הורידו ה-PDF: הקרב של הטייקונים בוועדת הריכוזיות

בכירי המשק מגיבים להמלצות ועדת הריכוזיות ■ אלי יונס: "המערכת הפיננסית במצב שבו אין גרעין שליטה הוא הרבה יותר מסוכן מאשר בחברה"

בכירי המשק מזהירים מהשלכות המלצות הביניים של ועדת הריכוזיות, שנועדו להגביר את התחרותיות במשק. מתגובות בכירי המשק שהוגשו לוועדה, ואשר פורסמו באתר משרד האוצר, עולה כי לא רק שהבכירים לא מכירים בבעיית הריכוזיות המשקית, אלא שהם סבורים כי יישום המלצות ועדת הריכוזיות יפגע במשק. (להמלצות ועדת הריכוזיות - לחצו כאן)

תגובות בכירי המשק לוועדת הריכוזיות - לחצו להורדה בקבצי PDF

"המערכת הפיננסית במצב שבו אין גרעין שליטה הוא הרבה יותר מסוכן מאשר בחברה", אמר אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות. "במערכת פיננסית זה לא נגמר בהשתלטות עוינת, זה עשוי להגמר בדברים הרבה יותר חמורים".

יונס הוסיף כי "המשק הישראלי הוא קטן בשום משק קטן אין מצב של חוסר ריכוזיות. רק במדינה בגודל של ארצות הברית בנק ענק יש לו 3%, 4% נתח שוק. כמה בנקים גדולים יש בשבדיה? כמה חברות גדולות יש באנגליה, כמה בנקים גדולים יש באנגליה? בעיה של ריכוזיות תמיד תהיה ובשביל לא להאריך יותר מדי בעניין הזה השאלה היא אם הריכוזיות הקיימת יוצרת בעיה של חוסר תחרותיות? לא בהכרח נכון".

יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, אמר לחברי הוועדה כי התחרות בבנקים הוחרפה מאוד בשנים האחרונות וגם השליטה העבירה ידיים: "פעם היו משפחות של בנקאים והן הולכות ונעלמות מן העולם".

עוד לפני פרסום המלצות הביניים של הוועדה נכנסו הטייקונים ל"קרב בלימה" וניבאו שחורות. קבוצת אריסון, למשל, התייחסה לפני מספר חודשים לסוגיית הפרדת החזקות ריאליות ופיננסיות, והזהירה מטלטלה במניות הבנקים: "פגיעה בשווי הנכסים תערער היציבות במערכת הבנקאית. מכירה כפויה של גרעיני השליטה בבנקים יכולה להוביל לירידה בשווי השוק של הון הבנקים ועלולה להצית תגובת שרשרת שתוצאתה התממשות הסיכון המערכתי אותו נועד המהלך למנוע. ניסיון למכור ולו שני גרעיני שליטה בו זמנית עלול ליצור לחצי מחיר משמעותיים על שווי הון הבנקים".

בקבוצת IDB של נוחי דנקנר טענו כי "אין בישראל בעיית ריכוזיות משקית" ומבהירים ש"הריכוזיות במשק רשמה ירידה משמעותית לכל אורך העשורים האחרונים וכיום המשק הישראלי מבוזר ותחרותי". עוד הדגישו בקבוצה כי "הריכוזיות המשקית אינה מטופלת על ידי אף מדינה בעולם".

אחת התגובות החריפות הייתה זו של מוזי ורטהיים, שלפי ההערכות ייאלץ להיפרד מהשליטה בבנק מזרחי טפחות אם ייושמו המלצות הוועדה. "מהשינויים המוצעים לא תמצא התחרות לטובת הצרכן נשכרת במאומה. לעומת זאת, נזקי הרפורמה יהיו כבדים מאוד למשק כולו", כתב ורטהיים בתגובתו.