שלי יחימוביץ': "ערוץ 10 יתמזג בסופו של דבר עם רשת"

ביקורת חריפה מצד יחימוביץ' ולבני על החלטת ועדת הכלכלה שלא לדחות את פירעון החובות של ערוץ 10 ■ לבני: "נוצר מצב שהדרך למנוע ביקורת על נתניהו היא השתלטות על התקשורת"

ח"כ שלי יחימוביץ' תוקפת היום (ג') את הממשלה בעקבות החלטת ועדת הכלכלה שלא לאפשר דחיית פירעון חובות לערוץ 10. משמעות ההחלטה היא שאם ערוץ 10 לא יחזיר כ-80 מיליון שקל עד סוף השנה - הוא ייסגר. ההחלטה לוותה בהאשמות קשות מצד בכירי הערוץ, שטענו כי מדובר בהחלטה של של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול לסגירת הערוץ בשל תחקיר שפורסם נגדו.

"דמוקרטיה ופלורליזם וריבוי דעות וחופש הבעת דעה כרוכים בכך שלא נישאר עם ערוץ מסחרי אחד בלבד", אמרה יחימוביץ' במהלך הדיון היום. "ערוץ 10 ימוזג בסופו של דבר עם רשת, כי מהצד השני, אם יהיו יותר מדי ערוצים מסחריים, הם פשוט לא ירוויחו כסף, וערוצי טלוויזיה מסחרית חייבים להרוויח כסף, כי אחרת הם נתונים לחסדים של 'פילנטרופים'. ואז רון לאודר בכלל עושה להם טובה שהוא מחזיק אותם. הוא נותן להם נדבות, ואז מתרחשות שם סיטואציות עיתונאיות שערורייתיות. בגלל מצוקת ערוץ 10 עטים על הערוץ כל מיני מנצלי הזדמנות".

יחימוביץ' רמזה כי התחקיר של חדשות ערוץ 10 על נתניהו (במה שכונה "פרשת ביביטורס") היה מוצדק: "פוליטיקאי מהקואליציה אמר לי, 'הם יודעים רק לתת סטירות ולא לטיפות'. ממתי עיתונאים צריכים לחלק לטיפות? יש לי חדשות בשבילכם - הם נותנים סטירות לשמאל ולימין ולמרכז בלי הבחנה, ככה נוהג ערוץ שעושה עבודה עיתונאית".

היא ציינה גם כי האיומים שהגיעו לכאורה מלשכת ראש הממשלה הם חמורים, והדגישה כי "עומק נסיונות האיום וההתערבות הגיעו לכך שכבר נותנים הצעות ספציפיות; 'תשלחו את רביב דרוקר לחל"ת, והכול יהיה בסדר'. זו סיטואציה שערורייתית".

גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, מתחה ביקורת חריפה על ההחלטה בוועדת הכלכלה והאשימה את נתניהו בהשתלטות על התקשורת: "לא מדובר בבעיה של ערוץ 10 - מי שהולך להפסיד זה הציבור כולו. נתניהו, המאמין הכי אדוק בתחרות במשק, פועל לצמצמה בתחום התקשורת ממניעים פוליטיים מובהקים".

לדברי לבני, "נתניהו מונע מאידיאולוגיה שאומרת שהתקשורת עוינת ושהדרך למנוע ביקורת עליו ועל מדיניותו היא על-ידי איומים והפיכת התקשורת לשופר שלו. אני הראשונה שחושבת שצריך לעמוד בהסכמים ולהחזיר חובות, אך ישנה מערכת מקצועית שממליצה לתת ארכה, וכאשר המערכת הפוליטית בוחרת שלא - זה תמרור אזהרה ברור מאוד.

"הציבור צריך לדעת שהוא נפגע מהאידיאולוגיה הזו של נתניהו, שמאמין שלא צריך מדיניות אלא רק הסברה נוחה - ומה שנכון בתחום המדיני נכון במקרה של נתניהו גם בהתנהלותו בבית פנימה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הגיב ואמר כי "המערכה נגד ערוץ 10 היא חלק ממסע הדריסה של קואליציית ביבי-ליברמן נגד כל מוקד של ביקורת וחשיבה חופשית במדינה. לא רק הערוץ עומד כאן על הכוונת אלא התקשורת החופשית כולה, ואיתה מערכת המשפט, האקדמיה וארגוני החברה האזרחית. הממשלה והקואליציה האוטומטית שלה פועלים לחיסול הדמוקרטיה".