ההצבעה על הצעה לצמצום פגיעה בעובדי קבלן נדחתה בשבוע

ועדת השרים לחקיקה דחתה ההצבעה על הצעת החוק שנועדה לצמצם את הפגיעה בעובדי קבלן ■ לנוכח בקשת שר הרווחה משה כחלון לדחות את ההצבעה, הוחלט בתום הדיון כי הנושא יעלה שוב בפני חברי הוועדה בשבוע הבא

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה בשבוע את ההצבעה על הצעת החוק שנועדה לצמצם את הפגיעה בעובדי קבלן שפוטרו ולהגדיל את הזכאות לקבלת דמי אבטלה מלאים. על-פי הצעת החוק של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ, וח"כ אורלי לוי אבקסיס, עובד קבלן שישלים 240 יום בתפקידו, יהיה זכאי לדמי אבטלה מלאים אם יפוטר, וזאת במקום 360 יום שהוא נדרש לעבוד כיום על-פי החוק.

"עובד קבלן המועסק תחת חברת כוח-אדם, הופך להיות עובד של המעסיק רק לאחר תקופת עבודה של 9 חודשים", מסבירים כץ ולוי אבקסיס בהצעת החוק. "בתום 9 חודשים, בוחר הקבלן באם להעסיק את העובד כעובד מן המניין או שמא לפטרו. לדאבוננו, פעמים רבות מוצאים עצמם עובדים אלה מפוטרים בתום 9 חודשים משום בחירת הקבלן שלא להעסיקם תחתיו. ואולם, משום הדרישה הגבוהה בה אמורים לעמוד אותם מובטלים (תשלום דמי ביטוח בגין 360 ימים מתוך 540 ימים) הם עשויים לא להיות זכאים לדמי אבטלה".

לנוכח בקשת שר הרווחה משה כחלון לדחות את ההצבעה, הוחלט בתום הדיון כי הנושא יעלה שוב בפני חברי הוועדה בשבוע הבא. "הצעת החוק לצמצום הפגיעה בעובדי הקבלן . כולי תקווה שמשרד האוצר יתמוך בהצעת החוק מתוך שיקול של טובת העובדים החלשים בישראל", אמר כץ היום.

לוי אבקסיס הסבירה כי "הצעת החוק באה לתקן את המצב המעוות כיום של העסקת עובדי קבלן. מדובר בעובדים החלשים ביותר במשק אשר קולם לא נשמע, ניצול ציני של המדינה, שמצד אחד מעודדת העסקת עובדי קבלן בתנאים אלה ומצד שני משאירה אותם ללא יכולת לקבל דמי אבטלה. העובדים אינם מספיקים לצבור 360 ימים ונשללת מהם הזכאות לדמי אבטלה. המצב הנוצר הינו מצב אבסורד. המדינה צריכה לדעת כשהיא מעודדת העסקת עובדי קבלן ישנו מחיר שצריך לשלם והמחיר לא כדאי מבחינה כלכלית. יש לדאוג לזכויות הבסיסיות של עובדים אלו על מנת שיהיו ברי מימוש".