קבלת פנים חמה לגרופון: המניה נוסקת 40% בוול סטריט

(עדכון) - גרופון הנפיקה בוול סטריט לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר - ומזנקת ביומה הראשון למסחר ■ אנליסט מזהיר משקיעים המחפשים רווחים מהירים: "המבחן האמיתי שלה יהיה בעוד כמה חודשים"

קבלת פנים לוהטת למניית גרופון בוול סטריט: המניה טסה הערב (ו') בכ-40% בוול סטריט, ביום שבו מדדי המניות רושמים ירידות שערים. ענקית הקופונים המקוונים השלימה אמש את הנפקתה הראשונה לציבור במחיר של 20 דולר למניה - מחיר שעלה על הטווח על הצפוי של 16-18 דולר למניה. החברה גייסה כ-700 מיליון דולר.

בתמורה למחיר, הוסיפה החברה עוד מיליון מניות להנפקה, עובדה המשקפת תיאבון של השוק למניות החברה. בשורה התחתונה, הונפקה גרופון לפי שווי של כ-12.7 מיליארד דולר, והמסחר במניה החל כבר היום תחת הסימול "GRPN".

"לא במפתיע, ולמרות כל הבעיות שבדרך, גרופון הצליחה להנפיק בצורה המיטבית", ציין סקוט סוויט, אנליסט ב-IPO Boutique. ניק איינהורן, אנליסט ברנסנס קפיטל, מסר בסקירה שהוציא ללקוחותיו כי יש להיזהר כיוון שקשה לדעת האם הזינוק היום בגרופון הוא "אמיתי".

"מן הסתם יש לא מעט גורמים בעלי אינטרס שרוצים להקפיץ את המניה, כך שקשה לדעת איפה היא תתייצב", כתב איינהורן. "המבחן האמיתי יהיה בעוד כמה חודשים, לאחר שהחברה תפרסם כמה דוחות כספיים רבעוניים ואז נוכל לראות האם הצמיחה שלה חזקה או לא, האם ההוצאות עולות וכו'".

גרופון, נזכיר, מוכרת קופונים באינטרנט ויש לה כיום כ-143 מיליון משתמשים רשומים. השיטה פשוטה: המשתמשים מקבלים אפשרות לרכוש קופונים בהנחות גדולות על פי מקום מגוריהם מסוחרים מקומיים.

את הרבעון החולף סיימה גרופון עם 430.2 מיליון דולר, יותר מפי 5 מהרבעון המקביל ב-2010 וזינוק מרשים בהשוואה להכנסות של 1.2 מיליון דולר בלבד ברבעון השני של 2009. אך הבעיה נותרה בעינה: גרופון נותרה חברה המפסידה כסף בשורה התחתונה, רבעון אחר רבעון. ההערכות בוול סטריט הן כי מכירות החברה יזנקו ל-2.1 מיליארד דולר בשנה הבאה. אנדרו מייסון, אחד ממייסדי החברה, אמר ביוני לסוכנות בלומברג כי החברה תהיה "רווחית מאוד", הצהרה שגרופון ביקשה ממשקיעים לאחר מכן להתעלם ממנה לקראת ההנפקה.

במהלך יום המסחר זינקה גרופון בשיעור של 55% אל מעל ל-30 דולר למניה. מורגן סטנלי, גולדמן זאקס וקרדיט סוויס הובילו את ההנפקה.

הדרך של גרופון להנפקה
 הדרך של גרופון להנפקה

השווי של חברות טכנולוגיה בהנפקה
 השווי של חברות טכנולוגיה בהנפקה