גפני: "דוח טרכטנברג פסול; לא התייחסו כלל לעובדי קבלן"

דיון על פרק המיסוי של דוח טרכטנברג בוועדת הכספים הפך לוויכוח בסוגיית עובדי הקבלן ■ ח"כ שמטוב: "איך אפשר לשפר את תנאי שכר של עובדי הקבלן כאשר המדינה עצמה מוציאה מכרז רק לפי קריטריון המחיר?"

דיון על מערכת המסים בוועדת הכספים הצית היום (ב') ויכוח חריף על עובדי הקבלן במשק, ביום בו התקיימה שביתה כללית של ההסתדרות למשך 4 שעות, בגין סוגיית עובדי הקבלן.

"עובדי הניקיון של הכנסת ומגישי הקפה שנמצאות כאן עכשיו ומגישות קפה הן חלק מהתופעה. כל שנה, בסוף השנה, מפטרים אותן ובתחילת השנה, מעסיקים אותן שוב" - כך אמרה ח''כ מירי רגב (ליכוד) בפתיחת דיון על מערכת המסים. רוב חברי הכנסת בדיון ביקשו לשנות את הנושא ולטפל בסוגיית עובדי הקבלן.

"איך אתה יכול לשפר את תנאי שכר של עובדי הקבלן כאשר המדינה עצמה מוציאה מכרז רק לפי קריטריון המחיר? איך הקבלן שצריך לתת את השירותים יעמוד בהוצאות? מאיפה הוא ירוויח?", הוסיפה ח''כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו). "אנו יוצרים שכבה של עבדים בעניין הזה", הוסיפה ח''כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) שיזמה את הסבת הדיון לנושא עובדי הקבלן.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני החזיר את הדיון לסוגיית פרק המיסוי של ועדת טרכטנברג, והתייחס לדוח בביטול: "אין אצלי דוח טרכטנברג. אין מושג כזה. המושג הזה פסול מפאת מיאוס. אם היו מאמצים מחר בבוקר את כל המלצות - שום בעיה חברתית לא היה נפתרת, לרבות בעיית עובדי הקבלן שהפרופסורים הללו לא כתבו מילה על זה. עובדי הקבלן לא היו בראש מעייניהם, עם השכר הגבוה של כל הפרופסורים הללו מרוויחים".

דב חנין (חדש), אשר הציע להגדיל את מדרגת המס העליונה מ-44% ל-55%, אמר בדיון כי "אחת ההטעיות הגדולות שיש במדינה היא הטענה שישנם אנשים שמתנהגים בחוסר אחראיות ורוצים לשרוף את כל הכסף של המדינה. זו דמגוגיה לשמה. השאלה היא אם יש כסף? לדעתי, יש כסף. אז איך מממנים גידול בהוצאה"?

לדבריו, "כדי למנוע את הפיכת אותם אנשים לחברות ("חברות ארנק") צריכים להעלות משמעותית את מס החברות, ואני יודע שתגידו שכולם יברחו. לא כל כך קל לברוח ולא כל כך מהר בורחים. לאן יברחו? ליוון? לאירלנד?", הוסיף חנין אשר הציע גם להשוות את מיסוי העבודה למיסוי על ההון. "עבודה זה לא דבר נחות מהון", סיכם חנין אשר הציע גם להעלות את מס היסף מ-2% ל-4%.