האם ייאסר על בנקים להחזיק יותר מ-26% בחברות אשראי?

הצעת חוק של הליכוד וישראל ביתנו: לאסור על הבנקים להחזיק בשליטה בחברות כרטיסי אשראי ■ מזרחי טפחות, המחזיק ב-1.8% מישראכרט, לא יושפע

הצעת חוק חדשה תאסור על בנקים להחזיק בשליטה בחברות כרטיסי אשראי. לפי ההצעה, יתוקן חוק הבנקאות (רישוי) כך ש"תאגיד בנקאי לא יחזיק ביותר מ-26% מאמצעי שליטה במנפיק של כרטיסי חיוב". ההצעה תשפיע כמעט על כל הבנקים. כיום מחזיק בנק הפועלים ב-98.2% מישראכרט, לאומי ב-80% מלאומי קארד, דיסקונט ב-72% מכאל והבינלאומי 28% מכאל. הבנק היחיד שלא יושפע הוא מזרחי טפחות, המחזיק 1.8% בישראכרט.

את ההצעה הגישו ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו); ח"כ כרמל שאמה, ח"כ ציון פיניאן וחברת הכנסת תא"ל (מיל') מירי רגב (הליכוד), והיא הונחה על שולחן הכנסת לפני כמה ימים. אם תתקבל הצעת החוק יחויבו הבנקים למכור את מרבית החזקותיהם ואת השליטה בחברות כרטיסי האשראי, אך המציעים לא פירטו את פרק הזמן שיינתן לבנקים לשם כך.

במערכת הבנקאית לא מתרגשים מהיוזמה החדשה ומציינים כי סיכוייה לעבור נמוכים מאוד. עוד מסבירים בבנקים כי קבלת הצעת החוק עשויה ליצור בעיות מול חברות כרטיסי האשראי הבינלאומיות - ויזה, מסטרקארד ואמריקן אקספרס - שצריכות לאשר כל גוף מנפיק כחבר. בנוסף, החברות הבינלאומיות לא נוטות לאשר צירוף גופים שאינם בנקים ואינם תחת רגולציה בנקאית. ללא הסכמת החברות הבינלאומיות, לא תוכל חברת כרטיסי אשראי להנפיק כרטיסים בינלאומיים וכרטיסיה לא יסלקו מחוץ לישראל.