חצי חינם הורידה את במבה וקטשופ אסם מהמדפים

בין המוצרים שהורדו: ביסלי, דגני בוקר נסטלה, טבעול, סלטי צבר ועוד ■ הסכסוך המסחרי נסוב על תשלומים שחצי חינם דורשת מאסם בגין מבצעי מכירות וכן עבור הסניף שפתחה בפ"ת

‎‎רשת חצי חינם הסירה היום (ב') את כל מוצריה של חברת אסם מהמדפים. הרשת הורידה את במבה, ביסלי, קטשופ אסם, דגני הבוקר נסטלה, טבעול, סלטי צבר, מרקי אסם, עוגות הבית, מוצרי האפייה של אסם ועוד. כמו כן הורדו מהמדפים גם המוצרים המופצים על-ידי קבוצת אסם ובהם עוף טוב ודורות. ‏

‏למרות הצעד הקיצוני, חצי חינם לא הסירה את מטרנה של אסם מהמדף בשל הביקוש הקשיח למוצר, וכן לא הסירה את גלידות נסטלה, כיוון שההסכמים המסחריים נעשים בנפרד עם החברה-הבת גלידות נסטלה.

‏נכון להבוקר, חצי חינם השאירה בסניף בחולון בלבד את הפסטות של אסם על המדפים, כיוון שמדובר בכמות קטנה, אך אין בכוונתה לחדש את המלאי במדף.

‏‏הרקע להסרת המוצרים מהמדפים הוא סכסוך מסחרי שפרץ בין חצי חינם לאסם לפני כחודש. הסכסוך נסוב על תשלומים שחצי חינם דורשת מאסם בגין מבצעי מכירת מוצרים שהתקיימו ברשת. לכך נוסף גם סכסוך בגין דרישת הרשת לתשלומים עבור הסניף שחצי חינם פתחה באם המושבות בפתח-תקווה לפני מספר חודשים. הסכום שנמצא במחלוקת בין הצדדים עומד על 4-4.5 מיליון שקל. ‏

‏ל"גלובס" נודע כי אחד המבצעים שחצי חינם דרשה לחייב את אסם הוא מבצע שערכה הרשת על מכירת מטרנה. מבצעי המכירה נערכו בשיא המחאה החברתית וכחלק ממגמה כוללת בשוק שנדרש למבצעים כדי לבלום את ההאטה שהחלה בצריכה. בתגובה דרשה אסם כי חצי חינם תסיר את החיובים בגין המבצעים.

‏זקי שלום, מנכ"ל ומבעלי חצי חינם, אמר ל"גלובס": "אסם עושה עכשיו שרירים, אבל אני מאמין שיהיה בסדר. הם טיפסו על עץ גבוה ולא יודעים איך לרדת ממנו. רציתי לעשות מבצעים, אבל הם לא נותנים לי".

מקורות בחצי חינם אמרו היום ל"גלובס": "לאסם יש יותר מדי תיאבון. עשינו ברשת מבצעים ברשותה של אסם, ופתאום הם אומרים לא, כאילו שהכנסנו את הכסף לכיס".

‏‏-‎‎‏ ‏‎‎למה הורדתם את המוצרים המופצים על-ידי אסם?

‏‎‎‏"אסם מרוויחים ולוקחים את החבילה שלהם. הם יודעים רק לקחת. הם לא נותנים לחיות". ‏

‏‎‎‏"הסל של אסם מאוד יקר"

‏‎‎בחצי חינם גם מותחים ביקורת חריפה על כך שאסם לא ביצעה הוזלה משמעותית של מחירי המוצרים. "לאסם יש מאות מוצרים, והם נותנים עכשיו 30 מוצרים יותר בזול, כשבפועל כל הסל של אסם מאוד יקר, כי קודם לכן הם העלו את המחירים.

"לא ייתכן שמשפחה תוציא יותר מ-2,500 שקל בחודש על סופרמרקט. איך הם יגמרו את החודש? הצרכן מסכן. בוכים על הדירות, אבל הדירות זה כסף קטן לעומת ההוצאות היומיומיות. הורדת המחיר שאסם עשתה היא לא רצינית". ‏

‏בקרב הספקים, לעומת זאת, נמתחת ביקורת על חצי חינם בשל דרישות התשלומים. "הכסף הגדול שהיה פעם ליצרניות המזון מתחיל להיגמר. בשל המחאה היצרניות לא יכולות לעשות עכשיו עליית מחיר, ולכן אין מאיפה לייצר את העודפים האלה ששילמו לרשתות. חצי חינם תצטרך להפנים את השינוי", אומר היום ל"גלובס" גורם בתעשיית המזון.

אסם מסרה בתגובה כי "אין אפילו שמץ של אמת בטענות חצי חינם כאילו המחלוקת היא סביב הוזלות לצרכנים או מבצעים. המחלוקת נסובה סביב חוב כספי גדול של חצי חינם הנובע מאי-כיבוד הסכמים בין הצדדים. אסם תשוב לספק לחצי חינם רק אחרי החזרת החוב".