אפקט הלחץ: ממשלת איטליה אישרה חבילת רפורמות

ראש ממשלת איטליה קרא אתמול לישיבת חירום בקבינט על מנת להאיץ רפורמות בתקציב ■ האופוזיציה: "אין תועלת בלהקריב דברים כדי לצאת מהמשבר כל עוד ברלוסקוני בראשות הממשלה"

ממשלת איטליה אימצה את חבילת הרפורמות שעליהן דנו השרים בממשלה בישיבת חירום. אישור חבילת הרפורמות היה חיוני לאיטליה ולראש הממשלה, סילביו ברלסקוני שרצה להגיע לפסגת G20 עם חבילת הרפורמות המביאות לידי ביטוי את מאמציו להילחם במשבר המאיים גם על איטליה, עמוסת החובות.

ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, קרא אתמול (ד') לישיבת חירום בקבינט, על מנת להאיץ רפורמות בתקציב. זאת, בנסיון להרגיע את המהומה בשווקים שמאיימת להכניס למשבר ענק את כלכלת איטליה.

ברלוסקוני, אשר נמצא תחת לחץ גובר להתפטר ולהעביר את סמכויות לממשלת אחדות לאומית, קיים פגישות עם בכירים ושרים לפני ישיבת הקבינט אתמול בבוקר. הקבינט ישקול כמה אופציות חקיקה לזירוז הרפורמות, כולל תיקונים לחוק התקציב, כך אמר לרויטרס שר התשתיות האיטלקי, אלטרו מטאולי.

ברלוסקוני רוצה להגיע לפסגת ה-G20 היום כשבידיו תוכנית מוכנה, בזמן שהאג"חים האיטלקיות מושכות אש לאחר שראו ביבשת את ההתפתחויות במשבר ביוון. ברלוסקוני כמובן לא מעוניין להגיע לאותו מצב.

התשואות על אג"ח של ממשלת איטליה לעשר שנים קפצו ל-6.1% - רמה שעל-פי הדעה הרווחת אינה בת-קיימא בטווח הארוך. כמו כן, רמה זו קרובה לרמה שאילצה את איטליה לבקש באוגוסט סיוע מהבנק האירופי המרכזי (ECB).

את איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, לא יהיה ניתן לחלץ כמו שמנסים לעשות כעת עם יוון, כאשר חובותיה מהווים כ-120% מהתוצרת שלה. לכן, הבטיח ברלוסקוני לאיחוד האירופי מספר רפורמות במדינה, אך אלו לא יראו תוצאה אלא בעוד חודשים.

בכירים במדינה מנסים להכניס צעדים נוספים לחוק התקציב הנכחי, כגון קיצוצים במסים מסויימים וליברליזציה נוספת בשוק העבודה. כל הצעדים המוצעים כעת גורמים לחילוקי דיעות מתמשכים בממשלה האיטלקית, כולל קריאות רבות להתפטרותו של ברלוסקוני. "אין תועלת בלהקריב דברים כדי לצאת מהמשבר כל עוד ברלוסקוני נשאר בראשות הממשלה", אמר פיירפרדיננדו קזיני, ראש מפלגת UDC.

ברלוסקוני הודף את הטענות נגד המדיניות הכלכלית במדינה, וטען בשבוע שעבר כי החובות הנמוכים יחסית של משקי הבית האיטלקיים הופכים את המדינה לשנייה ביציבותה באירופה, מיד אחרי גרמניה. זאת, למרות שיעור החוב העצום של המדינה. ברלוסקוני הוסיף כי "צעדי הצנע ישיגו את מטרתם רק אם ישולבו עם האצת הצמיחה הכלכלית. איטליה תאזן את המאזן התקציבי שלה ב-2013, כשיחס החוב לתמ"ג יתחיל לרדת".