליחים להסביר את עצמנו מולך. אם יש משהו ברור שהבנו בקיץ האחרון, זה שאנו קהל שבוי. זו מציאות שאנו רוצים שתשתנה באופן תרבותי. אנו לא מצליחים להסביר כי כל מערכת המפקחת והרגולטורית חייבת להתחיל לפעול לשינוי. אנו לא מצליחים לעשות את זה. אנו שבויים גם בהסברים. ממה שאתה אומר, אני מבין שהכול בסדר. אם לא ברור לך, אנו מבקשים שהם יתחילו להוריד את רף הרווחיות על מנת שהאזרחים ישלמו פחות. זה כל הבקשה. אתה בעל המקצוע, כי אני לא מבין איך עושים את זה. אתה צריך להסביר לנו. אין כאן חוקי טבע", אמר ישראל חסון (קדימה).

שאמה ציין "המערכת הבנקאית חמקה מתחת הרדאר של המחאה. זה נגמר. עכשיו זה על המפה. תודה לעיתון "גלובס" שהעלה את הנושאים הללו".