בין יצחק לבינימין

מה שצריך היה כדי למנוע קולות שכל תכליתם פגיעה בלגיטימיות של ממשלת ישראל

קשה לי לחשוב על איש ימין-מרכז אחד שהיה מגלה התנגדות לפסקות הבאות שישולבו בנואמים המדיניים של ראש הממשלה בינימין נתניהו:

"גבולות מדינת ישראל במסגרת פתרון הקבע יהיו מעבר לקווים שהיו קיימים לפני מלחמת ששת הימים . לא נחזור לקווי 4 ביוני 1976" או "ירושלים השלמה והמאוחדת הייתה ותהיה לעולמי עד בירתו של עם ישראל בריבונות ישראל. מוקד לגעגועיו וחלומותיו של כל יהודי". גם לגילוי הבא לא צפויה התנגדות:"אני רוצה לתת לפלשתינים את האשראי המגיע להם ולומר שאין הם מסתירים את כוונתם האמיתית לחסל את ישראל", ולבטח לקביעה המדינית שאומרת שהפלשתינים ראויים ל"יישות שהיא פחות ממדינה" .

הפסקאות הנזכרות לעיל לא נאמרו על ידי איש ימין. את הדברים הללו אמר ראש הממשלה יצחק רבין בנסיבות שונות (החל בנאומים בכנסת וכלה בראיונות לאמצעי התקשורת).

העובדה כי דברים אלו נאמרו על ידי מי שכדורי מרצח מבני עמנו גדעו את חייו מטילות צל כביר על היכולת של המערכות בישראל למנוע את הרצח הפוליטי הבא.

אני מבקש להביא כאן את דברי הסיום של ועדת החקירה הממלכתית האמריקאית שבדקה את הסיבות לרצח קנדי (1970): "לא מצאנו מזור מיוחד שיש בכוחו למנוע רצח פוליטי ואלימות פוליטית בדמוקרטיה זולת חיזוק הלגיטימיות של הממשל ושל המנהיגים".

עמודותיו הימניות לכאורה של רבין לא נאמרו מאחורי הקלעים. הם נאמרו קבל עם ועולם מעל דוכן הכנסת באירועים פומביים וללא מורא מפני קהל המאזינים הביתי שלו - קרי ציבור מרכז-שמאל. כאשר רבין ז"ל , בהשפעת סביבתו המדינית והפוליטית, החל לבחון מהלכי מדיניים אשר יש שיאמרו כי הם מרחיקי לכת נעלמה כלא הייתה הלגיטימיות הציבורית שלו , נעלמה כלא הייתה. צריך לזכור כי מדובר בהתגלמות "מר ביטחון" .

התפוגגות "הלגיטימיות של הממשל ושל המנהיגים", כדברי הוועדה לחקר רצח קנדי, יש שיאמרו כי היא צפויה ברגע בו מנהיג השמאל מבצע פניית פרסה לתפיסותיו הביטחוניות-מדיניות. אך מה יהיה על מנהיג הימין? מה יהיה על מנהיג ימין שבהצהרותיו נתן מדינה, שהקפיא בנייה , ששחרר אסירים ובעיקר שהשמאל של שנת 1995 לא יחל שאלו יהיו עמדת הימין של שנת 2011 ???

הלגיטימיות של הממשל והמנהיגים כאן היא לגיטימיות וירטואלית.

בטרם אציע לראש שירותי הביטחון הכללי להגביר את מערך האבטחה סביב ראש הממשלה אנסה להציע פתרון ולהדגים אותו ביחס לסוגיית החזרת החייל החטוף גלעד שליט.

עקרון הפעילות צריך להיות חיזוק הקואליציה ההסדרית על פני הקואליציה המשברית: חיזוק דפוסים המעידים על נטייה להשיג ולהעדיף הסדר על פני חיפוש המשבר.

לאחר אישור וביצוע עסקת שליט ובעיקר לאחר שההתרגשות הלאומית שככה אנחנו מתחילים לראות ולשמוע את קולות הנגד ולא רק מתוך הגרעין הימני הקשה אלא אפילו מתוך מרכז המפה הפוליטית.

מה היה קורה לו הייתה מתכנסת ועדת חוץ ובטחון של הכנסת או מליאת הכנסת לאישור ההסכם,לאחר אישור הממשלה לעסקה עוד באותו הלילה? דבר לא היה קורה זולת כל קשת העמדות של נבחרי הציבור בישראל. וזה בדיוק מה שצריך היה כדי למנוע קולות מיותרים שכל תכליתם פגיעה בלגיטימיות של ממשלת ישראל. אישור ממשלה משמעו חיזוק קואליציה משברית , אישור כנסת משמעו חיזוק קואליציה הסדרית.

וטיפ לאנשי ימין לסיום: שאתם מאזינים למנהיגי שמאל תתאפקו טיפה יתכן ומהבית תשמעו עמדות חמורות יותר מבחינתכם , וכן התנצלות קטנה לרבין לא תזיק.