האם גוש האירו יצומצם? בכירים בגרמניה וצרפת דנו בנושא

לפי דיווחים, בכירים בגרמניה וצרפת קיימו דיונים לגבי שינוי קיצוני באיחוד האירופי שיכלול את הקטנת גוש האירו ■ דיפלומט באיחוד האירופי: "זה יהיה הסוף של אירופה כפי שאנו מכירים אותה".

בכירים בגרמניה וצרפת קיימו דיונים לגבי שינוי קיצוני באיחוד האירופי שיכלול את הקטנת גוש האירו, כך לפי מקורות באיחוד.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שפך אתמול (ג') אור על העניין בדברים שנשא בפני סטודנטים בעיר שטרסבורג, כשאמר שהמודל האפשרי היחיד לעתיד הוא שגוש האירו ינוע מהר יותר מכל 27 המדינות באיחוד האירופי.

בכיר באיחוד האירופי אמר ששינוי פניו של גוש האירו נדון ברמה אינטלקטואלית אך טרם עבר לדיונים מעשיים או טכניים, בעוד מקור בממשלה הצרפתית טען כי אין שום פרוייקט כזה. צעד כזה מנוגד לדעתן של רבות ממדינות האיחוד, שיהיה צורך בגיבוי שלהן לעניין על מנת לערוך התאמות כאלה.

"זה יהרוס כל מה שאבותינו בנו בעמל רב ויהיה מנוגד לכל מה שהם עמדו מאחוריו בשישים השנים האחרונות", אמר דיפלומט באיחוד לרויטרס. "זה יצייר מחדש את המפה מבחינה גאופוליטית ויעלה מתיחויות חדשות. זה עלול להיות הסוף של אירופה כפי שאנו מכירים אותה".

הטאבו על כך שמדינה תעזוב את גוש האירו כבר נפרץ בפסגת ה-G20 בקאן בשבוע שעבר, כשקנצרלית גרמניה, אנגלה מרקל, וסרקוזי, אמרו שייתכן כי יוון תאלץ לעזוב אם רוצים לשמור על יציבות ארוכת טווח בגוש האירו.

המטרה, בגדול, היא לעצב מחדש את הקווים עליהם הגוש נוסד: מדינות חזקות ומעורבות כלכלית שחולקות מטבע אחד, עוד לפני שמדינות כיוון נכנסו.

"לצרפת וגרמניה היו דיונים בנושא במשך החודשים האחרונים בכל הרמות", אמר בכיר באיחוד האירופי לרויטרס. "יש צורך להתקדם בזהירות מירבית, אך האמת היא שעלינו להרכיב במדוייק רשימה של אלו שלא רוצות או לא יכולות להיות חלק מהמועדון".