ח"כ חוטובלי: "הרשות השנייה התאהבה בטיעונים מסחריים עלובים"

ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, אמרה את הדברים בדיון על אפליית נשים בתחנת הרדיו החרדית קול ברמה ■ קול ברמה: "כפייה חילונית לתחנה המיועדת לציבור החרדי"

כעס מצד חברי כנסת כלפי הרשות השנייה ורדיו קול ברמה. "בשם חופש הביטוי, הרשות השנייה התאהבה בטיעונים מסחריים עלובים וחשפה את אמות-המידה שלה לשידור הציבורי" - כך אמרה היום (ב') יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ ציפי חוטובלי.

ח"כ אורי אורבך, שיזם את הדיון על הדרת נשים בתחנת הרדיו החרדית קול ברמה, אמר בדיון כי "זוהי יהדות חדשה. הרב עובדיה יוסף פסק כי נשים יכולות לומר קדיש בנוכחות גברים. אין לאף אחד זכות לנקוט באפליה בוטה. הרשות השנייה יודעת כבר שנה על האפליה הזו, אבל אומרים שם 'זה עסק של חרדים, לא מעניין אף אחד'. אני מזהיר - אפליה בוטה כזו מחלחלת מהר והופכת להרגל, זה מחלחל לאוטובוסים ולטקסים. אינני נאבק נגד קול ברמה אלא נגד התופעה".

באופן אירוני ציין אורבך כי "קולה של רחל אמנו, שעל שמה נקרא רדיו 'קול ברמה', לא היה נשמע בתחנה זו".

חוטובלי פנתה לנוכחים ואמרה בתוכחה: "אתם מתארים מציאות כאילו הציבור החרדי ישמע קול אישה ברדיו שלו ויברח לגלי צה"ל, ואז הוא ישמע גם שם נשים ויברח לרחוב ויגלה שגם שם מסתובבות נשים, ואז הוא יברח הביתה ויגלה שם שאמא שלו היא אישה".

לדבריה, "הרשות השנייה פספסה את תפקידה. ההסדר לפיו ישמיעו קול נשים בסיקור אירוע חדשותי אינו מספק. אם יש לאישה שאלה לרב, צריך לתת לה אפשרות לשאול".

בתגובה לדברים אמר מנהל התוכן של רדיו קול ברמה, אברהם מימרן, כי "לתחנה יש 4.5% האזנה, כ-220,000 איש. אם היינו תחנה שמפלה נשים, הן היו בורחות מהתחנה... יש תחנה אחת שעושה צדק עם 300,000 בתי-אב שלא רוצים לשמוע נשים בשידור".

לטענת מימרן, "אין כאן פגיעה בכבודן של נשים. גם ראש הממשלה לא מתראיין כל 5 דקות אלא פעם בשנה, כי הוא איש מכובד. כל כבודה בת מלך פנימה. זכותה של אישה לבחור להאזין או לדבר באחת מ-17 תחנות רדיו אזוריות ועוד 5 ממלכתיות".

עו"ד הילה שמיר, סגנית היועצת המשפטית של הרשות השנייה, שנכחה בדיון, הסבירה כי "על-פי ההסדר שנכנס לתוקף מאתמול עם רדיו קול ברמה, אם יו"ר האופוזיציה ציפי לבני או יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' או יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי רוצות להתראיין בנושא אקטואלי - צריך להשמיע את קולן בשידור חי. ההנחיות יצאו באוקטובר. סמנכ"לית הרדיו ברשות תאזין ותוודא כי ההנחיות מיושמות".

בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה מהן ההסנקציות שיוטלו על התחנה אם לא תעמוד בתנאים אלה, ענתה שמיר כי "הסנקציות רלוונטיות החל מהטלת קנסות ועד לשלילת הזיכיון, אבל כרגולטור איננו מנסים לכפות משהו שיהפוך את התחנה ללא רלוונטית לציבור מאזיניה".

"כפייה חילונית"

מרדיו קול ברמה נמסר בתגובה: "מדינת ישראל החליטה להקצות תדר למגזר החרדי שהוא אינו נחלת הכלל אלא נחלתו של הציבור החרדי - תחנה אחת מ-30 תחנות במדינה. אנו מצפים שיכבדו את אמונותיו, רגשותיו והשקפותיו של ציבור זה.

"בנוגע לשיקול המסחרי, היעדר קול אישה גורם להפסדים של עשרות אלפי שקלים מדי חודש, וזאת בשל החברות הגדולות המפרסמות ב'קול אישה'.

"אנו מצפים שכפי שהציבור החילוני יוצא כנגד הכפייה החרדית ואינו מעוניין שהציבור החרדי יחדור לחייו ויתערב במעשיו - כך עליו לנהוג במקרה הזה.

"על-פי חוק, התחנה יועדה לסקטור החרדי, וכפי שמכבדים את הציבור החרדי במקומות התפילה - כך ראוי שיכבדו אותו במקומות התרבות שיועדו לו. אנו נזעקים כשאנו מזהים כפייה חילונית לתחנה המיועדת על-פי חוק והגדרה לציבור החרדי".

על-פי סקר TGi האחרון, 52% ממאזיני רדיו קול ברמה הן נשים. ל"גלובס" נודע כי מסקר פנימי שערכה התחנה עולה כי אם יועלו נשים לשידור, למעלה מ-50% ממאזיני קול ברמה יעזבו לטובת האזנה לתחנות פיראטיות שאינן חוקיות.

בנוסף, גורמים בתחנה הוסיפו כי הם ישמחו אם העניין יגיע לפתחו של בג"ץ.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הדברים אינם מחילים את האחריות הציבורית הנדרשת בעת הטמעה של חוקים וכללים אשר אינם תואמים אמונות ואורחות חיים, במיוחד כאשר מדובר במיעוט תורני חרדי על-פי השקפתו.

"העובדה שהרשות השנייה נהגה באחריות ובהידברות עם תחנת קול ברמה המשדרת לציבור תורני חרדי, גרמה לו להפנים את המסר והביאה אותו לפריצת דרך של שידור והשמעת נשים בשידורי התחנה בהדרגה - הינה מבורכת, נכונה, ראויה ומאוזנת.

"העובדה ששידורי רדיו בקרב ציבור תורני חרדי הוסדרו ונמצאים תחת פיקוח ציבורי של המדינה באמצעות הרשות השנייה, והעובדה שבזכות מהלך זה חוסלו תחנות הרדיו הפיראטיות הרבות אשר היוו סיכון בטיחותי - מדברות בעד עצמן.

"מוטב לאפשר לרשות השנייה להמשיך בפעולתה המושכלת ואסרטיבית בהטמעת הכללים, לרבות השמעת נשים, כפי שעניין זה בא לידי ביטוי על-ידי מרבית חברי הכנסת, בדיון לרבות יושבת ראש הוועדה, ולתת גיבוי לרשות ולהימנע מאמירות הפוגעות בתהליכים אלה. הרשות השנייה נושאת לתפעול מקצועי תקין ומוצלח של התחנות תוך עמידה בכל ההוראות. כך היה, וכך יהיה".