"ראש המוסד לשעבר אמר שתקיפת איראן מטופשת, וצדק"

ברוס ריידל, בכיר לשעבר ב-CIA, תוקף בראיון ל"ניוזוויק" את התבונה בהתקפה ישראלית אפשרית: "לאיראן יש יכלות אדירה לגמול על התקפה ישראלית"

"ייתכן שכל המהומה בתקשורת הישראלית על התקפה אפשרית על מתקני הגרעין באיראן אינה אלא ברווז עיתונאי או איזה בלון ניסוי שתישא אותו הרוח. הצוות של ברק אובמה עשוי להסביר לראש הממשלה, בנימיין נתניהו, מאחורי הקלעים, שהתקפה כזו היא רעיון גרוע. הרי סנקציות וחבלות האטו במידה ניכרת את תכנית הגרעין האיראנית. ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שקרא בפומבי להוסיף לנקוט פעולות דיפלומטיות ומבצעים חשאיים נגד האיראנים, אמר שהתקפה ישראלית תהיה 'רעיון מטופש'. הוא צודק". כך כתב אתמול (ד') באתר של "ניוזוויק" / "דיילי ביסט" ברוס ריידל, לשעבר סגן שר ההגנה האמריקני ואנליסט ב-CIA וכיום עמית מחקר בכיר במרכז סבן למדיניות מזרח-תיכונית במכון ברוקינגס, בוושינגטון.

"לאיראן יש יכולת אדירה להנחית מהלומות גמול בעקבות התקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים איראניים", כותב ריידל. "היא תוכל לעודד את בעלי בריתה השיעיים בעיראק לתקוף כוחות אמריקניים, בעיצומו של תהליך החזרת הכוחות הביתה, או דיפלומטים אמריקניים שיישארו בבגדאד. היא תוכל להמריץ את כוחות הטאליבאן באפגניסטאן, שעימם יצרה קשרים קרובים בשנים האחרונות, להעצים את התקפותיהם. הכוחות האיטלקיים באפגינסטאן פגיעים במיוחד מפני שהם מוצבים בסמוך לגבול עם איראן, ליד הראט, אך גם בסיסים אמריקניים ברחבי המדינה יהיו נתונים לסכנה רבה יותר בהשוואה למצב כיום".

"הבסיסים האמריקניים במדינות המפרץ, לרבות כוויית, בחריין, קטאר, האמירויות הערביות המאוחדות ועומאן, נמצאים בטווח הטילים האיראניים והם חשופים לטרוריסטים איראניים", מוסיף ריידל. "לחיזבאללה ולאיראן יש תכניות חירום להתקפות על דיפלומטים אמריקניים ומטרות אמריקניות אחרות באירופה, אפריקה, אסיה וגם כאן, בארה"ב. הם לא צריכים לסמוך על הקרטלים של מבריחי סמים במקסיקו כדי לפגוע במטרות בתוך ארה"ב". (רמז לחשיפת מזימה של אזרח אמריקני-איראני, שרצה לגייס מבריחי סמים במקסיקו כדי לחסל את שגריר סעודיה בוושינגטון ואולי גם, על פי כמה ידיעות, את שגריר ישראל, מייקל אורן).

"וכמובן, איראן ובעלות בריתה יוכלו גם לתקוף את ישראל", כותב עוד ריידל. "ב-2006 הוכיח ארגון חיזבאללה שהוא יכול להפוך את צפון ישראל לאזור מלחמה, לאחר שישראל נאלצה לפנות המונים מחיפה ומערים אחרות. עתה יש בידי הארגון טילים שיכולים להגיע לתל-אביב. גם טילים איראניים יוכלו להגיע לתל-אביב. וסוריה יכולה לצייד את טיליה בראשי חץ עם נשק כימי".

הוא מציין, שישראל יכולה להשיק מלחמת מגן נמרצת ויש לה יכולת לפגוע פגיעה קשה באיראן. "כמובן, לישראל יש יכולת הרתעה גרעינית. אנו זוכרים את האמירה המפורסמת של אהוד ברק, שהזהיר את סדאם חוסיין ב-1990, שאם עיראק תשגר טילים נושאי נשק כימי לעבר ישראל, הוא, סדאם, צריך להעיף מבט בשעונו מפני שבתוך פחות משעה תתאדה בגדאד בפצצה גרעינית שתגיע באמצעות טיל 'יריחו'. ארה"ב תוכל להנחית על איראן מכפה חזקה עוד יותר.אנו יכולים לקוות שיכולות הרתעה אלה יניעו את איראן מהצתת האזור".

הפנטגון מתנגד

ג'קסון דיל, בעל טור לענייני חוץ ב"וושינגטון פוסט" כותב היום (ה'), כי למרות הידיעות בתקשורת בישראל, קרוב לוודאי שישראל לא תנחית מהלומה על איראן ללא תמיכה מארה"ב . הפנטגון, בדיוק כמו הממסד הצבאי בישראל, מתנגד לפעולה צבאית נגד האיראנים וקשה להעלות על הדעת שאובמה יחתום על מלחמה נגד איראן.

אם נתניהו יחליט לפעול לבדו נגד איראן, בלי גיבוי אמריקני, הוא מסתכן בקרע עם בעלת בריתה החשובה ביותר של ישראל, בעלת ברית שמהווה למעשה את הערובה המוחלטת לביטחונה של המדינה, כותב על הטור.

לדבריו, גל הספקולציות בתקשורת הישראלית, כמו אלה שקדמו לו בעבר, משרת כמה מטרות: הוא מפנה את תשומת הלב מהיזמה הפלסטינית לזכות בהכרה באו"ם; הוא מגביר את הלחץ על ארה"ב ובעלות בריתה להדק עוד יותר את הסנקציות נגד איראן; וכל הרעש הזה מסתיר את כוונותיה האמיתיות של ישראל. לאחר שישראל צעקה כל כך הרבה פעמים, "זאב, זאב", אף אחד לא יאמין להדלפות בתקשורת על התקפה ממשמשת ובאה עד שההתקפה תצא אל הפועל. וזה כולל גם את הקריאות הנוכחיות של "זאב, זאב".