פפנדריאו: "שיחות לממשלת אחדות - בימים הקרובים"

(עדכון) - ראש הממשלה היווני נועד עם הנשיא היווני ■ במסיבת עיתונאים לפני הפגישה אמר פפנדריאו: "יש סימן שאלה לגבי עתידה של יוון באיחוד האירופי" ■ ממשלת יוון שרדה בלילה הצבעת אי-אמון עם 153 בעד לעומת 145 נגד

האם אנו קרובים לפיתרון המשבר? ראש ממשלת יוון יורגוס פפנדראיו אמר היום לעיתונאים, לאחר הפגישה שקיים עם נשיא יוון במטרה לקדם את עניין הקמת ממשלת האחדות הלאומית, שהשיחות להקמת ממשלת האחדות יחלו בימים הקרובים.

"במטרה להגיע לשיתוף הפעולה הנרחב שמדברים עליו, אנחנו נתחיל בתהליכים הנחוצים בקרוב מאוד", אמר פפנדראיו לכתבים עם יציאתו מהפגישה עם נשיא יוון.

פפנדריאו נועד עם נשיא יוון קארולוס פפוליאס על מנת לדון עמו באירועים של הימים האחרונים שהגיעו לשיאם אתמול בלילה כשהממשלה היוונית שרדה הצבעת אי-אמון, על רקע קריאתו של פפנדריאו לקיים משאל עם לגבי תוכנית החילוץ של יוון.

במסיבת עיתונאים שנערכה לפני תחילת הישיבה בינהם, אמר פפנדריאו לנשיא ש"המטרה שעומדת מולי כרגע הינה להקים ממשלת אחדות מהר ככל האפשר". במהלך מסיבת העיתונאים הוסיף פפנדריאו ש"חוסר הסכמה כוללת ביוון מדאיגה את שותפתינו האירופאיות, ומעמיד בסימן שאלה את חברותה של יוון באיחוד האירופי".

לילה מתוח עבר על ממשלת יוון

ראש ממשלת יוון יורגוס פפנדריאו צלח הלילה הצבעת אי אמון בממשלה שהוגשה בעקבות הקריאה שלו מאמצע השבוע לקיים משאל עם על קבלת חבילת הסיוע שהוענקה ליוון במסגרת תוכנית החילוץ האירופית. 153 חברי פרלמנט נתנו אמון בממשלה לעומת 145 חברים שהצביעו נגד הממשלה. אולם המהלך הזה לא יבטיח בהכרח את עתידה של הממשלה הנוכחית, או את מעמדו של פפנדריאו כראש הממשלה.

עוד לפני ההצבעה אמר פפנדריאו בנאום בפני הפרלמנט שאם הממשלה תעבור בשלום את הצבעת האי-אמון הוא יתחיל כבר מחר בדיונים עם כל המפלגות בפרלמנט על במטרה להקים מממשלת אחדות שתעזור לו לאשר את קבלת חבילת הסיוע המיוחלת.

"אני אבקר את נשיא המדינה מחר, ואודיע לו על כוונתי להתחיל במשא ומתן עם כל המפלגות במטרה להרכיב ממשלת אחדות רחבה ביותר", אמר פפנדריאו בנאום שלו בפרלמנט.

למרות ההצהרה, לא בטוח שפפנדריאו הוא זה שירכיב את הממשלה הבאה, שכן על פי דיווח בסוכנות רויטרס, פפנדריאו העביר את מלאכת הרכבת ממשלת האחדות לשר האוצר היווני איוונגילוס וויניזילוס, והוא זה שיעמוד בראשות הממשלה הבאה.

פפנדראיו מאבד את תמיכת מפלגתו

עוד קודם להצבעה, חברי מפלגתו של ראש ממשלת יוון גיאורגוס פפנדריאו נטשו אותו לקראת הצבעת האי-אמון הלילה (ו') ביוון. אודיסיס וודוריס, שר במפלגת הפסוק השלטת, אמר לסוכנות בלומברג כי ההצבעה הלילה מסמנת את סוף שלטונו של פפנדריאו.

"קשה לפרלמנו היווני לתת אמון בממשלה שבה איבדו הציבור היווני והקהילה הבינלאומית את האמון", אמר וודוריס. "יציאה מהמשבר מצריכה ממשלה שבראשה עומד אדם המקובל על כולם".

עוד לפני ההצבעה עמדו מספר תרחישים אפשריים מול יוון: אם פפנדריאו יצלח את הצבעת האי-אמון, הוא יכול להתפטר ולפנות את הדרך לממשלת אחדות לאומית, או לחלופין להיאבק על כסאו ולנסות להקים ממשלת אחדות לאומית, אם כי הסיכויים לכך קטנים. תרחיש שלישי הוא שהממשלה תיפול בגלל הצבעת האי-אמון ואז יוון תלך לבחירות מהירות, מה שמעמיד בסכנה את תוכנית החילוץ האירופית.

שרים בכירים בממשלתו של פפנדריאו דוחקים בו לפנות את מקומות ולהקים ממשלת אחדות לאומית באופן מיידי, על רקע מצב החירום במדינה.

יוון צריכה לשלם החזרי אג"ח ביותר מ-3 מיליארד אירו במהלך חודש דצמבר, מרביתם מה-19 בדצמבר ואילך. שר האוצר היווני אמר כי למדינה יש מספיק כסף לעמוד בהחזר חובותיה עד ה-15 בדצמבר. המשמעות היא שיוון זקוקה נואשות לסיוע נוסף של 8 מיליארד אירו שהובטח לה ע"י אירופה, אך לעת עתה הוקפא בשל הכרזת פפנדריאו על משאל עם על תוכנית החילוץ.

שלשום (ה') הסכים פפנדריאו לנטוש את רעיון משאל העם על תוכנית החילוץ האירופית - רעיון אשר טלטל באמצע השבוע את השווקים הפיננסיים. עוד אתמול דיווחה רשת BBC כי פפנדריאו צפוי להתפטר - אך תוך שעה הכחיש זאת פפנדריאו באופן מלא. היום אישר שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, כי בוטל משאל העם על תוכנית החילוץ. הוא הודיע זאת רשמית בטלפון לבכירים באיחוד האירופי ובכללם לשר האוצר הגרמני.

הבעיה המרכזית של יוון היא כיצד לכרוך את צעדי הקיצוץ והצנע הנדרשים כתנאי לקבלת החילוץ אל העם היווני. על פי הסקרים, לו היה נערך משאל עם - רוב העם היווני היה דוחה אותו בצל הקיצוצים הנדרשים.

פפנדריאו אמר אתמול בפרלמנט כי "מעולם לא הסתרתי אף סעיף בדיון הציבורי, כולל את הנושא שלי עצמי. אני חוזר ומדגיש כי אינני רוצה להיבחר בשנית אלא רק להציל את המדינה".