בעלי הראל מבקשים להכפיל שכרם ל-13 מיליון ש' ב-2011

על פי התוכנית שתובא לאישור האסיפה הכללית של החברה, תעמוד עלות השכר הכוללת של השלושה על כ-42 מיליון שקל, בשנים 2011-2014 ■ מקורבים לחברה: גם לאחר ההעלאה מדובר בשכר נמוך ביחס למקובל

הראל , קבוצת הביטוח והפיננסים השלישית בגודלה בשוק, דיווחה בצהרי יום חמישי האחרון כי היא תכנס בחודש הבא אסיפה כללית שתתבקש לאשר העלאת שכר ניכרת לשלושת בעלי השליטה בחברה. מדובר ביו"ר הקבוצה יאיר המבורגר, אחיו גדעון, המשמש כנשיא הראל ביטוח, וגיסו, יואב מנור, המשמש כיו"ר הראל המשמר מחשבים.

ההסכם הוא לתקופה של שלוש שנים החל מתחילת דצמבר השנה, והוא צפוי להגדיל את עלות השכר המצרפית של השלושה ביותר מפי שניים: מ-6 מיליון שקל ב-2010 לכ-13 מיליון שקל ב-2011. חלקו של יאיר המבורגר בעלות השכר תעמוד על 4.9 מיליון שקל, ואילו שכרם של גדעון המבורגר ויואב מנור יעמוד על 3.9 מיליון שקל, כל אחד. השכר ב-2011 כולל הפרשות חד פעמיות להשלמה רטרואקטיבית הפיצויים לפיצויי פיטורין לשלושה.

לאחר מכן, בשנים הבאות, תעמוד עלות השכר המצרפית של השלושה על כ-10 מיליון שקל בשנה: 3.9 מיליון שקל ליאיר המבורגר, ו-2.9 מיליון שקל לגדעון המבורגר וליואב מנור (לכל אחד מהם). לפיכך, בשנים 2011-2014 עלות השכר הכוללת של שלושת בעלי השליטה בקבוצה צפויה לעמוד על כ-42 מיליון שקל.

עלייה של 10% בבונוס

דירקטוריון הראל מבקש להעלות את שכר הברוטו של יאיר המבורגר ב-136%, מ-61.5 אלף שקל לחודש כיום ל-145 אלף שקל.

שכרם החודשי של האח גדעון המבורגר ושל הגיס יואב מנור, יועלה בכ-87% ל-115 אלף שקל לכל אחד. בהתאם להסכם העסקה החדש, כל אחד מהשלושה יהיה זכאי גם למשכורת 13 מדי שנה.

במקביל, השלושה, שנהנו עד כה מבונוס שנתי מצרפי של 2.7 מיליון שקל, יהיו זכאים עם אישור ההסכם החדש לבונוס של 3.05 מיליון שקל (עלייה של כ-10%). הבונוס החדש יחולק החל מ-2012 באופן הבא: עד 1.4 מיליון שקל (9.6 משכורות לכל היותר) ליאיר, ועד 828 אלף לשנה לגדעון וליואב (עד 7.2 משכורות, כל אחד). בחברה מציינים כי בניגוד לבונוס שחולק עד כה, הבונוס החדש אינו מובטח, ולא נקבע בונוס מינימלי שחובה להעניקו למי מהשלושה.

תנאי העסקה של השלושה אושרו לאחרונה ביולי 1995, אז נקבע ששכרם יעמוד על 30 אלף שקל בחודש (צמוד למדד), כשהבונוס המלא לשלושה הסתכם בתחילה בכ-1.5 מיליון שקל. מאז, כאמור, צמח השכר והגיע לרמה של 61.5 אלף שקל לחודש נכון להיום, כשהבונוס צמח לכ-2.7 מיליון שקל לכל השלושה יחד.

נעזרו בייעוץ מומחים חיצוניים

ועדת התגמול בדירקטוריון הראל הסתייעה בשירותי מומחים חיצוניים, רו"ח יצחק סוארי ופרופ' שרון חנס, שליוו את המהלך. בסביבת החברה מציינים שהמומחים ששכרה החברה השוו את תנאי העסקה של בעלי השליטה בהראל לבעלי תפקידים דומים ב-37 חברות גדולות דומות במשק, ומצאו ששכר השלושה נמוך משמעותית מהנהוג בשוק, ושגם עתה - לאחר ההעלאה - הוא עדיין יהיה כזה. כאמור, ב-2010 הסתכמה עלות ההעסקה הכוללת של השלושה בכ-6 מיליון שקל (2 מיליון שקל, לכל אחד).

יאיר, אחיו גדעון ואחותו נורית (הנשואה ליואב מנור) מחזיקים במשותף, דרך חברת ג.י.ן, את השליטה בהראל (49.6% מהמניות). הראל נסחרת בבורסה במחיר המשקף לה שווי של כ-3.18 מיליארד שקל.

הראל צמצמה חשיפה ל-MF

בין החברות הישראליות שחשופות לחברת הברוקרים האמריקנית MF Global, שהודיעה על פשיטת רגל בשבוע שעבר, נמצא גם בית ההשקעות הראל פיננסים מקבוצת הראל.

היום דיווחה קבוצת הראל שבשליטת משפחת המבורגר, כי רוב הכספים שהופקדו בחשבונות MF Global לצורך ביטחונות כנגד פעילות בחוזים עתידיים, כבר נמשכו והופקדו בחשבונות של החברה בארץ, ונותרה לה חשיפה לא מהותית. פעילות הראל מול הברוקר שקרס נעשתה באמצעות חבר הבורסה של הראל, שפועל עבור לקוחותיו בחוזים עתידיים בחו"ל כאמור ובמסחר במניות אירופאיות, באמצעות חברת בת של MF Global.

יתרת הכספים שלגביהם אין עדיין ודאות כי יגיעו לחשבון של הראל פיננסים בארץ, עומדת על 2.9 מיליון דולר, מתוכם 1.4 מיליון דולר כבר נגרעו מחשבון החברה ב-MF Global אך טרם נקלטו בחשבון החברה בישראל.

כן עדכנה הראל, כי חברת הבת של MF Global, מתוקף היותה נותנת שירותי משמורת לני"ע, גם מחזיקה עבור לקוחות הראל במניות אירופאיות בשווי של כ-490 אלף דולר.