"תשואות האג"ח של איטליה יגיעו ל-7% תוך ימים ספורים"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, מזהיר כי איטליה עלולה להיהפך ל"ברווז במטווח של ספקולנטים" ■ טוען: "מדובר במדרון חלקלק, שיהיה קשה מאד לצאת ממנו"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, יוצא היום (ב') בסקירה לא מעודדת על ההתפתחויות האחרונות במשבר החובות באירופה. כהנוביץ' מתייחס לעליית תשואות האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים לרמה של 6.6% - שיא כל הזמנים, ומעריך כי "בקצב הנוכחי, איטליה צפויה להגיע לתשואה של 7% תוך ימים ספורים ועד שבועיים מהיום". בכלל פיננסים קוראים לתרחיש זה "מדרון חלקלק, שיהיה מאד קשה לצאת ממנו".

כהנוביץ' מציג את קצב זינוק תשואות האג"ח של איטליה, אשר מתרחש בקצב אקספוננציאלי מדאיג", המזכיר לדבריו את מתווה עליית התשואות על האג"ח של יוון, אירלנד ופורטוגל - שלושת הכלכלות האירופאית ה"מתקשות, ביותר, שכבר זכו לתוכניות חילוץ בשנתיים האחרונות.

בכלל פיננסים מסבירים כי "בשל קצב הצמיחה הנמוך של איטליה (0.8% בשנה, בעשור האחרון), היא תתקשה מאד לשרת חוב בתשואה ל-10 שנים שגבוהה מ-7%". עוד בבית ההשקעות מדגישים כי לתשואות האג"ח ל-10 שנים לקח חודש בלבד (!) כדי להגיע לרמה של 6.5%, מרמה קודמת של 6%.

כהנוביץ' מאמין כי עליית התשואות באיטליה נובעת ממספר גורמת, ביניהם סגירת פוזיציות של סוכנות הגידור MF גלובל שפשטה בשבוע שעבר את הרגל; ירידה באמון בחוזי הביטוח על האג"ח האיטלקיות (CDS-ים); אי-יציבות הממשל האיטלקי על רקע השמועות בדבר התפטרותו של ברלוסקוני; ועלות ה"תספורת" היוונית שצפוייה להכביד על הבנקים באיטליה, כמו גם "לגבות" כספים מקרן החילוץ - שמיועדים (פוטנציאלית) בין היתר לחלץ את איטליה בשעת הצורך.

"או שאתה אוהב את ברלוסקוני או שאתה שונא אותו", כותב כהנוביץ'. "אבל בטח אי-אפשר להישאר אדיש אליו. במידה ושיעורי תשואת האג"ח של איטליה ימשיכו לעלות ואיטליה תהפוך לברווז במטווח של הספוקלנטים, שינסו למוטט אותה כדי להרוויח מהימור נגדה".

פער תשואות האגח האיטלקי והגרמני
 פער תשואות האגח האיטלקי והגרמני