יניב פגוט: "פפנדראו משחק פוקר עם העתיד של אירופה"

"מזה חודשים ההחלטות הכלכליות החשובות בעולם מתקבלות משיקולים פוליטיים צרים" ■ "המגמה השלילית במניות הבנקים היא פועל יוצא של חשיפת המערכת הפיננסית לחוב האירופאי"

"ראש ממשלת יוון משחק פוקר על עתיד יוון וגוש האירו כולו", כך אמר היום (ה') האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "לצערנו, מזה חודשים ארוכים ההחלטות הכלכליות החשובות ברחבי הגלובוס, גם בארה"ב וגם באירופה, מתקבלות משיקולים פוליטיים צרים ולא משיקולים כלכליים כבדי משקל".

פגוט הוסיף כי "אם לא די בבעיות הכלכליות הקשות הן באירופה והן בארה"ב הרי ראש ממשלת יוון שם את עתידו הפוליטי לפני עתידה הכלכלי של ממשלת יוון ורוצה להפקיד בידי אזרחי יוון את הכפתור האדום לכלכלתם ולכלכלת אירופה כולה".

לדברי פגוט, "בארה"ב היינו בדיוק באותו הסרט סביב הדיון בתקרת החוב הממשלתי, הפוליטיקה ניצחה ודירוג החוב האמריקני ירד, כולנו תקווה שהפוליטיקה לא תנצח שוב אחרת משבר ענק באירופה הוא בלתי נמנע. פשיטת רגל יוונית בלתי מוסדרת תטרוף את קלפי כביש עוקף ה-CDS הריבוניים אשר הושק בחסותם היצירתית של מנהיגי אירופה, ואז איש לא יוכל לכמת את הנזק שיגרם למוסדות הפיננסיים. על אף הויכוח הנוקב בין שר האוצר היווני לראש ממשלתו באשר למשאל העם, קשה לראות כיצד מצליחה ממשלת יוון להחזיר לכובע את השפן ששלף פפנדריאו אתמול".

בהתייחסו להשפעת המשבר באירופה על השוק המקומי, אמר פגוט כי "יש לשים לב למניות הבנקים החבוטות, שלמרות ההתאוששות לכאורה בשווקים בחודש אוקטובר מתקרבות לרמת השפל השנתית. מדד הבנקים איבד כ-29% מתחילת שנת 2011 וכ-5% מתחילת חודש נובמבר ומהווה ללא ספק את הסקטור המאכזב של השנה".

פגוט ציין כי "מדד הבנקים המקומי מהווה את נייר הלקמוס של הווקטורים השלילים הפועלים על שוק המניות המקומי. המגמה השלילית במניות הבנקים אינה עיוות מסחרי אלה פועל יוצא אמיתי של החשיפה של המערכת הפיננסית לחוב האירופאי בכלל וחוב PIIGS בפרט, החשש לפגיעה בתיק האשראי הבנקאי כתוצאה מגידול בקריסת לווים, הכורח להגדיל את בסיס ההון והמשמעויות הנגזרות מכך על רווחיות המערכת, וכן החשש כי המחאה החברתית תתפשט ותפגע בעמלות הבנקאיות. סיבות אלו ועוד גוזרות על המשקיעים לתמחר את הבנקים המקומיים מחדש עמוק מתחת להון העצמי שלהם".